Планування соціального розвитку підприємства – це науково обґрунтоване визначення мети, показників і завдань (термінів, темпів, пропорцій) підприємства з урахуванням його стратегічних інтересів. Такий вид планування має здійснюватися адміністративними і суспільними структурами, а його реалізація – фінансуватися за рахунок коштів бюджету підприємства і спеціальних фондів на основі затверджених програм і положень. Планування соціального розвитку підприємства має індикативний, рекомендаційний характер.
Основними методами розробки плану соціального розвитку підприємства є:
• експертний (заснований на залученні висококваліфікованих фахівців-експертів для систематизації та формування громадської думки);
• аналітичний (включає системний, комплексний аналіз окремих установчих елементів);
• нормативний (ґрунтується на розробленні соціальних нормативів);
• метод імітаційного моделювання (базується на імітаційному моделюванні можливих результатів);
• логічного моделювання (передбачає систематизацію різних аналогій, розробку сценаріїв, побудову дерева мети і дерева ресурсів);
• програмно-цільового (реалізовується за допомогою розробки певної програми за обраною метою).
Основними розділами плану соціального розвитку підприємства можуть бути:
1) освіта і кваліфікація;
2) соціально-культурні заходи;
3) наукова організація;
4) охорона праці та безпека виробництва;
5) умови лікування та відпочинку;
6) санітарно-побутові умови виробництва;
7) фінансові ресурси.
Планування соціального розвитку підприємства має враховувати такий важливий чинник, як морально-психологічний клімат у колективі, може бути досягнуте в результаті проведення певної роботи, зміст якої полягає у добиранні членів колективу з урахуванням рекомендацій психолога, врегулюванні конфліктних ситуацій, правильній організації управління.
Загалом, управління соціальним розвитком засноване на програмно-цільовому підході. У його межах визначаються окремі блоки управління (науково-аналітичний, нормативно-правовий, організаційно-управлінський). За кожним блоком розробляють певну мету, яку реалізують шляхом спеціальних управлінських впливів. Управлінським процесом займаються конкретні суб'єкти управління. Структура управління, що забезпечує нормальний соціальний розвиток підприємства, подана у табл. 7.4.
Таблиця 7.4. Структура управління соціальним розвитком підприємства
Блок управління | Мета управління | Керівний вплив | Суб'єкт управління |
Науково-аналітичний | Систематичний аналіз ситуації | Розробка рекомендацій | Інформаційно-аналітичний центр, окремі спеціалісти |
Нормативно-правовий | Забезпечення нормального розвитку колективу | Положення, інструкції, норми | Рада директорів, виконавча дирекція, правління |
Організаційно-управлінський | Реалізація основних напрямів соціального розвитку колективу | Накази, розпорядження | Директор та його заступники, начальники виробничих комплексів, цехів, дільниць, служб і підрозділів |
Ресурсний | Реалізація мети соціального розвитку | Бюджетне та інше фінансування | Фінансова служба, бухгалтерія |
Оцінювання ефективності планування соціального розвитку підприємства може бути здійснено шляхом діагностики виконання окремих розділів та індикативних показників плану соціального розвитку.
Запитання і завдання для самоконтролю
1. Схарактеризуйте соціальну структуру колективу підприємства.
2. Назвіть основні показники оцінки соціального розвитку підприємства.
3. Що відносять до системи монетарних і немонетарних соціальних пільг підприємства?
4. Назвіть основні методи розробки плану соціального розвитку підприємства.
5. Які основні розділи плану соціального розвитку підприємства ви знаєте?
6. Як здійснюється аналіз витрат, пов'язаних з утриманням закладів соціально-культурного життя колективу підприємства.
7. За якою схемою оцінюють використання об'єктів соціально-культурного життя, їх фінансового стану?
8.1. Мета, етапи і зміст аналізу
8.2. Виконання внутрішньовиробничого завдання і динаміка показників собівартості продукції
8.3. Аналіз загальних чинників зміни собівартості за статтями витрат
8.3.1. Прямі матеріальні витрати
8.3.2 Прямі трудові витрати
8.3.3 Комплексні статті собівартості
8.4. Аналіз собівартості одиниці виробу
8.5. Аналіз резервів зниження собівартості
8.6. Аналіз собівартості продукції за стадіями життєвого циклу