Уряд під керівництвом правої Громадської демократичної партії (з 1992 р., тобто з року створення самостійної Чеської Республіки, до 1998 р.) піклувався насамперед про кардинальну інституціональну зміну і лібералізацію. Йшлося про приватизацію промисловості, лібералізацію цін, лібералізацію зовнішньої торгівлі, дерегулювання валютної галузі та ін.
Уряд під керівництвом соціал-демократів (1998—2006 рр.) здійснив приватизацію банків і віддав їх у руки досвідчених західних стратегічних партнерів, створивши "перешкоду" неефективному використанню банківських коштів. Вдалось створити систему успішних інвестиційних заохочень, яка привела в країну низку промислових інвестицій (у першу чергу в розвиток автомобільної промисловості). Другий уряд соціал-демократів значно знизив податки з прибутку, насамперед корпорацій. Після вступу Чехії в ЄС та НАТО спостерігається економічне зростання — близько 6 %. Певним недоліком є подальше зростання бюрократії, водночас дрібні підприємці порівняно з великими зарубіжними інвесторами піддаються явній дискримінації. Ринок робочої сили залишається недостатньо гнучким.
Під час правління кабінетів соціал-демократів відбулося зростання державних боргів, причому такою мірою, що ні в 2005 р., ні у 2006 р. Чехія не виконувала умов Маастрихтської угоди.
Чеській Республіці, на думку експертів, необхідні подальші реформи, які здатні забезпечити пристойне економічне зростання в середньо- і довгостроковій перспективі. Необхідно знизити податкове навантаження, насамперед ввести верхню межу для відрахувань соціального страхування, завдяки якій для підприємств є надзвичайно дорогою добре оплачувана робоча сила. Такі відрахування є, можливо, найвищими у світі.
Нові великі інвестиції у складальні цехи і промисловість вже не будуть з'являтися — Чехія перетворюється в дорогу для інвестицій країну. Країні потрібно залучити інвестиції з найвищою додатковою вартістю, інвестиції в дослідницьку діяльність і розвиток, у дрібні та середні підприємства та ін. Необхідно почати пенсійну і медичну реформи, трансформацію шкільної освіти й охорони здоров'я.
Основні показники розвитку Чехії та фінансового стану сімей на 1 січня 2007 р. такі:
— середня тривалість життя: чоловіки — 72,94 роки; жінки — 79,69 років;
— міграція на 1000 осіб — 0,97;
— ВВП на одну особу — 21 884 дол.;
— частка сільського господарства у ВВП — 3,4 %;
— частка послуг у ВВП — 56,4 %;
— інфляція — 1,7 %;
— безробіття — 8,2 %;
— стаціонарні телефони — 4,59 %
— телефонні лінії на 1000 осіб — 448,44 лінії;
— мобільні телефони — 10,34 млн;
— мобільні телефони на 1000 осіб — 1010,21;
— радіоприймачі — 6,51 млн;
— телевізори — 5,16 млн;
— телевізори на 1000 осіб — 504,13 штук;
— персональні комп'ютери — 3,15 млн;
— персональні комп'ютери на 1000 осіб — 307,75;
— легкові автомобілі — 4,04 млн;
— автомобілі на 1000 осіб — 394,71 штук.
У 2006 р. Чехію відвідали 6,7 млн осіб. У середньому вони провели в країні 4,1 добу. На частку туризму припадає 10 % ВВП країни.
Поки що, на думку чеських експертів, справи з економічними реформами виглядають не дуже переконливо. Уряд збирається ввести мінімальний податок з доходів фізичних осіб на рівні 15 %, водночас він хоче збільшити оподатковувану базу, додавши до неї відрахування зі страхування.
Ніякого радикального демонтажу соціальної держави, на думку фахівців, не відбувається. Уряд, швидше за все, намагається зменшити в бюджеті соціальні витрати в сумі 23 млрд крон (трохи більше 0,5 % ВВП). На сміливіші реформи уряд готовий піти лише в 2009 р. Поки не зрозуміло, в який спосіб розвиватиметься система інвестиційних заохочень.
Чехія сприяє легальній міграції, щоб закрити вузькі місця на ринку праці. Легальні мігранти користуються в Чехії такими самими правами, як і громадяни країни. Уряд бореться з нелегальною міграцією, оскільки це є великим бізнесом кримінальних структур. Міністерство праці і соціальних питань та Міністерство внутрішніх справ у 2007 р. підготували зміни, які сприятимуть покращенню якості імміграції до Чехії.
Запитання і завдання для самоперевірки
1. Назвіть результати реформування фінансової системи Чехії на початку 90-х років XX ст.
2. Які основні доходи і видатки державного бюджету в Чехії?
3. Назвіть особливості податкової реформи в Чехії.
4. Як оподатковуються доходи фізичних осіб у Чехії?
5. Як оподатковуються доходи юридичних осіб у Чехії?
6. Назвіть основні доходи і видатки місцевих бюджетів у Чехії.
Розділ 19. ФІНАНСИ СЛОВАЧЧИНИ
19.1. Загальна характеристика фінансів Словаччини в період реформування економіки
19.2. Результати сільськогосподарського виробництва залежно від дотацій бюджету
19.3. Міжбюджетні відносини Словаччини
19.4. Результати реформування фінансової системи Словаччини
19.5. Особливості реформування фінансової системи Словаччини у другій половині першого десятиріччя XXI ст.
Запитання і завдання для самоперевірки
Розділ 20. ФІНАНСИ ЛАТВІЇ
20.1. Фінансові аспекти реформування економіки Латвії