Економічний аналіз діяльності підприємства - Савицька Г.В. - Глава 9. АНАЛІЗ ВИКОРИСТАННЯ ПРИБУТКУ ПІДПРИЄМСТВА

Аналіз:

оподатковуваного прибутку;

прибутку на податок;

формування чистого прибутку;

розподілу чистого прибутку;

дивідендно? політики підприємства

9.1. Зміст, завдання та інформаційне забезпечення аналізу використання прибутку

Ефективність функціонування підприємства залежить не лише від обсягу одержуваного прибутку, а й від характеру його розподілу. Порядок його розподілу показано на рис. 9.1. Із нього видно, що одна частина прибутку у вигляді податків і зборів надходить до бюджету держави й використовується на потреби суспільства, а інша частина залишається в розпорядженні підприємства і використовується на виплату дивідендів акціонерам підприємства, на розширення виробництва, створення резервних фондів і т. ін.

Для підвищення ефективності виробництва дуже важливо, щоб при розподілі прибутку було досягнуто оптимальності в задоволенні інтересів держави, підприємства і працівників. Держава зацікавлена одержати якомога більше прибутку до бюджету. Керівництво підприємства прагне спрямувати більшу суму прибутку ва розширене відтворення. Акціонери і працівники зацікавлені у збільшенні їхньої частки у використанні прибутку.

Рис. 9.1. Загальна схема розподілу прибутку

Проте якщо держава обкладає підприємства дуже високими податками, то це не стимулює розвитку виробництва, у зв'язку з чим скорочується обсяг випуску і реалізації продукції і зменшується надходження коштів до бюджету. Те саме може статися, якщо всю суму прибутку використати на виплату дивідендів акціонерам підприємства. У цьому разі в перспективі зменшиться виробництво продукції, оскільки не оновлюватимуться основні виробничі фонди, скоротиться власний виробничий капітал, що в кінцевому підсумку може стати причиною банкрутства підприємства. Якщо ж зменшується частка дивідендних виплат у використанні прибутку, то це, у свою чергу, призведе до зниження інвестиційної привабливості підприємства. Тому на кожному підприємстві має бути знайдено оптимальний варіант розподілу прибутку. Велику роль у цьому має відіграти аналіз господарської діяльності.

У процесі аналізу необхідно вивчити фактори зміни величини оподатковуваного прибутку, суми виплачених дивідендів, процентів, податків з прибутку, обсягу чистого прибутку і його розподілу, методику якого найповніше розробила H.A. Русак *.

Для аналізу використовують закон про податки і збори, які вилучають у бюджет, інструктивні й методичні вказівки Міністерства фінансів України, Статут підприємства, а також дані фінансової звітності ф. № 2 "Звіт про фінансові результати", ф. № 3 "Звіт про рух грошових коштів", ф. № 5 "Примітки до річної фінансової звітності", дані статистичної звітності ф. № 1-ПП "Звіт про суми отриманих пільг з оподаткування в розрізі окремих видів податків і пільг з кожного виду податку", декларації про податок на прибуток підприємства, на доходи тощо.

9.2 Аналіз оподатковуваного прибутку

Порядок визначення суми оподатковуваного прибутку. Фактори, що визначають його величину. Методика розрахунку їхнього впливу.

Для податкових органів і підприємств великий інтерес становить оподатковуваний прибуток, оскільки від цього залежить сума податку на прибуток, а відповідно і сума чистого прибутку.

Для визначення оподатковуваного прибутку необхідно з прибутку звітного періоду до оподаткування відрахувати:

o зміну величини прибутку в результаті коригування його для потреб оподаткування (згідно з довідкою до Розрахунку податку на фактичний прибуток);

o дохід підприємства від цінних паперів, дольової участі в спільних підприємствах та інших фінансових операціях, що обкладається податком за спеціальними ставками й утримується із джерела його виплати;

o прибуток, на який підприємство має податкові пільги відповідно до чинного податкового законодавства.

Дані табл. 9.1 показують, що сума оподатковуваного прибутку збільшилася на 1220 тис. грн. На зміну її суми впливають фактори, що формують величину загальної суми брутто-прибутку (ряс. 8.3), а також показники 5, 7,8 і 9 табл. 9.1. Використовуючи дані факторного аналізу прибутку від реалізаційної і фінансової діяльності, інших позареалізаційних фінансових результатів, а також дані табл. 9.1, ми можемо визначити, як впливають ці фактори на зміни суми оподатковуваного прибутку (табл. 9.2).

Таблиця 9.1. Розрахунок оподатковуваного прибутку

Показник

Сума, тис. гри

h

h

Д

1. Прибуток від реалізації продукції та послуг

17 900

19 296

+1 396

2. Процентні доходи від інвестиційної діяльності

780

970

+190

8. Сальдо інших операційних доходів і витрат

-180

-266

-86

4. Загальна сума брутто-прибутку до сплати процентів і податків

18 500

20 000

+1 500

5. Проценти на сплату

-2 748

-2 950

-202

6. Прибуток перед оподаткуванням

15 752

17 050

+1 298

7. Збільшення (+), зменшення (-) суми прибутку в результаті коригування її для потреб оподаткування відповідно до запровадженого порядку

+120

+150

+30

8. Прибуток від цінних паперів та інших позареалізаційних операцій, оподатковуваний за спеціальними ставками, який утримують із джерела його сплати

780

970

+190

9. Пільги на податок з прибутку

292

210

-82

10. Оподатковуваний прибуток (п. б + п. 7 - п. 8 - п. 9)

14 800

16 020

+1 220

Таблиця 9.2. Фактори зміни оподатковуваного прибутку

Із табл. 9.2 видно, що сума оподатковуваного прибутку збільшилася переважно за рахунок підвищення рівня відпускних цін і збільшення частки дорожчої продукції в загальному обсягу продажів. Зростання собівартості продукції, зменшення обсягу продажів, сплата штрафів і пені, збитки від списаних боргів збільшення суми виплачених процентів сприяли скороченню суми оподатковуваного прибутку.

9.1. Зміст, завдання та інформаційне забезпечення аналізу використання прибутку
9.2 Аналіз оподатковуваного прибутку
9.3. Аналіз податків з прибутку
9.4. Аналіз формування чистого прибутку
9.5. Аналіз використаний чистого прибутку
9.6. Аналіз дивідендної політики підприємства
Глава 10. ПРИЙНЯТТЯ УПРАВЛІНСЬКИХ РІШЕНЬ НА ОСНОВІ МАРЖИНАЛЬНОГО АНАЛІЗУ
10.1. Поняття і значення маржинального аналізу
10.2. Аналіз маржі покриття (маржинального прибутку)
10.3. Методика маржинального аналізу прибутку
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru