Показники рентабельності* Порядок їхнього розрахунку й аналізу. Методика факторного аналізу показників рентабельності.
Рентабельність - це ступінь дохідності, вигідності, прибутковості бізнесу. її вимірюють за допомогою цілої системи відносних показників, що характеризують ефективність роботи підприємства в цілому, прибутковість різних напрямків діяльності (виробничої, комерційної, інвестиційної тощо), вигідність виробництва продукції і послуг окремих видів. Показники рентабельності повніше, ніж прибуток, характеризують результати господарювання, тому що їхня величина відображає співвідношення ефекту з вкладеним капіталом або спожитими ресурсами. їх використовують для оцінювання діяльності підприємства і як інструмент в інвестиційній політиці та ціноутворенні.
Показники рентабельності можна об'єднати в кілька груп:
1) показники, що базуються на витратному підході (рентабельність продукції, рентабельність операційної діяльності, рентабельність інвестиційної діяльності та окремих інвестиційних проектів, рентабельність звичайної діяльності);
2) показники, що характеризують прибутковість продажів (валова рентабельність продажів і чиста рентабельність продажів);
8) показники, в основі яких лежить ресурсний підхід (рентабельність сукупних активів або загальна рентабельність, рентабельність операційного капіталу, рентабельність основного капіталу, рентабельність оборотного капіталу, рентабельність власного капіталу і т. ін.).
Рентабельність продукції (Рп) обчислюють як відношення прибутку від реалізації до виплати процентів і податків (ЯРП) до суми витрат на реалізовану продукцію (£РП):
орп
Вона показує, скільки прибутку має підприємство з кожної гривні, витраченої на виробництво і реалізацію продукції. її можна розраховувати в цілому по підприємству, по окремих його сегментах і за видами продукції.
Рентабельність операційної діяльності (Лзд) розраховують в цілому по підприємству як відношення брутто-прибутку від операційної діяльності до виплати процентів і податків (Л0Д) до загальної суми витрат на операційну діяльність (В0д):
р -Бж
#од
Цей показник характеризує окупність витрат в операційній діяльності. Він повніше від попереднього показника відображає результати роботи підприємства, оскільки при його розрахунку враховуються не лише реалізаційні, а й позареалізаційні результати, що належать до основної діяльності.
Аналогічно визначають дохідність інвестиційних проектів: отриману або очікувану суму прибутку від інвестиційної діяльності ділять на суму інвестиційних витрат (ІВ):
РІ=Еш.
ІВ '
Рентабельність продажів (обороту), або комерційну маржу, розраховують діленням прибутку від реалізації продукції, робіт і послуг на суму отриманого чистого доходу (ЧД). Характеризує ефективність виробничої і комерційної діяльності підприємства. Цей показник розраховують у цілому по підприємству і за окремими видами продукції:
'об - ЧД .
Рентабельність (дохідність) операційного капіталу обчислюється відношенням прибутку від операційної діяльності до виплати процентів і податків (Под) до середньорічної суми операційного капіталу (ОК). Характеризує дохідність капіталу, за-діяного в основній діяльності (постачання, виробництво та збут продукції):
о _Лод
Рок=~бк'
Рентабельність (дохідність) сукупного капіталу обчислюють як відношення загальної суми прибутку до виплати процентів і податків (ЕВІТ) до середньорічної вартості всього інвестованого капіталу (КЬ), характеризує дохідність всього сукупного капіталу, вкладеного в активи підприємства:
кь
У процесі аналізу слід вивчити динаміку перелічених показників рентабельності, виконання плану за їхнім рівнем і провести міжгосподарські порівняння з підприємствами-конкурентами.
Рівень рентабельності продукції (коефіцієнт окупності витрат), розрахований у цілому по підприємству, залежить від трьох основних факторів першого порядку: зміни структури реалізованої продукції, її собівартості і середніх цін реалізації.
Факторна модель цього показника така:
Я(при УРПзйТ9ПВі,ЦІ9Сі) В(при УРП^ПВіЛ) (8,3>
Розрахунок впливу факторів першого порядку на зміну рівня рентабельності в цілому по підприємству можна виконати методом ланцюгової підстановки, використовуючи дані табл. 8.2,8.3:
Я0(при УРП3йГ.о> ЯВ0,Ц0,С0) 17 900 ІЛЛ ло ,, п/
"о =-7-"----= Пгт осп 100 = 23,14%;
В0(при 7РЯзаг.0, ЯВо.О") 77350
Я^,і(ііри УРД"г.і* ПВо,Ц09Со) 7ЯЛ" Зунд(при УРПЯйГ.и ЯВоА)
"17900^9912
"77¿500,9912 100-23>и *>>
Яум.2(при УРП3&гЛ, ЯДі,Д0,Ср) 18 278 9*ч%-Вум,(при УРД^ВДА) =^ 100 = 23'34%>
Вум.2(при УРЯзагд, ЯВ^С,,) 78 322
4 (при ГРЯ^д, ЯВьСі) 8"639
А^заг =Рі -Р0 =23,93-23,14 = +0,79 %; у тому числі:
ЬРурп =Ру".і-Р0 =23,14-23,14=0;
АРпв ^^ум-г-^умл = 23,34-23,14 = +0,20 %; АРц =-Рум.з-^ум.2 =27,60-23,34 = +4,26 %;
ДРС = Л - Рум.а = 23,93 - 27,60 = -3,67 %.
Отримані результати свідчать про те, що зростання рівня рентабельності пов'язане з підвищенням середнього рівня цін і частки рентабельніших видів продукції в загальному обсязі реалізації. Зростання собівартості реалізованої продукції на 2317 тис. грн спричинило зниження рівня рентабельності на 3,67 %.
Потім необхідно зробити факторний аналіз рентабельності продукції кожного виду. Рівень рентабельності продукції окремих видів залежить від зміни середньореалізаційних цін і собівартості одиниці продукції:
р _ Ді _ УРПі(Ці -сі)_ці -С, _ Ці ,84,
1~Ві~ урПі-Сі - Сі _сГ '
Розрахунок впливу цих факторів на зміну рівня рентабельності виробу виконаємо за методом ланцюгової підстановки (табл. 8.11):
До-С0 5000-4000 1пп_о.0/. Ро - С0 "-4000--100-25 /о>
_Ц12С1_ 5200-4000
р _Ці~Сг 5200-4500
Рі=-С[---4505--Ю0 = 15,55%.
Рівень рентабельності виробу А знизився в цілому на 9,45 % (15,55 - 25). За рахунок підвищення ціни він зріс на 5 % (ЗО - 25), а за рахунок підвищення собівартості продукції знизився на 14,45 % (15,55 - ЗО). Аналогічні розрахунки роблять за кожним видом товарної продукції.
З табл. 8.11 видно, які види продукції на підприємстві дають більший дохід, як змінився рівень рентабельності за досліджуваний період і які фактори на це вплинули.
Таблиця 8.11. Факторний аналіз рентабельності продукції окремих видів
Середня ціва реалі- | Собівартість | Рентабельність, % | Зміна рентабельності, % | |||||||
Вид про- | зації, грн | 1 туб. три | за рахунок | |||||||
дукції | 'о | "і | *1 | умовна* | загальна | ціни | собівартості | |||
А | 5000 | 5200 | 4000 | 4500 | 25,00 | 30,00 | 15,55 | -9,45 | +5,00 | -14,45 |
В | 6000 | 6100 | 5000 | 5120 | 20,00 | 22,00 | 19,14 | -0,86 | +2,00 | -2,86 |
с | 7000 | 7350 | 5700 | 5560 | 22,80 | 28,95 | 32,19 | +9,36 | +6,15 | +3,24 |
т> | 7500 | 7800 | 5874 | 5750 | 27,70 | 32,80 | 35,65 | +7,95 | +5,10 | +2,85 |
Іт. д. |
* При фактичній ціні і базовому рівні собівартості.
Необхідно також детальніше вивчити причини зміни середнього рівня цін і за способом пропорційного ділення розрахувати їхній вплив на рівень рентабельності. Використовуючи дані табл. 8.8, зробимо цей розрахунок для виробу а (табл. 8.12).
Таблиця 8.12. Розрахунок впливу факторів другого порядку на зміну рівня рентабельності виробу А
Фактор | Зміна ціни, грн | Зміна рентабельності, % |
Якість продукції | +450 | +11,25 |
Ринки збуту продукції | -400 | -10,00 |
Зміна цін у зв'язку з інфляцією | +150 | +3,75 |
Усього | +200 | +5,00 |
Потім треба встановити, за рахунок яких факторів змінилася собівартість одиниці продукції, й аналогічно визначити їхній вплив на рівень рентабельності. Такі розрахунки роблять за кожним видом продукції, що дає змогу точніше оцінити роботу суб'єкта господарювання і повніше виявити внутрігосподарські резерви зростання рентабельності на аналізованому підприємстві.
Приблизно так само проводять факторний аналіз рентабельності продажів (обороту). Детермінована факторна модель цього показника, обчисленого в цілому по підприємству, така:
06 ЧД = Г[УРПМГ,ПВі,Ці} '
Розрахунок впливу цих факторів методом ланцюгової підстановки;
Я0(прИ уряааг.о,ЯВо.До.Со) 17 900 ЛЛЛ юоо/
го= / "------ " " "1'" * ~ пеп '100 = 18,8 /о:
7До(при УРПЯ№Л9ПВ09Ц0) 95 250
лум.2(при ^лзаг.ьЛВьДо.Со) 18 278 ,пл ,оо0/
"гжЛ - "__-7-~~-ч-~ пд длл ' іоі) = і0,м /о;
вдя.(прн грязагл,ябьДо) 96 600
яум.з^ри УРПЛВТ.иПВиЦиСо) 21613 01 ло/ ^(при УРП^иПВиЦі) =99935 100-21-в *o
я^при ТО^дьйід" ВДі(при УРПаатЛМВиЦі) 99935
араг = рі -Р0 = 19,3-18,8 = +0,5 %; утому числі:
А^пв = Рунл-Ро = 18,9-18,8 = +0,1 %; АРц=Рум.2--Рум.і =21,6-18,9 = +2,7 %;
лрс = рх -рум.г =19,3-21,6=-2,3 %.
Рівень рентабельності продажів продукції окремих видів
залежить від середнього рівня ціни і собівартості виробу:
Го6~ чДі урпг Ці Ці * Г
За даними табл. 8.11 розрахуємо їхній вплив на зміну рівня рентабельності виробу А:
До -Ср _ 5000-4000 _ . . Р°~~Ш---5055--ЮО-20.0 /о,
_ Ці-С _ 5200-4000 ІПЛ_00 , 0/. Рун--ЦГ~--5200"--100-23,1 /о,
_Ц,-С,_ 5200-4500 й Рі--щ---52Щ--ЮО-13,5 /о,
ЛРмг = Рі -Р0 = 13,5-20 = -6,5 %; ДРц = Рум - Р0 = 23,1- 20 = +3,1 %;
АРс = Рі -Ру" =13,5-23,1 = -9,6 %.
Аналіз рентабельності операційного капіталу здійснюють за постійною факторною моделлю:
р Ярд Ярд /(УРЯааР ,ЯВІ ,Ц, ,С| ,/ФР) 0К ОК'ЧДгКов' ПУРПзаг,ПВі,Ц,,К01і) ' (*'7)
де Яод - прибуток від операційної діяльності, до складу якої входять прибуток від реалізації продукції та інші операційні результати (ІФР).
У цій моделі середньорічна сума операційного капіталу (ок) залежить від чистого доходу від продажу (чд) і коефіцієнта обороту капіталу (Я0Б), який визначається відношенням чистого доходу до середньорічної суми основного і оборотного капіталу. Чим швидше капітал робить оборот на підприємстві, тим менше необхідно його для забезпечення запланованого обсягу продажу. І навпаки, уповільнення обороту капіталу вимагає додаткового залучення засобів для забезпечення того самого обсягу виробництва та реалізації продукції.
Таблиця 8.13. Вихідні дані факторного аналізу рентабельності операційного капіталу
З.П. | Показник | Значення і | токазника *, |
1 | Прибуток від реалізації, тис. грн | 17 900 | 19 296 |
2 | Інші операційні результати, тис. грн | -180 | -266 |
3 | Прибуток від операційної діяльності, | 17 720 | 19 030 |
тис. грн | |||
4 | Середньорічна сума операційного капіталу, тис. грн | 34 500 | 42 500 |
5 | Виручка від реалізації продукції, тис. | 95 250 | 99 935 |
грн | |||
6 | Коефіцієнт обороту капіталу | 2,76 | 2,35 |
На основі даних табл. 8.2,8.3 і 8.13 зробимо розрахунок впливу факторів за способом підстановки:
р __ ЯОДо (при УРЯааг,0 ,ПВі0, Ці0 ,СІ0 ,/ФРр) _ ок° ОКо (при УРЯзаг.0 МВІ0 ,Цю ,Коб.0) 17900-180 =-34500~ 100=51,4о/о,.
р ^ ^одум.2 (при УРПзагЛ ,ЯВа,Ці0 ,С<0/ФР0) _ оку"л (Жум.2 (при УРП9ЛТЛ ,ПВп,Ціо ,£".о) 18 278-180 = 96600:2,76 100 = 51'7%;
_ Ярд,,,, (при УРПзагл ,ПВП ,Да ,СІ0 ,ІФР0 ) 0Кум*2 " ОКун.г (при УРПалгЛ МВП ,Цп )
21613-180 = 99935:2,76 100 = 59'2%;
Рок -Я°Д>ч ("Ри УРП9аг1МВп,Цп ,СП1ФР0) ум3 ОК^ (приКРЯ8аг.і,ЯВп,Ди,Ков.о) 19296-180 = 99 935:2,76 100 = 52'8%;
Рок - Я°Д' (ДРИ^Дат.1,ЯВд,1[п>Са/ФЛ) ум4 ОКуиЛ (приКРЯзаг.і.ЯВл.Ца.Яов.о) 19296-266
і;!.:; *99 985:2,76'100 = 52'5%; -
р _ Лол, (при УРЯзагЛ МВП 9ЦП ,СП1ФРХ ) 0К1 ~ 0*1 (ПРИ КРЯзаг.1 МВП ,Цп ,#об.1 ) =
19 296-266 Д99 935:2,35 100 = 44'8%-
Зміна рівня рентабельності капіталу становить: ^1-^0 = 44,8-61,4 = -6,6%, у тому числі за рахунок:
ДЛт = Л~1-ро = 51,7-51,4 = +0,3%; ДГц =^ум.2 - Рум.і = 59,2 - 51,7 = + 7,5 %; Д*с - Рун* ~ Рун.2 = 52,8 - 59,2 = - 6,4 %; Д^іфр = Рум.4 - Рун* = 52,5 - 52,8 = - 0,3 %; ЛРкоб = Р, - Р^і = 44,8 - 52,5 = -7,7 %.
Рівень рентабельності капіталу знизився головним чином через уповільнення його обороту і підвищення собівартості продукції. Позитивно вплинули зрушення в структурі товарної продукції та зростання відпускних цій.
Більш поглиблений аналіз передбачає вивчення впливу факторів другого рівня, від яких залежить зміна середньореалізацій-них цін, собівартості продукції та позареалізаційних результатів.
Рентабельність сукупного капіталу (ВЕР) за ступенем синтезу факторів є більш комплексним показником порівняно з коефіцієнтом рентабельності операційного капіталу. Його рівень залежить не тільки від рентабельності операційного капіталу (Р<ж)> а й від частки залишкового в загальній сумі сукупного капіталу (їок)"а також від співвідношення загальної суми прибутку і прибутку від основної діяльності (W):
BEP = W-40KP0K.
Більш детально методику обчислення цього показника буде розглянуто в главі 15.
Глава 9. АНАЛІЗ ВИКОРИСТАННЯ ПРИБУТКУ ПІДПРИЄМСТВА
9.1. Зміст, завдання та інформаційне забезпечення аналізу використання прибутку
9.2 Аналіз оподатковуваного прибутку
9.3. Аналіз податків з прибутку
9.4. Аналіз формування чистого прибутку
9.5. Аналіз використаний чистого прибутку
9.6. Аналіз дивідендної політики підприємства
Глава 10. ПРИЙНЯТТЯ УПРАВЛІНСЬКИХ РІШЕНЬ НА ОСНОВІ МАРЖИНАЛЬНОГО АНАЛІЗУ
10.1. Поняття і значення маржинального аналізу