Економічний аналіз діяльності підприємства - Савицька Г.В. - 8.7. Аналіз показників рентабельності підприємства

Показники рентабельності* Порядок їхнього розрахунку й аналізу. Методика факторного аналізу показників рентабельності.

Рентабельність - це ступінь дохідності, вигідності, прибутковості бізнесу. її вимірюють за допомогою цілої системи відносних показників, що характеризують ефективність роботи підприємства в цілому, прибутковість різних напрямків діяльності (виробничої, комерційної, інвестиційної тощо), вигідність виробництва продукції і послуг окремих видів. Показники рентабельності повніше, ніж прибуток, характеризують результати господарювання, тому що їхня величина відображає співвідношення ефекту з вкладеним капіталом або спожитими ресурсами. їх використовують для оцінювання діяльності підприємства і як інструмент в інвестиційній політиці та ціноутворенні.

Показники рентабельності можна об'єднати в кілька груп:

1) показники, що базуються на витратному підході (рентабельність продукції, рентабельність операційної діяльності, рентабельність інвестиційної діяльності та окремих інвестиційних проектів, рентабельність звичайної діяльності);

2) показники, що характеризують прибутковість продажів (валова рентабельність продажів і чиста рентабельність продажів);

8) показники, в основі яких лежить ресурсний підхід (рентабельність сукупних активів або загальна рентабельність, рентабельність операційного капіталу, рентабельність основного капіталу, рентабельність оборотного капіталу, рентабельність власного капіталу і т. ін.).

Рентабельність продукції (Рп) обчислюють як відношення прибутку від реалізації до виплати процентів і податків (ЯРП) до суми витрат на реалізовану продукцію (£РП):

орп

Вона показує, скільки прибутку має підприємство з кожної гривні, витраченої на виробництво і реалізацію продукції. її можна розраховувати в цілому по підприємству, по окремих його сегментах і за видами продукції.

Рентабельність операційної діяльності (Лзд) розраховують в цілому по підприємству як відношення брутто-прибутку від операційної діяльності до виплати процентів і податків ) до загальної суми витрат на операційну діяльність (В0д):

р -Бж

#од

Цей показник характеризує окупність витрат в операційній діяльності. Він повніше від попереднього показника відображає результати роботи підприємства, оскільки при його розрахунку враховуються не лише реалізаційні, а й позареалізаційні результати, що належать до основної діяльності.

Аналогічно визначають дохідність інвестиційних проектів: отриману або очікувану суму прибутку від інвестиційної діяльності ділять на суму інвестиційних витрат (ІВ):

РІ=Еш.

ІВ '

Рентабельність продажів (обороту), або комерційну маржу, розраховують діленням прибутку від реалізації продукції, робіт і послуг на суму отриманого чистого доходу (ЧД). Характеризує ефективність виробничої і комерційної діяльності підприємства. Цей показник розраховують у цілому по підприємству і за окремими видами продукції:

'об - ЧД .

Рентабельність (дохідність) операційного капіталу обчислюється відношенням прибутку від операційної діяльності до виплати процентів і податків (Под) до середньорічної суми операційного капіталу (ОК). Характеризує дохідність капіталу, за-діяного в основній діяльності (постачання, виробництво та збут продукції):

о _Лод

Рок=~бк'

Рентабельність (дохідність) сукупного капіталу обчислюють як відношення загальної суми прибутку до виплати процентів і податків (ЕВІТ) до середньорічної вартості всього інвестованого капіталу (КЬ), характеризує дохідність всього сукупного капіталу, вкладеного в активи підприємства:

кь

У процесі аналізу слід вивчити динаміку перелічених показників рентабельності, виконання плану за їхнім рівнем і провести міжгосподарські порівняння з підприємствами-конкурентами.

Рівень рентабельності продукції (коефіцієнт окупності витрат), розрахований у цілому по підприємству, залежить від трьох основних факторів першого порядку: зміни структури реалізованої продукції, її собівартості і середніх цін реалізації.

Факторна модель цього показника така:

Я(при УРПзйТ9ПВіІ9Сі) В(при УРП^ПВіЛ) (8,3>

Розрахунок впливу факторів першого порядку на зміну рівня рентабельності в цілому по підприємству можна виконати методом ланцюгової підстановки, використовуючи дані табл. 8.2,8.3:

Я0(при УРП3йГ.о> ЯВ000) 17 900 ІЛЛ ло ,, п/

=-7-"----= Пгт осп 100 = 23,14%;

В0(при 7РЯзаг.0, ЯВо.О") 77350

Я^,і(ііри УРД"г.і* ПВо,Ц09Со) 7ЯЛ" Зунд(при УРПЯйГЯВоА)

"17900^9912

"77¿500,9912 100-23>и *>>

Яум.2(при УРП3&гЛ, ЯДі,Д0,Ср) 18 278 9*ч%-Вум,(при УРД^ВДА) =^ 100 = 23'34%>

Вум.2(при УРЯзагд, ЯВ^С,,) 78 322

4 (при ГРЯ^д, ЯВьСі) 8"639

А^заг =Рі -Р0 =23,93-23,14 = +0,79 %; у тому числі:

ЬРурп =Ру".і-Р0 =23,14-23,14=0;

АРпв ^^ум-г-^умл = 23,34-23,14 = +0,20 %; АРц =-Рум.з-^ум.2 =27,60-23,34 = +4,26 %;

ДРС = Л - Рум.а = 23,93 - 27,60 = -3,67 %.

Отримані результати свідчать про те, що зростання рівня рентабельності пов'язане з підвищенням середнього рівня цін і частки рентабельніших видів продукції в загальному обсязі реалізації. Зростання собівартості реалізованої продукції на 2317 тис. грн спричинило зниження рівня рентабельності на 3,67 %.

Потім необхідно зробити факторний аналіз рентабельності продукції кожного виду. Рівень рентабельності продукції окремих видів залежить від зміни середньореалізаційних цін і собівартості одиниці продукції:

р _ Ді _ УРПі(Ці і)_ці -С, _ Ці ,84,

1~Ві~ урПі-Сі - Сі _сГ '

Розрахунок впливу цих факторів на зміну рівня рентабельності виробу виконаємо за методом ланцюгової підстановки (табл. 8.11):

До0 5000-4000 1пп_о.0/. Ро - С0 "-4000--100-25 >

12С1_ 5200-4000

р _Ці~Сг 5200-4500

Рі=-С[---4505--Ю0 = 15,55%.

Рівень рентабельності виробу А знизився в цілому на 9,45 % (15,55 - 25). За рахунок підвищення ціни він зріс на 5 % (ЗО - 25), а за рахунок підвищення собівартості продукції знизився на 14,45 % (15,55 - ЗО). Аналогічні розрахунки роблять за кожним видом товарної продукції.

З табл. 8.11 видно, які види продукції на підприємстві дають більший дохід, як змінився рівень рентабельності за досліджуваний період і які фактори на це вплинули.

Таблиця 8.11. Факторний аналіз рентабельності продукції окремих видів

Середня ціва реалі-

Собівартість

Рентабельність, %

Зміна рентабельності, %

Вид про-

зації, грн

1 туб. три

за рахунок

дукції

*1

умовна*

загальна

ціни

собівартості

А

5000

5200

4000

4500

25,00

30,00

15,55

-9,45

+5,00

-14,45

В

6000

6100

5000

5120

20,00

22,00

19,14

-0,86

+2,00

-2,86

с

7000

7350

5700

5560

22,80

28,95

32,19

+9,36

+6,15

+3,24

т>

7500

7800

5874

5750

27,70

32,80

35,65

+7,95

+5,10

+2,85

Іт. д.

* При фактичній ціні і базовому рівні собівартості.

Необхідно також детальніше вивчити причини зміни середнього рівня цін і за способом пропорційного ділення розрахувати їхній вплив на рівень рентабельності. Використовуючи дані табл. 8.8, зробимо цей розрахунок для виробу а (табл. 8.12).

Таблиця 8.12. Розрахунок впливу факторів другого порядку на зміну рівня рентабельності виробу А

Фактор

Зміна ціни, грн

Зміна рентабельності, %

Якість продукції

+450

+11,25

Ринки збуту продукції

-400

-10,00

Зміна цін у зв'язку з інфляцією

+150

+3,75

Усього

+200

+5,00

Потім треба встановити, за рахунок яких факторів змінилася собівартість одиниці продукції, й аналогічно визначити їхній вплив на рівень рентабельності. Такі розрахунки роблять за кожним видом продукції, що дає змогу точніше оцінити роботу суб'єкта господарювання і повніше виявити внутрігосподарські резерви зростання рентабельності на аналізованому підприємстві.

Приблизно так само проводять факторний аналіз рентабельності продажів (обороту). Детермінована факторна модель цього показника, обчисленого в цілому по підприємству, така:

06 ЧД = Г[УРПМГ,ПВі,Ці} '

Розрахунок впливу цих факторів методом ланцюгової підстановки;

Я0(прИ уряааг.о,ЯВо.До.Со) 17 900 ЛЛЛ юоо/

го= / "------ " " "1'" * ~ пеп '100 = 18,8 /о:

7До(при УРПЯ№Л9ПВ09Ц0) 95 250

лум.2(при ^лзаг.ьЛВьДо.Со) 18 278 ,пл ,оо0/

"гжЛ - "__-7-~~-ч-~ пд длл ' іоі) = і0,м /о;

вдя.(прн грязагл,ябьДо) 96 600

яум.з^ри УРПЛВТ.иПВиЦиСо) 21613 01 ло/ ^(при УРП^иПВиЦі) =99935 100-21-в *o

я^при ТО^дьйід" ВДі(при УРПаатЛМВиЦі) 99935

араг = рі -Р0 = 19,3-18,8 = +0,5 %; утому числі:

А^пв = Рунл-Ро = 18,9-18,8 = +0,1 %; АРц=Рум.2--Рум.і =21,6-18,9 = +2,7 %;

лрс = рх -рум.г =19,3-21,6=-2,3 %.

Рівень рентабельності продажів продукції окремих видів

залежить від середнього рівня ціни і собівартості виробу:

Го6~ чДі урпг Ці Ці * Г

За даними табл. 8.11 розрахуємо їхній вплив на зміну рівня рентабельності виробу А:

До -Ср _ 5000-4000 _ . . Р°~~Ш---5055--ЮО-20.0 /о,

_ Ці-С _ 5200-4000 ІПЛ_00 , 0/. Рун--ЦГ~--5200"--100-23,1 /о,

_Ц,-С,_ 5200-4500 й Рі--щ---52Щ--ЮО-13,5 /о,

ЛРмг = Рі -Р0 = 13,5-20 = -6,5 %; ДРц = Рум - Р0 = 23,1- 20 = +3,1 %;

АРс = Рі -Ру" =13,5-23,1 = -9,6 %.

Аналіз рентабельності операційного капіталу здійснюють за постійною факторною моделлю:

р Ярд Ярд /(УРЯааР ,ЯВІ ,Ц, ,С| ,/ФР) ОК'ЧДгКов' ПУРПзаг,ПВі,Ц,,К01і) ' (*'7)

де Яод - прибуток від операційної діяльності, до складу якої входять прибуток від реалізації продукції та інші операційні результати (ІФР).

У цій моделі середньорічна сума операційного капіталу (ок) залежить від чистого доходу від продажу (чд) і коефіцієнта обороту капіталу (Я), який визначається відношенням чистого доходу до середньорічної суми основного і оборотного капіталу. Чим швидше капітал робить оборот на підприємстві, тим менше необхідно його для забезпечення запланованого обсягу продажу. І навпаки, уповільнення обороту капіталу вимагає додаткового залучення засобів для забезпечення того самого обсягу виробництва та реалізації продукції.

Таблиця 8.13. Вихідні дані факторного аналізу рентабельності операційного капіталу

З.П.

Показник

Значення і

токазника *,

1

Прибуток від реалізації, тис. грн

17 900

19 296

2

Інші операційні результати, тис. грн

-180

-266

3

Прибуток від операційної діяльності,

17 720

19 030

тис. грн

4

Середньорічна сума операційного капіталу, тис. грн

34 500

42 500

5

Виручка від реалізації продукції, тис.

95 250

99 935

грн

6

Коефіцієнт обороту капіталу

2,76

2,35

На основі даних табл. 8.2,8.3 і 8.13 зробимо розрахунок впливу факторів за способом підстановки:

р __ ЯОДо (при УРЯааг,0 ,ПВі0, Ці0 І0 ,/ФРр) _ ок° ОКо (при УРЯзаг.0 МВІ0 ,Цю ,Коб.0) 17900-180 =-34500~ 100=51,4о/о,.

р ^ ^одум.2 (при УРПзагЛ ,ЯВа,Ці0 ,С<0/ФР0) _ оку"лум.2 (при УРП9ЛТЛ ,ПВп,Ціо ,£".о) 18 278-180 = 96600:2,76 100 = 51'7%;

_ Ярд,,,, (при УРПзагл ,ПВП аІ0 ,ІФР0 ) 0Кум*2 " ОКун.г (при УРПалгЛ МВП ,Цп )

21613-180 = 99935:2,76 100 = 59'2%;

Рок -Я°Д>ч ("Ри УРП9аг1МВппП1ФР0) ум3 ОК^ (приКРЯ8аг.і,ЯВпиов.о) 19296-180 = 99 935:2,76 100 = 52'8%;

Рок - Я°Д' (ДРИ^Дат.1,ЯВд,1[п>Са/ФЛ) ум4 ОКуиЛ (приКРЯзаг.і.ЯВл.Ца.Яов.о) 19296-266

і;!.:; *99 985:2,76'100 = 52'5%; -

р _ Лол, (при УРЯзагЛ МВП 9ЦПП1ФРХ ) 0К1 ~ 0*1 (ПРИ КРЯзаг.1 МВП ,Цп ,#об.1 ) =

19 296-266 Д99 935:2,35 100 = 44'8%-

Зміна рівня рентабельності капіталу становить: ^1-^0 = 44,8-61,4 = -6,6%, у тому числі за рахунок:

ДЛт = Л~1-ро = 51,7-51,4 = +0,3%; ДГц =^ум.2 - Рум.і = 59,2 - 51,7 = + 7,5 %; Д*с - Рун* ~ Рун.2 = 52,8 - 59,2 = - 6,4 %; Д^іфр = Рум.4 - Рун* = 52,5 - 52,8 = - 0,3 %; ЛРкоб = Р, - Р^і = 44,8 - 52,5 = -7,7 %.

Рівень рентабельності капіталу знизився головним чином через уповільнення його обороту і підвищення собівартості продукції. Позитивно вплинули зрушення в структурі товарної продукції та зростання відпускних цій.

Більш поглиблений аналіз передбачає вивчення впливу факторів другого рівня, від яких залежить зміна середньореалізацій-них цін, собівартості продукції та позареалізаційних результатів.

Рентабельність сукупного капіталу (ВЕР) за ступенем синтезу факторів є більш комплексним показником порівняно з коефіцієнтом рентабельності операційного капіталу. Його рівень залежить не тільки від рентабельності операційного капіталу (Р<ж)> а й від частки залишкового в загальній сумі сукупного капіталу (їок)"а також від співвідношення загальної суми прибутку і прибутку від основної діяльності (W):

BEP = W-40KP0K.

Більш детально методику обчислення цього показника буде розглянуто в главі 15.

8.8. Методика підрахунку резервів збільшення суми прибутку і рентабельності
Глава 9. АНАЛІЗ ВИКОРИСТАННЯ ПРИБУТКУ ПІДПРИЄМСТВА
9.1. Зміст, завдання та інформаційне забезпечення аналізу використання прибутку
9.2 Аналіз оподатковуваного прибутку
9.3. Аналіз податків з прибутку
9.4. Аналіз формування чистого прибутку
9.5. Аналіз використаний чистого прибутку
9.6. Аналіз дивідендної політики підприємства
Глава 10. ПРИЙНЯТТЯ УПРАВЛІНСЬКИХ РІШЕНЬ НА ОСНОВІ МАРЖИНАЛЬНОГО АНАЛІЗУ
10.1. Поняття і значення маржинального аналізу
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru