Аналіз повинен бути комплексним дослідженням внутрішніх і зовнішніх чинників, що впливають на процес функціонування бізнес-процесів підприємства, оскільки основна мета проведення аналізу - підвищення ефективності функціонування бізнес-процесів та прийняття оптимальних управлінських рішень по забезпеченню іх стійкого розвитку.
Для успішної реалізації мети аналізу бізнес-процесів необхідно вирішити наступні завдання:
- визначення економічної ефективності використання ресурсів бізнес-процесів;
- оцінка виконання планів, прогнозів, управлінських рішень, за ефективним використанням економічного потенціалу бізнес-процесів підприємства;
- вивчення впливу об'єктивних і суб'єктивних, зовнішніх і внутрішніх чинників на результати бізнес-процесів підприємства;
- розробка й обґрунтування заходів спрямованих на оптимізацію бізнес-процесів підприємства і прийняття ефективних управлінських рішень.
Необхідною умовою якісного проведення аналізу бізнес-процесів є його інформаційне забезпечення.
Інформаційне забезпечення аналізу - це сукупність інформаційних ресурсів, необхідних для досягнення цілей аналізу.
Як інформаційні ресурси виступає інформація, що циркулююча в системі управління і є основою управлінських рішень.
Інформаційне забезпечення аналізу можна розділити на наступні основні блоки:
Нормативно-довідкова - законодавчі акти, нормативи урядових і старанних структур, норми, нормативи, ліміти і інші регламенти бізнес-процесів.
Планова інформація - міститься в бізнес-плані підприємства або в плані економічного (соціального) розвитку підприємства.
Фактографічна інформація - є сукупність даних економічного характеру про факти, які дійсно здійснювалися у бізнес-процесах підприємства. Ця інформація, як правило, формується обліково-фінансовою службою. Фактографічну інформацію можна підрозділити на три блоки:
Облікова інформація, що міститься в облікових документах підприємства - первинних документах, регістрах бухгалтерського обліку, відомості і ін.
Звітна інформація, що міститься в статистичній і фінансовій звітності, наприклад, форма 1 "Баланс", форма 2 "Звіт про фінансові результати", "Звіт про працю" і тому подібне. Саме цей вид інформації має основне значення при проведенні зовнішнього аналізу.
Позаоблікова інформація, що міститься в актах перевірок, аудиторських висновках, а також в документах, регулюючих бізнес-процеси підприємства (офіційні документи, договори, угоди, рекламації, технічна і технологічна інформація).
Нормативно-довідкова інформація, яка регулює усі бізнес-процесі підприємства це Закон України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність", Положення (стандарти) бухгалтерського обліку в Україні, господарсько-правові документи, технічна й технологічна документація, інформація, отримана в ході маркетингових досліджень, тощо.
Джерелами інформації для аналізу процесу постачання матеріальних ресурсів та процесу розрахунків з покупцями виступають:
- довідкова інформація: плановані обсяги запасів та обсяги надходження (портфель замовлень), план матеріально-технічного постачання, нормативи товарних запасів, нормативи товарних витрат.
- облікова інформація: накладні на відвантаження продукції; товаротранспортні накладні; рахунки; журнал реєстрації виставлених рахунків - фактур; оперативні дані відділу матеріально-технічного постачання; відомості, звіти матеріально-відповідальних осіб, регістри синтетичного обліку по рахункам "Каса", "Товари", "Розрахунки з постачальниками".
- звітна інформація: форми №1 "Баланс", форма №2 "Звіт про фінансові результати", форми статистичної звітності № 1-СН, 3-СН, 4-СН, 11-СН, 12-СН про наявність і використання матеріальних ресурсів, ф.№ 5-з про витрати на виробництво
- позаоблікова інформація: акти експертів, протоколи зборів, договори, угоди, контракти на постачання сировини та матеріалів;
Джерелами інформації для аналізу процесу реалізації готової продукції є:
- довідкова інформація: індекси цін на споживчі товари, нормативи товарних запасів, нормативи товарних витрат, нормативи обороту на 1 м2 торгової площі.
- планова інформація: данні бізнес-плану, план реалізації у розрізі товарних груп, план постачання товарів.
- облікова інформація: накладні на відвантаження продукції; товаротранспортні накладні; рахунки - фактури; журнал реєстрації виставлених рахунків - фактур; книга продажів; відомості, звіти матеріально-відповідальних осіб, регістри синтетичного обліку по рахункам "Каса", "Товари", "Розрахунки з постачальниками".
- звітна інформація: форми №1 "Баланс", форма №2 "Звіт про фінансові результати", Форма №3 - торг - (коротка) місячна, Форма
№7 - торг (роздріб) - "Звіт про наявність торгової мережі" - річна, Форма №1-торг "Звіт про товарообіг".
- позаоблікова інформація: акти експертів, протоколи зборів, договір на поставку товарів.
Детальна характеристика інформаційного забезпечення аналізу процесу виробництва готової продукції надана в табл. 9.2.
Таблиця 9.2. ХАРАКТЕРИСТИКА ІНФОРМАЦІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ АНАЛІЗУ ПРОЦЕСУ ВИРОБНИЦТВА ГОТОВОЇ ПРОДУКЦІЇ
Інформаційне забезпечення | Стисла характеристика |
Довідкова інформація | |
Розрахунок бухгалтерії про планову собівартість готової продукції | На підставі нормативних значень витрати сировини, матеріалів та непрямих витрат обчислюється планова собівартість готової продукції. |
ФАКТОГРАФІЧНА ІНФОРМАЦІЯ | |
Облікова інформація | |
Відомість руху матеріалів | Характеризує кількість, ціну та суму матеріалів, які витрачені на виробництво готової продукції. |
Відомість обліку готової продукції | Відображає кількість виробленої готової продукції. |
Розрахунок бухгалтерії про фактичну собівартість готової продукції | З урахуванням фактичної кількості та ціни витрачених матеріалів обчислюється собівартість готової продукції та вносяться необхідні корегування до планових показників. |
Табель обліку робочого часу | Застосовується для обліку фактично відпрацьованого часу для робітників з погодинною оплатою праці. |
Розрахунково-платіжна відомість | Відображає суми нарахованої заробітної плати, відрахувань та утримань на соціальне страхування. |
Відомість нарахування амортизації основних засобів | Містить інформацію щодо нарахування амортизації основних засобів відповідно обраного методу та встановлених норм. |
Журнали-ордери за рахунками класу 7 | Узагальнюють інформацію щодо доходів та результатів діяльності підприємства. |
Журнали-ордери за рахунками класу 8 | Містять інформацію за елементами витрат підприємства. |
Журнали-ордери за рахунками класу 9 | Застосовуються для узагальнення інформації щодо витрат підприємства за видами діяльності. |
Інформаційне забезпечення | Стисла характеристика |
Звітна інформація | |
Звіт про фінансові результати (Форма № 2) | Форма фінансової звітності яка розглядає доходи та витрати підприємства за видами діяльності. Крім того операційні витрати класифікуються за елементами. |
Звіт про фінансові результати і дебіторську та кредиторську заборгованість (Форма № 1-Б) | Форма статистичної звітності де розкриваються фінансові результати діяльності підприємства від звичайної діяльності. |
Звіт про виробництво промислової продукції (форма №1П-НПП) | Річна форма статистичної звітності відносно кількості виробленої продукції за її видами. |
Терміновий звіт про виробництво промислової продукції (робіт, послуг) (форма №1-П, термінова) | Місячна форма статистичної звітності відносно кількості виробленої продукції за її видами. |
Позаоблікова інформація | |
Результати інвентаризації матеріальних ресурсів | Відображають фактичну кількість сировини, матеріалів та готової продукції; дають змогу зіставити облікові та фактичні показники. |
Наказ про облікову політику підприємства | Розкриває питання розподілу непрямих витрат, які безпосередньо впливають на собівартість готової продукції і як слідство на її рентабельність. |
9.4. Аналіз процесу виробництва готової продукції
9.5. Аналіз процесу реалізації готової продукції
9.6. Аналіз процесу розрахунків з покупцями готової продукції
9.7. Можливості оптимізації бізнес-процесів підприємства
Змістовий модуль 3. Аналіз конкурентоспроможності, інвестиційної привабливості та результативності бізнес-процесів
Тема 10. Аналіз конкурентоспроможності та конкурентних позицій підприємства
10.1. Поняття, сутність і зміст конкурентоспроможності підприємства
10.2. Значення, мета, задачі та інформаційне забезпечення аналізу конкурентоспроможності підприємства
10.3. Показники конкурентоспроможності: техніка розрахунку та характеристика