Економіка підприємства - Ковальчук І.В. - Вартісні показники обсягу виробництва.

Вироблена продукція (валова продукція) - це вартісна оцінка загального обсягу продукції підприємства як результату його основної діяльності.

До валової продукції належить вартість:

- готових виробів, виготовлених із власної сировини та сировини замовника і призначених для реалізації поза межі підприємства; наданих працівникам у рахунок виплати заробітної плати; для передання власному капітальному будівництву, своїм непромисловим підрозділам або для зарахування до складу власних основних засобів;

- напівфабрикатів власного виробництва, відпущених на сторону та своїм непромисловим підрозділам;

- робіт промислового характеру, виконаних на замовлення зі сторони і для своїх непромислових підрозділів;

- зміни залишків напівфабрикатів власного виробництва;

- зміни залишків незавершеного виробництва;

- капітального ремонту власного виробничого обладнання (реконструкції та модернізації устаткування), тобто збільшення вартості основних засобів.

Проте цей показник не враховує вартості внутрішньозаводського обороту, тобто частки готових виробів і напівфабрикатів, які використані на власні промислово-виробничі потреби підприємства.

Оцінювання готової продукції і напівфабрикатів здійснюється за діючими оптово-відпускними цінами з вирахуванням непрямих податків (ПДВ, акцизного збору), а незавершеного виробництва - за його собівартістю.

Вироблена і призначена для реалізації продукція (товарна продукція), зокрема вартість продукції, призначеної для реалізації споживачам. Товарна продукція підприємств становить загальну вартість усіх видів готової продукції, напівфабрикатів, робіт і послуг виробничого характеру, що призначені для продажу або реалізації стороннім споживачам та своїм непромисловим підрозділам.

На відміну від валової до складу товарної продукції не включаються зміни залишків напівфабрикатів та незавершеного виробництва, вартість сировини замовника. Товарну продукцію обчислюють у порівнянних і поточних цінах. У порівнянних цінах товарну продукцію використовують для аналізу динаміки загального обсягу виробництва, продуктивності праці, фондовіддачі з метою усунення впливу інфляційної компоненти на динаміку виробництва продукції за певний період. Під час визначення вартості продукції, наприклад за 2006 р., за порівнянні ціни беруться оптові відпускні ціни підприємства (без ПДВ і акцизного збору) станом на 1 січня 2006 р.

Товарна продукція в поточних цінах дає змогу оцінити обсяг готової для реалізації продукції, застосовується в розрахунках показника витрат на 1 грн товарної продукції.

Реалізована продукція (дохід від реалізації продукції) - це вартість відвантаженої за звітний період продукції власного виробництва. Реалізовану продукцію визначають на основі обсягу товарної продукції, додаючи залишки готових виробів, які на початок розрахункового періоду знаходились на складі підприємства, але були відвантажені саме в розрахунковому періоді, та продукцію, яка перебувала на відповідальному зберіганні з вирахуванням залишків продукції на складі на кінець розрахункового періоду.

З метою здійснення аналізу економічних процесів можуть додатково застосовуватися такі показники обсягу виробництва:

- чиста продукція - вартість виробленої продукції за мінусом матеріальних витрат і амортизації;

- умовно-чиста продукція - відрізняється від чистої продукції сумою амортизаційних відрахувань.

Залежно від цілей економічного аналізу можливе використання того чи іншого вартісного показника обсягу виробництва. Як свідчить практика, у сучасних умовах у процесі планування, під час складання фінансової та податкової звітності, з найчастіше наведених показників використовується обсяг виробленої продукції (в поточних чи порівнянних цінах) та обсяг реалізованої продукції.

Приклад 8.1.

Користуючись даними табл. 8.1, проаналізуйте динаміку обсягів виробництва продукції підприємства.

Таблиця 8.1. Динаміка виробництва і реалізації продукції підприємства

Показник

Рік

Темп зростання, %

2005

2006

Обсяг виробленої продукції (без ПДВ і акцизного збору), тис. грн:

- у діючих цінах

29379,4

41 751,9

142,1

- у порівнянних цінах станом на 1 січня 2005 р.

28 029,8

33 783,4

120,5

Обсяг реалізованої продукції, тис. грн

27675,2

39 877,2

144,1

Дані табл. 8.1 свідчать про суттєве зростання обсягів виробленої (на 42,1 %) і реалізованої (на 44,1 %) продукції підприємства в 2006 р. порівняно з 2005 р. Проте оцінювання продукції за порівнянними цінами свідчить, що реальне зростання є значно меншим (20,5 %).

8.2. Виробнича програма підприємства та її економічне обґрунтування. Маркетингова діяльність підприємства
Розрахунок потужності підприємства, в якому встановлені печі АЦХ-21, АЦХ-22 і АЦХ-53.
1. Аналіз можливостей ринку.
2. Вибір цільових ринків.
3. Розроблення комплексу маркетингу.
4. Упровадження в життя маркетингових розробок.
5. Контроль за виконанням рішень маркетингу.
8.3. Якість і конкурентоспроможність продукції
Види стандартів та інших нормативних документів у галузі стандартизації. Міжнародні стандарти ISO
Тема 9. Витрати і ціни на продукцію
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru