Економічний аналіз діяльності підприємства - Савицька Г.В. - 9.5. Аналіз використаний чистого прибутку

Порядок і методика аналізу використання чистого прибутку. Фактори, що визначають розмір відрахувань прибутку у фонди підприємства. Методика розрахунку їхнього впливу.

Чистий прибуток використовують відповідно до статуту підприємства. За його рахунок інвестують виробничий розвиток, виплачують дивіденди акціонерам підприємства, створюють резервні і страхові фонди тощо. Розподіляючи чистий прибуток, необхідно домагатися оптимізації пропорцій між капіталізованою і споживаною сумами його з метою забезпечення:

а) необхідного обсягу інвестицій для виробничого розвитку;

б) необхідної норми дохідності на інвестований капітал власникам підприємства.

Фактори, що впливають на пропорції розподілу прибутку, поділяють на зовнішні і внутрішні.

До зовнішніх факторів належать:

o правові обмеження (ставки податків на прибуток, процентні відрахування в резервні фонди і т. ін.);

o система податкових пільг при реінвестуванні прибутку;

o ринкова норма прибутку на інвестований капітал, зростання якого супроводжується тенденцією підвищення частки капіталізованої частини прибутку, і навпаки, його зниження зумовлює збільшення частки споживаного прибутку;

o вартість зовнішніх джерел формування інвестиційних ресурсів (за високого їхнього рівня вигідніше використовувати прибуток, і навпаки).

До внутрішніх факторів, що справляють вплив на пропорції в розподілі прибутку, належать такі:

o рівень рентабельності підприємства, за низького значення якого і відповідно невеликої суми прибутку, що розподіляється, більша частина її йде на створення обов'язкових фондів і резервів, на виплату дивідендів за привілейованими акціями і т. ін.;

o наявність у портфелі підприємства високодохідних інвестиційних проектів, здатних забезпечити акціонерам високі доходи в перспективі;

o необхідність прискореного завершення розпочатих інвестиційних проектів;

o рівень коефіцієнта фінансового левериджу (співвідношення позичкового і власного капіталу), який є одним із індикаторів фінансового ризику і факторів, що сприяють збільшенню власного капіталу при низькій ціні позичкових ресурсів. Залежно від співвідношення між дохідністю бізнесу і ціною позичкових ресурсів підприємство може регулювати його рівень, збільшуючи або зменшуючи частку капіталізованого прибутку;

o наявність альтернативних внутрішніх джерел інвестиційних ресурсів (амортизаційного о>онду, виручки від реалізації основних засобів і фінансових активів тощо);

o поточна платоспроможність підприємства, за низького рівня якої підприємство має скорочувати споживану частину прибутку.

У процесі аналізу необхідно вивчити дані про використання чистого прибутку в динаміці і з'ясувати фактори, що визначають розподіл прибутку (табл. 9.7).

Таблиця 9.7. Дані про розподіл чистого прибутку, тис. грн

Показник

Значення показника

+" *

1. Чистий прибуток звітного періоду

11 800

12 650

+850

2. Розподіл прибутку:

дивідендні виплати

5 900

6 072

+172

у резервний фонд

1 180

1 265

+85

на капітальні вкладення (нерозподілений прибуток)

4 720

5 313

+593

3. Частка у розподілюваному прибутку:

дивідендних виплат

50

48

-2

прибутку, спрямованого в резервний фонд

10

10

капіталізованого (нерозподіленого) прибутку

40

42

+2

Наведені дані показують, що на аналізованому підприємстві на виплату дивідендів використано 48 % прибутку, на створення резервів - 10, на інвестиційні програми - 42 %.

Дальший аналіз (табл. 9.8) має показати, наскільки і за рахунок яких факторів змінилася величина основних напрямів використання прибутку. Основними факторами, що визначають обсяг капіталізованого і споживаного прибутку, можуть бути:

o зміна суми чистого прибутку (ЧП);

o зміна частки відповідного напряму використання чистого прибутку ( Ч'цдр.):

Відр^ЧПЧ^

Таблиця 9.8. Розрахунок впливу факторів першого рівня на обсяг відрахувань у фонди підприємства

Спрямування розподілу прибутку

Сума чистого прибутку, тис. грн

Частка відрахувань, %

Сума відрахувань, тис. грн

Зміна суми відрахувань, тис. грн

и

загаль-

у тому числі за рахунок

на

ЧП

Капіталізація

11 800

12 650

40

42

4720

5313

+593

+357

+236

До резервного фонду

11 800

12 650

10

10

1180

1265

+85

+85

На виплату

дивідендів

акціонерам

11 800

12 650

50

48

5900

6072

+ 172

+408

-236

За методом абсолютних різниць можна розрахувати, як змінювалася сума відрахувань у відповідний фонд за рахунок:

а) частки відрахувань від чистого прибутку:

^Biдpl=AЧвlЛJttoЧПi>;

б) суми чистого прибутку:

Знаючи фактори зміни чистого прибутку, можна визначити їхній вплив на обсяг спожитого і капіталізованого прибутку. Для цього приріст чистого прибутку за рахунок фактора слід помножити на фактичну частку відповідного спрямування використання прибутку:

АВідрх,=<ЧПх, -ЧКІДРп.

Одержані результати (табл. 9.9) покажуть внесок кожного фактора у срормування суми капіталізованого і спожитого прибутку, що має важливе значення для акціонерів, найманого персоналу і менеджерів підприємства.

Таблиця 9.9. Розрахунок впливу факторів другого рівня на суму відрахувань у фонди підприємства

Зміна суми, тис. грн

у тому числі спрямованої

Фактор

Чистого прибутку

на розширення виробництва

на

поповнення резерв ного фонду

на виплату дивідендів

1

2

со

4

5

1. Зміна загальної суми прибутку до оподаткування

+972,3

+408,4

+97,2

+466,7

1.1. Прибуток від реалізації продукції

+1045,6

+439,2

+104,5

+501,9

1.1.1. Обсяг реалізації продукції

-118,3

-49,7

-11,8

-56,8

1.1.2. Структура реалізованої продукції

+401,5

+168,6

+40,2

+192,7

1.1.3. Середні ціни реалізації

+2497,9

+1049,1

+249,8

+1199,0

1.1.4. Собівартість продукції

-1735,4

-728,9

-173,5

-833,0

У тому числі за рахунок зростання:

цін на ресурси

-1586,4

-666,3

-158,6

-761,5

ресурсомісткості

-149,0

-62,6

-14,9

-71,5

1.2. Сальдо інших операційних доходів і витрат

-64,5

-27,1

-6,4

-31,0

1.2.1. Штрафи і пені [одержані

+59,9

+25,2

+6,0

+28,7

Продовження табл. 9.9

1

2

со

4

5

1.2.2. Штрафи і пені виплачені

-79,4

-33,3

~7,9

-38,2

1,2.3. Збитки від списання дебіторської заборгованості

-15,0

-6,3

-1,5

-7,2

1.2.4. Збитки від уцінки і недостачі ТМЦ

-30,0

-12,6

-3,0

-14,4

1.3. Процентні доходи

від інвестиційної діяльності

+142,3

+59,8

+14,2

+68,3

1.4. Проценти на виплату

-151,2

-63,5

-15,1

-72,5

2. Податки з прибутку

-

-

-

-

3. Економічні санкції за платежами в бюджет

-122,3

-51,4

-12,2

-56,7

Усього

+850,0

+357,0

+85,0

+408,0

За результатами аналізу слід зробити відповідні висновки і виробити ефективнішу політику управління процесом формування й використання прибутку.

9.6. Аналіз дивідендної політики підприємства
Глава 10. ПРИЙНЯТТЯ УПРАВЛІНСЬКИХ РІШЕНЬ НА ОСНОВІ МАРЖИНАЛЬНОГО АНАЛІЗУ
10.1. Поняття і значення маржинального аналізу
10.2. Аналіз маржі покриття (маржинального прибутку)
10.3. Методика маржинального аналізу прибутку
10.4. Методика маржинального аналізу рентабельності
10.5. Граничний аналіз і оптимізація прибутку
10.6. Визначення беззбиткового обсягу продажів і зони безпеки підприємства
10.7. Аналіз факторів зміни беззбиткового обсягу продажів і зони безпеки підприємства
10.8. Визначення критичної суми постійних витрат, змінних витрат на одиницю продукції і критичного рівня ціни реалізації
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru