Методика розрахунку впливу структури продажів на зміну суми прибутку від однорідної і неоднорідної продукції.
Для оцінювання асортиментної політики підприємства, як уже зазначалося, використовують цілу систему показників, у тому числі й одержання максимуму прибутку. На аналізованому підприємстві зміна структури реалізації продукції сприяла збільшенню суми прибутку на 536 тис. грн, тому що в загальному обсязі реалізації збільшилася частка високорентабельних видів продукції. Щоб установити, які конкретні зміни відбулися в асортиментній політиці підприємства, необхідно провести більш детальний аналіз структури продажів із урахуванням рівня прибутковості окремих видів продукції.
З табл. 8.5 видно, що дохіднішими видами продукції є С і Б. Збільшення їхньої частки в загальному обсязі продажів сприяло збільшенню прибутку. Вплив структурного фактора на зміну суми прибутку можна розрахувати за допомогою методу абсолютних Різниць:
АГГ -V (Чі*~Чі°)П™ .УРП і
де Л£я-сума прибутку на умовну одиницю продукції або на одну нормо-год на виробництво одиниці і-го виду продукції;
УРПзаг і - фактичний загальний обсяг реалізованої продукції в умовно-натуральному вираженні або в нормо-год;
Чі - частка і-го виду продукції в загальному обсязі реалізації в умовно-натуральному вираженні або в нормо-год, %.
Таблиця 8.6. Розрахунок впливу структури продукції на суму прибутку від її реалізації
Вид продукції | Обсяг реалізації в умовно-натуральному вимірі, туб | Структура товарної продукції, % | Прибу-1 ток на 1 туб. | Зміна прибутку в середньому на | |||
'о | "і | '1 | +, - | грн | 1 туб, грн | ||
А | 5 700 | 4 850 | 35,85 | 30,77 | -5,08 | 1 000 | -50,8 |
В | 5 600 | 5 300 | 35,22 | 33,63 | -1,59 | 1 000 | -15,9 |
С | 2 700 | 3 050 | 16,98 | 19,35 | +2,37 | 1 300 | +30,8 |
D | 1 900 | 2 560 | 11,95 | 16,25 | +4,30 | 1 626 | +69,9 |
Усього | 15 900 | 15 760 | 100,00 | 100,00 | - | 1 125,8 | +34,0 |
У зв'язку зі збільшенням частки виробів, що мають вищий рівень прибутку иа одиницю продукції* середня величина цього прибутку підвищилася на 34 грн, а загальна сума прибутку - на 536 тис. грн (34 грн -15 760 туб), що відповідає розрахункам, приведеним у параграфі 8.3.
Якщо підприємство виготовляє неоднорідні види продукції, тоді структуру реалізованої продукції визначають відношенням кожного виду продукції за оцінкою базового рівня собівартості до загального обсягу реалізації продукції за тією самою оцінкою. У цьому разі для розрахунку впливу структурного фактора на зміну загальної суми прибутку застосовують модель
де Р(о - базовий рівень рентабельності і-х видів продукції (відношення суми прибутку до повної собівартості реалізованої продукції);
Ј(VPntl -С^) - вартість фактичного обсягу продажів у цілому по підприємству за оцінкою базового рівня собівартості продукції.
При цьому слід мати на увазі, що результати розрахунків у цьому разі будуть не зовсім точними, тому що собівартість реалізованої продукції теж піддається впливу структурного фактора. Відповідно до розрахунків, проведених за цією методикою, за рахунок зміни структури продажів прибуток на підприємстві збільшився тільки на 125 тис. грн.
8.5. Аналіз рівня середньореалізаційних цін
Залежність середнього рівня відпускних цін від якості реалізованої продукції, ринків збуту, термінів реалізації, рівня інфляції і т. ін. Методика розрахунку впливу цих факторів на зміну середнього рівня цін.
Середньореалізаційна ціна одиниці продукції - відношення виручки від реалізації продукції відповідного виду до обсягу його продажів. На зміну її рівня впливають такі фактори, як якість реалізованої продукції, ринки її збуту, кон'юнктура ринку, інфляційні процеси.
Якість товарної продукції - один з основних факторів, від яких залежить рівень середньої ціни реалізації. За вищу якість продукції встановлюють вищі ціни, і навпаки.
Зміну середнього рівня ціни виробу за рахунок його якості (ЩЙК) можна визначити за формулою
л77 (Цш-Цп)УРПи А^**--VPTTZ 1
деІ(в і Цк - ціна виробу відповідно нової і колишньої якості;
VP[JU - обсяг реалізації продукції нової якості;
УРП9йГ - загальний обсяг реалізованої продукції і-го виду за звітний період.
Розрахунок впливу сортового складу продукції' на зміну серед-ньої ціни можна виконати двома способами.
В основу першого способу покладено принцип ланцюгової підстановки: порівнюють суму чистого доходу за загальний обсяг фактично реалізованої продукції і-го виду при її фактичному і базовому сортовому складі (табл. 8.6). Якщо отриману різницю поділити яа загальну кількість фактично реалізованої продукції" узнаємо, як змінилася середня ціна за рахунок її якості. Алгоритм цього розрахунку можна записати так:
ТДу*л=1(т78агл^)Ц<о; ?Ду*.2=£(^#аагл 'Чк)ЦкІ
Ш _ЧД^Л-ЧД^2 22531 875 - 22417500 Цпв>--ИРДигл ~ 3050 -+<н,огрн.
Таблиця 8.6. Розрахунок впливу якості виробу С на його середню ціну реалізації
В основу другого способу розрахунку покладено метод абсолютних різниць: зміну частки кожного сорту множимо на базовий рівень ціни одиниці продукції відповідного сорту, результати додаємо:
л^ = Е(^.~^)Діо=(+0,05 o 7500)+(-0,05 o 6750) = =+37,5 грн.
Отримані дані свідчать про те, що внаслідок поліпшення якості продукції (збільшення частки продукції І сорту і зменшення II) виручка від її реалізації збільшилася на 114 375 грн, а середня ціна 1 туб - на 37,5 грн.
За такою самою методикою розраховують зміну середньої ціни реалізації залежно від ринків і каналів збуту продукції (табл. 8.7). У зв'язку зі зміною каналів реалізації продукції середній рівень ціни 1 туб збільшився на 40 грн, а сума прибутку - на 122 тис. грн (40 грн-3050 туб).
Таблиця 8.7. Вплив ринків збуту продукції на зміну середньої ціни одиниці продукції виробу С
Якщо протягом звітного періоду відбулася зміна відпускних цін на продукцію у зв'язку з інфляцією, то зміну ціни продукції кожного виду множать на обсяг її реалізації за новими цінами і ділять на загальну кількість реалізованої продукції за звітний період.
На завершення узагальнюють результати аналізу продукції за кожним видом (табл. 8.8).
Таблиця 8.8. Фактори зміни середньореалізаційних цін
8.7. Аналіз показників рентабельності підприємства
8.8. Методика підрахунку резервів збільшення суми прибутку і рентабельності
Глава 9. АНАЛІЗ ВИКОРИСТАННЯ ПРИБУТКУ ПІДПРИЄМСТВА
9.1. Зміст, завдання та інформаційне забезпечення аналізу використання прибутку
9.2 Аналіз оподатковуваного прибутку
9.3. Аналіз податків з прибутку
9.4. Аналіз формування чистого прибутку
9.5. Аналіз використаний чистого прибутку
9.6. Аналіз дивідендної політики підприємства