На території Республіки Білорусь до 1992 р. діяли єдині правила оподаткування всіх громадян СРСР, а також підприємств. В умовах економічного і політичного суверенітету Республіки Білорусь виникла необхідність у створенні власної податкової системи, яка б відповідала потребам перехідного періоду. Відповідно до нового законодавства в 1992 р. було введено цільову систему податків, які повинні забезпечувати державний бюджет республіки сталими доходами. Нова податкова система Республіки Білорусь відзначається великою кількістю об'єктів оподаткування і гарантує приблизно однакові умови для розвитку всіх форм власності (див. табл. 3.6).
Основним джерелом доходу бюджету е податок на додану вартість, об'єктом якого служить вся додана вартість (виручка за мінусом матеріальних витрат). Цим податком обкладаються майже всі обороти з виробництва і реалізації продукції, послуг, робіт. Його ставка в 2005 р. становила 18 %, термін повернення ПДВ в 2005 р. - 2 місяці. Високою залишається і частка таких непрямих податків, як акцизи, абсолютна сума яких зростає внаслідок збільшення виробництва підакцизних товарів і зростання їх цін.
У системі прямих платежів юридичних осіб першочергове значення мають податки на прибуток і доходи. В основу визначення податку на прибуток підприємств покладений принцип рівноправного оподаткування підприємств всіх форм власності. За допомогою багатьох пільг створюються стимули для оновлення виробництва, широкого використання неповноцінної робочої сили, а також спрямування прибутку на благодійні цілі. Одночасно податок застосовується як інструмент регулювання приросту фондів заробітної плати, доходів підприємств-монополістів. Податок на доходи має свою сферу використання, він стягується за диференційованими ставками з таких видів діяльності, як брокерська, біржова, проведення видовищних заходів, лотерей, аукціонів тощо. За рахунок прибутку сплачується і
Таблиця 3.6. Структура податкової системи
Види податків | Їх частка до загальної суми, % | |||
Доходів бюджету | Податків | |||
1994 р. | 1995 р. | 1994 р. | 1995 р. | |
Всього доходів | 100 | 100 | 100 | 100 |
У тому числі: | ||||
Податок на додану вартість | 27,7 | 28,7 | 31,6 | 81,8 |
Акцизи | 11,7 | 12,9 | 13,7 | 14,0 |
Податок на паливо | 2,2 | 8,0 | 3,2 | 8,3 |
Податок на прибуток і доходи підприємств | 80,0 | 29,2 | 85,1 | 35,2 |
Податок на нерухомість | 1,3 | 1,8 | 1,5 | - |
Надзвичайний податок | 4,9 | 5,9 | 5,8 | 6,5 |
Земельний податок (плата за землю) | 0,8 | 1.8 | 0,4 | 0,4 |
Податок за користування природними ресурсами (екологічний) | 0,2 | 0,8 | 0,8 | 0,2 |
Подохідний податок з громадян | 6,9 | 7,2 | 7,8 | 8,0 |
Держмито та ін. | 0,8 | 0,4 | 0,6 | 0,6 |
податок на нерухомість, об'єктом обкладення якого є основні фонди та понаднормативні об'єми незавершеного будівництва. Його частка зростає у зв'язку з переоцінкою основних фондів, постійним подорожчанням їх вартості.
До податків, що впливають на собівартість продукції, належать: плата за землю (земельний податок), податок за використання природних ресурсів, надзвичайний податок для ліквідації наслідків катастрофи на Чорнобильській АЕС.
Серед податків з населення найвагомішим залишається подохідний податок з громадян, яким обкладаються всі їхні доходи за прогресивними ставками. Однаковим є підхід до оподаткування доходів різних верств населення, застосовуються певні пільги для малозабезпечених, непрацездатних громадян. Однак значним залишається рівень оподаткування високих доходів, що дещо знижує стимули до праці, відповідно й до високих прибутків. У Білорусії негативно ставляться до ідеї впровадження єдиної ставки обсягом 13 % (як у Росії), орієнтуючись на прогресивне оподаткування.
Закон про бюджет на 2001 р. містив ряд нових принципових моментів, спрямованих, в першу чергу, на продовження роботи зі спрощення порядку розрахунків платників податків з бюджетом і раціоналізацію структури податкових платежів.
З цією метою в 2001 р. надзвичайний податок і обов'язкові відрахування до державного фонду сприяння зайнятості були об'єднані в єдиний платіж у обсязі 5 % фонду заробітної плати. З аналогічних міркувань в 2001 р. були об'єднані у єдиний платіж цільові збори до місцевого цільового бюджетного фонду стабілізації економіки з виробників сільськогосподарської продукції і продовольства, відрахування до місцевих бюджетних житлово-інвестиційних фондів і цільових зборів на фінансування витрат, пов'язаних із утриманням і ремонтом житлового фонду, який проводиться платниками у обсязі 2,5 % виручки від реалізації товарів, робіт, послуг. Відрахування коштів користувачами автомобільних доріг і відрахування до республіканського фонду підтримки виробників сільськогосподарської продукції, продовольства і аграрної науки сплачувалися в єдиному порядку за загальним нормативом у обсязі 2 % виручки від реалізації товарів, робіт і послуг.
У 1992-1994 рр. були введені такі непрямі податки, як податок на додану вартість, акцизи, податок на паливо. Надходження від цих джерел майже досягли половини всіх доходів бюджету. Крім них, у бюджет республіки почали надходити й інші чисельні податки з юридичних осіб: податок на прибуток, на нерухомість, за користування природними ресурсами (екологічний), за експорт і імпорт, надзвичайний, платежі за землю. Податкова система Республіки Білорусь нині перебуває у стадії становлення, постійних змін, уточнення порядку нарахування окремих податків, ставок, окремих пільг. У подальшому необхідно удосконалювати систему податків, яка повинна бути спрямована на посилення стимулів для збільшення виробництва товарів, послуг (особливо дефіцитних), розширення малого бізнесу (найперше наукомістких фірм), зменшення кількості збиткових підприємств у країні. До 2010 р. у Республіці Білорусі планується виключити податки, які збираються з виручки від реалізації, так як вони спричиняють каскадний ефект.
За офіційною статистикою 13 % населення займається підприємницькою діяльністю. Водночас білоруський бізнес перебуває під жорстким контролем, а норму прибутку визначає держава. Отже, через податкову систему, як вважає керівництво держави, можна перерозподілити доходи бізнесу на користь освіти, науки, охорони здоров'я.
3.4.1. Результати реформування фінансово-економічної системи Білорусі
3.5. Місцеві фінанси і міжбюджетні відносини
Міжбюджетні трансферти (МБТ)
3.6. Формування і використання Фонду соціального захисту населення
3.7. Фінанси домогосподарств
Розділ 4. Фінанси Польщі
4.1. Структура державних фінансів
4.2. Особливості бюджету одиниці місцевого самоврядування
Формування і використання фінансів гмін у Польщі