Податок визначається на основі Закону "Про споживчі податки (акцизи)" № 587 1992 р. з відповідними змінами та доповненнями. Споживчим податком за фіксованими ставками на одиницю продукції (літр, пачка, кг) обкладаються паливо-мастильні матеріали, алкоголь, пиво, вино і тютюн. Податок визначається за кількістю фізичних одиниць виготовленого чи імпортованого товару. Ставки податку фіксовані та диференційовані відповідно до виду та категорії товару. У випадку експорту товару експортер має право на відшкодування сплаченого податку.
Оподаткуванню підлягають такі товари широкого-вжитку:
— паливо (особливо бензин, нафта та нафтопродукти для опалювання). Цікаво, що з 1996 р. знижка на неетильований бензин не надається;
— лікеро-горілчані вироби;
— вино (податок на вино дуже невеликий, що сприяє захисту вітчизняного виробництва);
— пиво (в перерахунку на алкогольні одиниці цей податок трохи більший, ніж на вино, але все-таки дуже низький). Пиво є традиційним напоєм у Чехії та будь-які зміни в його ціні завжди викликають опір населення. Очевидно тому ставка цього податку не підвищувалась (на відміну від лікеро-горілчаних виробів). 31995 р. ця ставка диференційована залежно від річних обсягів виробництва напою. Диференціювання має на меті заохочення виробництва пива як традиційного національного напою та важливої експортної продукції;
— тютюнові вироби. Ставки цього податку щороку підвищуються, але вони все ще низькі порівняно з більшістю західноєвропейських країн.
18.3.5. Дорожній податок
Дорожній податок сплачують власники автотранспорту (як юридичні, так і фізичні особи). Величина його залежить від обсягу двигуна машини і кількості осей для тракторів, вантажівок та автобусів.
Річний розмір податку на обсяг двигуна машини такий (крон):
— до 800 см —1200;
— від 800 до 1250 см — 1800;
— від 1250 до 1500 см — 2400;
— від 1500 до 2000 см — 3000;
— від 2000 до 3000 см — 3600;
— понад 3000 см — 4200.
18.3.6. Податки зі спадщини, подарунків і переведення нерухомості
Для цілей оподаткування спадщини, подарунків і переведення нерухомості одержувачі поділяються на три групи:
І — прямі родичі та подружжя — ставка податку на подарунки становить від 1 % при сумі подарунка до 1 млн крон до 5 % при сумі, що перевищує 50 млн крон;
ІІ — брати і сестри, дядьки і тітки, племінники — ставка податку на подарунки становить від 3 до 12 % відповідно;
ІІІ — інші фізичні та юридичні особи — ставка податку на подарунки становить від 7 до 40 % відповідно.
Ставка податку на спадщину становить 50 % від відповідної ставки податку на подарунки. При цьому прямих родичів та подружжя від сплати цього податку звільнено.
Рухоме майно та фінансові внески у вигляді банківських депозитів і цінних паперів не підлягають оподаткуванню на спадщину і подарунки, якщо їх вартість не перевищує 1000 000 крон на кожного одержувача з І групи (тільки для подарунків), 60 тис. крон — з П групи і 20 тис. крон — з III групи. Зі спадщини і подарунків, що перевищують ці суми, податок утримується за ставками, зазначеними вище.
Ставка податку з переведення нерухомості становить 5 % від її вартості в усіх випадках.
Податкову систему Чеської Республіки завершує Закон "Про податкову адміністрацію", в якому визначені права та обов'язки і платників податків, і працівників податкової адміністрації. Платники податків зобов 'язані самостійно реєструвати інформацію щодо своїх індивідуальних податків — що є унікальним явищем серед країн ОЕСР.
Податкові санкції в країні досить суворі: штраф за неповну сплату податків може більш як у чотири рази перевищувати суму власне податку. Суб'єкт оподаткування, як правило, не має права зменшувати свій податок, якщо навіть виявляється, що він сплатив більше, ніж мав.
Після входження Чехії до ЄС (31 травня 2004 р.) у податкову систему цієї країни вносяться зміни, що відповідають нормативам ЄС. Це призведе до підвищення низки податків і зборів, насамперед непрямих податків.
18.3.6. Податки зі спадщини, подарунків і переведення нерухомості
18.4. Міжбюджетні відносини
18.5. Регіональні бюджети
18.6. Результати реформування фінансово-економічної системи Чехії
Запитання і завдання для самоперевірки
Розділ 19. ФІНАНСИ СЛОВАЧЧИНИ
19.1. Загальна характеристика фінансів Словаччини в період реформування економіки
19.2. Результати сільськогосподарського виробництва залежно від дотацій бюджету
19.3. Міжбюджетні відносини Словаччини