(сформульовано за книгою: Портер М. Международная конкуренция: Пер. с англ. Под ред . и с предисловием ВД.Щетинина.- М.:Международные отношения, 1993. - 896 с.)
Конкурентна перевага фірм у глобальних масштабах (глава 2 книги)
На міжнародному ринку конкурують фірми, а не країни. Конкурентні можливості фірми не обмежуються кордонами країн їх базування. Конкурентна стратегія має врахувати структуру галузі і процес її зміни.
Діє 5 сил конкуренції:
o загроза появи нових конкурентів;
o загроза появи товарів та послуг, що є замінниками;
o спроможність постачальників комплектуючих товарів торгуватися;
o здатність покупців торгуватися;
o суперництво конкурентів між собою.
Значення кожної з 5 сил змінюється від галузі до галузі і у кінцевому рахунку визначає прибутковість галузей. Зазначені конкурентні сили визначають прибутковість галузі.
Конкурентна перевага завдячується знаходженню нових способів конкуренції у своїй галузі і виходу з ними на ринок.
На міжнародному ринку новації, що забезпечують конкурентну перевагу завчасно передбачають нові потреби і у країні базування, і за кордоном.
Форми міжнародної конкуренції у різних галузях суттєво вирізняються.
Глобальні галузі - арена боротьби фірм з різних країн.
Національний ромб - це система детермінантів конкурентної переваги, компоненти якої взаємно посилюються. Кожний детермінант впливає на всі інші.
Конкурентну перевагу отримують фірми, що базуються у тих країнах, які уможливлюють найшвидше накопичення спеціалізованих ресурсів і навиків.
Конкурентна перевага на основі загальних факторів - є часто нестійкою перевагою. Жодна країна не у змозі створювати і вдосконалювати одночасно всі типи і різновиди факторів.
Структура попиту на внутрішньому ринку - основа конкурентної переваги країни. Попит на внутрішньому ринку інтернаціоналізовується і втягує у світовий ринок товари і послуги, створені у країні.
Багато національних особливостей впливають на методи організації і управління фірм.
Успіх мають ті галузі, у які багато інвестують і у яких докладається чимало зусиль.
У світовій конкуренції монополії або картелі поступаються фірмам, що діють в умовах суперництва.
Енергійна внутрішня конкуренція зміцнює позиції фірм на місцевому ринку та змушує їх прориватися на світовий рівень у пошуках можливостей для подальшого зростання. Сильні місцеві фірми, що загартовані внутрішньою конкуренцією, здатні досягати успіхів і за кордоном. Рідко компанія витримує сильну конкуренцію на світовому ринку, не маючи суперників на внутрішньому. Інтенсивне суперництво на внутрішньому ринку допомагає усунути залежність від базових переваг, оскільки всі місцеві фірми ними користуються. У невеликій країні нехватку місцевих конкурентів може замінити повністю відкритий ринок. На відкритому ринку слід мати не лише конкурентів, але і конкуренцію.
Пряма кооперація між конкурентами підриває конкуренцію, якщо така кооперація не набуває обмежених і специфічних форм. Пряма кооперація може знищувати спонукальні мотиви і гальмувати темпи вдосконалення виробництва.
Суперництво на внутрішньому ринку залежить від нових комерційних структур з новими конкурентами.
У створенні міжнародних конкурентних переваг важливу роль може відігравати і випадок (винахідництво тощо).
Випадок часто змінює умови у ромбі.
За глобальної стратегії фірма продає свою продукцію у багатьох країнах, застосовуючи єдиний підхід. За цієї стратегії різні види діяльності найвигідніше розміщуються у різних країнах. Глобальна фірма координує діяльність розкиданих по світу філіалів.
Глобальна конкуренція посилює переваги від швидкої реакції на зміни. Міжнародні альянси фірм певної галузі, що базуються у різних країнах - один із засобів глобальної конкуренції.
Не існує єдиного типу глобальної стратегії. Способів конкурувати існує безліч. У кожній галузі - своє оптимальне їх поєднання. Більшість глобальних стратегій - поєднання торгівлі і прямих зарубіжних інвестицій. Торгівля і зарубіжні інвестиції доповнюють одне інше.
Глобальне фокусування - перший крок до глобальної стратегії ширшого профілю.
Глобально конкурувати можуть і порівняно невеликі фірми. Малі і середні фірми свою стратегію переважно будують на експорті.
Збереження конкурентної переваги на тривалий період вимагає вдосконалення її джерел. Країни досягають успіхів у тих галузях, де є навики і ресурси, що необхідні для зміни стратегії, а вітчизняні фірми конкурують глобально.
Детермінанти конкурентної переваги країн (глава 3 книги)
Динаміка національної переваги (глава 4 книги)
Національна перевага у сфері послуг (глава 6 книги)
Моделі національних конкурентних переваг (глава 7 книги)
Розвиток конкурентноздатності національної економіки (глава 10 книги)
Стратегія компаній (глава 11 книги)
Урядова політика (глава 12 книги)
2.5. Література
Розділ 3. Облік, звітність і аналіз зовнішньоекономічної діяльності