Порядок і методика аналізу використання чистого прибутку. Фактори, що визначають розмір відрахувань прибутку у фонди підприємства. Методика розрахунку їхнього впливу.
Чистий прибуток використовують відповідно до статуту підприємства. За його рахунок інвестують виробничий розвиток, виплачують дивіденди акціонерам підприємства, створюють резервні і страхові фонди тощо. Розподіляючи чистий прибуток, необхідно домагатися оптимізації пропорцій між капіталізованою і споживаною сумами його з метою забезпечення:
а) необхідного обсягу інвестицій для виробничого розвитку;
б) необхідної норми дохідності на інвестований капітал власникам підприємства.
Фактори, що впливають на пропорції розподілу прибутку, поділяють на зовнішні і внутрішні.
До зовнішніх факторів належать:
o правові обмеження (ставки податків на прибуток, процентні відрахування в резервні фонди і т. ін.);
o система податкових пільг при реінвестуванні прибутку;
o ринкова норма прибутку на інвестований капітал, зростання якого супроводжується тенденцією підвищення частки капіталізованої частини прибутку, і навпаки, його зниження зумовлює збільшення частки споживаного прибутку;
o вартість зовнішніх джерел формування інвестиційних ресурсів (за високого їхнього рівня вигідніше використовувати прибуток, і навпаки).
До внутрішніх факторів, що справляють вплив на пропорції в розподілі прибутку, належать такі:
o рівень рентабельності підприємства, за низького значення якого і відповідно невеликої суми прибутку, що розподіляється, більша частина її йде на створення обов'язкових фондів і резервів, на виплату дивідендів за привілейованими акціями і т. ін.;
o наявність у портфелі підприємства високодохідних інвестиційних проектів, здатних забезпечити акціонерам високі доходи в перспективі;
o необхідність прискореного завершення розпочатих інвестиційних проектів;
o рівень коефіцієнта фінансового левериджу (співвідношення позичкового і власного капіталу), який є одним із індикаторів фінансового ризику і факторів, що сприяють збільшенню власного капіталу при низькій ціні позичкових ресурсів. Залежно від співвідношення між дохідністю бізнесу і ціною позичкових ресурсів підприємство може регулювати його рівень, збільшуючи або зменшуючи частку капіталізованого прибутку;
o наявність альтернативних внутрішніх джерел інвестиційних ресурсів (амортизаційного о>онду, виручки від реалізації основних засобів і фінансових активів тощо);
o поточна платоспроможність підприємства, за низького рівня якої підприємство має скорочувати споживану частину прибутку.
У процесі аналізу необхідно вивчити дані про використання чистого прибутку в динаміці і з'ясувати фактори, що визначають розподіл прибутку (табл. 9.7).
Таблиця 9.7. Дані про розподіл чистого прибутку, тис. грн
Показник | Значення показника | ||
'о | +" * | ||
1. Чистий прибуток звітного періоду | 11 800 | 12 650 | +850 |
2. Розподіл прибутку: | |||
дивідендні виплати | 5 900 | 6 072 | +172 |
у резервний фонд | 1 180 | 1 265 | +85 |
на капітальні вкладення (нерозподілений прибуток) | 4 720 | 5 313 | +593 |
3. Частка у розподілюваному прибутку: | |||
дивідендних виплат | 50 | 48 | -2 |
прибутку, спрямованого в резервний фонд | 10 | 10 | |
капіталізованого (нерозподіленого) прибутку | 40 | 42 | +2 |
Наведені дані показують, що на аналізованому підприємстві на виплату дивідендів використано 48 % прибутку, на створення резервів - 10, на інвестиційні програми - 42 %.
Дальший аналіз (табл. 9.8) має показати, наскільки і за рахунок яких факторів змінилася величина основних напрямів використання прибутку. Основними факторами, що визначають обсяг капіталізованого і споживаного прибутку, можуть бути:
o зміна суми чистого прибутку (ЧП);
o зміна частки відповідного напряму використання чистого прибутку ( Ч'цдр.):
Відр^ЧПЧ^
Таблиця 9.8. Розрахунок впливу факторів першого рівня на обсяг відрахувань у фонди підприємства
Спрямування розподілу прибутку | Сума чистого прибутку, тис. грн | Частка відрахувань, % | Сума відрахувань, тис. грн | Зміна суми відрахувань, тис. грн | |||||
"і | 'о | и | <і | загаль- | у тому числі за рахунок | ||||
на | ЧП | ||||||||
Капіталізація | 11 800 | 12 650 | 40 | 42 | 4720 | 5313 | +593 | +357 | +236 |
До резервного фонду | 11 800 | 12 650 | 10 | 10 | 1180 | 1265 | +85 | +85 | |
На виплату дивідендів акціонерам | 11 800 | 12 650 | 50 | 48 | 5900 | 6072 | + 172 | +408 | -236 |
За методом абсолютних різниць можна розрахувати, як змінювалася сума відрахувань у відповідний фонд за рахунок:
а) частки відрахувань від чистого прибутку:
^Biдpl=AЧвlЛJttoЧПi>;
б) суми чистого прибутку:
Знаючи фактори зміни чистого прибутку, можна визначити їхній вплив на обсяг спожитого і капіталізованого прибутку. Для цього приріст чистого прибутку за рахунок фактора слід помножити на фактичну частку відповідного спрямування використання прибутку:
АВідрх,=<ЧПх, -ЧКІДРп.
Одержані результати (табл. 9.9) покажуть внесок кожного фактора у срормування суми капіталізованого і спожитого прибутку, що має важливе значення для акціонерів, найманого персоналу і менеджерів підприємства.
Таблиця 9.9. Розрахунок впливу факторів другого рівня на суму відрахувань у фонди підприємства
Зміна суми, тис. грн | ||||
у тому числі спрямованої | ||||
Фактор | Чистого прибутку | на розширення виробництва | на поповнення резерв ного фонду | на виплату дивідендів |
1 | 2 | со | 4 | 5 |
1. Зміна загальної суми прибутку до оподаткування | +972,3 | +408,4 | +97,2 | +466,7 |
1.1. Прибуток від реалізації продукції | +1045,6 | +439,2 | +104,5 | +501,9 |
1.1.1. Обсяг реалізації продукції | -118,3 | -49,7 | -11,8 | -56,8 |
1.1.2. Структура реалізованої продукції | +401,5 | +168,6 | +40,2 | +192,7 |
1.1.3. Середні ціни реалізації | +2497,9 | +1049,1 | +249,8 | +1199,0 |
1.1.4. Собівартість продукції | -1735,4 | -728,9 | -173,5 | -833,0 |
У тому числі за рахунок зростання: | ||||
цін на ресурси | -1586,4 | -666,3 | -158,6 | -761,5 |
ресурсомісткості | -149,0 | -62,6 | -14,9 | -71,5 |
1.2. Сальдо інших операційних доходів і витрат | -64,5 | -27,1 | -6,4 | -31,0 |
1.2.1. Штрафи і пені [одержані | +59,9 | +25,2 | +6,0 | +28,7 |
Продовження табл. 9.9
1 | 2 | со | 4 | 5 |
1.2.2. Штрафи і пені виплачені | -79,4 | -33,3 | ~7,9 | -38,2 |
1,2.3. Збитки від списання дебіторської заборгованості | -15,0 | -6,3 | -1,5 | -7,2 |
1.2.4. Збитки від уцінки і недостачі ТМЦ | -30,0 | -12,6 | -3,0 | -14,4 |
1.3. Процентні доходи від інвестиційної діяльності | +142,3 | +59,8 | +14,2 | +68,3 |
1.4. Проценти на виплату | -151,2 | -63,5 | -15,1 | -72,5 |
2. Податки з прибутку | - | - | - | - |
3. Економічні санкції за платежами в бюджет | -122,3 | -51,4 | -12,2 | -56,7 |
Усього | +850,0 | +357,0 | +85,0 | +408,0 |
За результатами аналізу слід зробити відповідні висновки і виробити ефективнішу політику управління процесом формування й використання прибутку.
Глава 10. ПРИЙНЯТТЯ УПРАВЛІНСЬКИХ РІШЕНЬ НА ОСНОВІ МАРЖИНАЛЬНОГО АНАЛІЗУ
10.1. Поняття і значення маржинального аналізу
10.2. Аналіз маржі покриття (маржинального прибутку)
10.3. Методика маржинального аналізу прибутку
10.4. Методика маржинального аналізу рентабельності
10.5. Граничний аналіз і оптимізація прибутку
10.6. Визначення беззбиткового обсягу продажів і зони безпеки підприємства
10.7. Аналіз факторів зміни беззбиткового обсягу продажів і зони безпеки підприємства
10.8. Визначення критичної суми постійних витрат, змінних витрат на одиницю продукції і критичного рівня ціни реалізації