Об'єктивна диференціація інноваційного процесу у фірмах різних країн обумовлює відмінність технологічного рівня національних економік і, як наслідок, відмінність позицій держав на світовому ринку технологій. Міжкраїнні відмінності мають кількісний та якісний характер. Кількісні відмінності стосуються обсягів коштів, які виділяються на науково-технічний розвиток та імпорт технологій, а якісні - напрямків досліджень та розробок, орієнтації експорту та імпорту науково-технічної продукції тощо.
Сформований у країні або фірмі науково-технічний потенціал (виражений через продуктові та технологічні характеристики) та можливості міжнародної передачі технології передбачають пошук оптимального поєднання власних НДДКР, нововведень та запозичених науково-технічних результатів. Таке поєднання виявляється у селективному науково-технічному розвитку держави або окремого підприємства. У тих галузях науки і техніки, які не входять до сфери спеціалізації даної країни або фірми, підвищення технічного рівня досягається за рахунок закордонних технологій. У рамках селективної науково-технічної політики придбання технології виступає як свого роду "компенсатор" недостатнього обсягу затрат на НДДКР у непрофільних галузях.
Разом з передумовами міжнародного науково-технічного обміну, які мають місце на національному рівні, на підприємствах та в організаціях можуть існувати локальні передумови участі у міжнародному технологічному поділі праці та технологічному обміні у тій чи іншій формі. Зокрема, суттєвими можуть бути такі передумови:
• підвищення порогу ресурсів, необхідних для розв'язку конкретних науково-технічних проблем;
• вузькість науково-технічної бази окремого підприємства, КБ, інституту,
лабораторії тощо;
• нестача виробничих потужностей та інших ресурсів для освоєння вже накопиченого фірмою науково-технічного запасу,
• непідготовленість наявних виробничих систем та використання нових науково-технічних рішень;
• невідповідність отриманих науково-технічних результатів стратегії розвитку підприємства;
• нові стратегічні можливості,які відкриваються в результаті участі підприємства у міжнародній передачі технології
Особливо значущими міжнародний науково-технічний обмін та співробітництво є для технологічно орієнтованих підприємств та організацій, тобто підприємств та окремих підрозділів, які зробили ставку на високу конкурентоспроможність своєї продукції та послуг. Вони дотримуються стратегії "випускати не те, що дешевше або якісніше, а те, що більше ніхто (поки що) випускати не може",
6.10.4. Доцільність міжнародної передачі технології
Ефективне управління процесом міжнародної передачі технології передбачає визначення джерел ефекту комерціалізації власної технології та проявів ефекту придбання закордонної технології. Ці ефекти проявляються на практиці у різноманітних формах короткострокового та стратегічного характеру. Основні форми прояву ефектів, тобто економічної доцільності продажу та придбання технології, розглядаються нижче.
Економічна доцільність експорту технології виявляється у таких формах:
1, Продаж технології - спосіб збільшення доходів. У деяких випадках продаж технології є єдиною можливістю комерціалізації науково-технічного досягнення, оскільки у науково-технічних організацій часто відсутні необхідні виробничі потужності. Якщо немає умов для реалізації нової технології у формі виробництва та збуту тієї чи іншої продукції (уречевлений НТП), слід реалізувати технологію як самостійний продукт. Це визначить фінансові можливості для:
• наступних НДДКР;
• освоєння нового продута на реконструйованих або знову введених потужностях;
• проведення маркелінгу продукції на внутрішньому та закордонному ринках.
2. Передача технології за кордон - форма боротьби за товарний ринок. Передача технології може виступати як перший етап освоєння нового ринку. Первісно через відсутність капіталу випуск продукції та її реалізацію на експорт важко організувати у достатній кількості. На другому етапі розробник починає випуск самого продукту. На цей час покупці на закордонному ринку вже знайомі з товаром, який раніше випускався за ліцензією, покупець технології вже витратив кошти на рекламу. Перспективи збуту відносно відомі.
З* Продаж технології - спосіб, за допомогою якого можна обійти проблеми експорта відповідного продукти. Переваги продажу технології порівняно з експортом продукту, який виготовляється за даною технологією, можуть полягати в такому:
• конструкція виробу залишається в секреті;
• зменшуються труднощі транспортування та збуту товару;
• долаються митні бар'єри.
4. Продаж технології - засіб розширення експорту. Часто у міжнародному науково-виробничому співробітництві певну роль відіграє фактор комплексності ліцензійних угод, які доповнюються поставками обладнання, матеріалів, компонентів. Відбувається свого роду "прив'язка" покупця технології до ЇЇ розробника: ліцензійна угода одразу передбачає наступний збут сировини, деталей та вузлів. Іноді ця форма ефекту називається "ескорт-ефект" (escort-effect).
5. Продаж технології - спосіб установлення контролю над закордонною фірмою. Технологічний контроль над закордонним покупцем технології може здійснюватись за допомогою різноманітних важелів. Контроль показників обсягу виробництва та прибутку покупця технології здійснюється через ставки роялті, які фіксуються у ліцензійній угоді. Контроль технічних умов здійснюється через спеціальні статті ліцензійної угоди. Крім того, контроль над фірмою-поку п цем здійснюється шляхом поєднання експорту сировини та компонентів (ескорт-ефект), а також використання як ліцензійної винагороди цінних паперів та акцій ліцензіата. •
6*. Надання технології - спосіб забезпечення доступу до іншого нововведення. У багатьох випадках єдиним способом забезпечити доступ до новини, яка цікавить фірму, є зустрічне надання партнеру власних науково-технічних досягнень. У цьому випадку може бути використано перехресне ліцензування. Така форма комерціалізації технології особливо актуальна для науково-технічних організацій та фірм - лідерів у відповідній галузі науки та техніки.
7. Надання технології-можливість більш ефективного удосконалення об'єкта ліцензії. Інколи продаж технології сильному технологічному партнеру відкриває ширші можливості для подальшого вдосконалення цієї технології за участю партнера-покупця. Часто спільні зусилля л і цензіара та ліцензіата у питай нях майбутнього розвитку об'єкта ліцензії передбачаються у самій ліцензійній угоді.
Економічна доцільність імпорту технології виявляється у таких формах:
1. Імпорт технології - доступ до нововведень високого технічного рівня. У деяких випадках відставання в окремих сферах науки та техніки можна повністю або частково подалати за рахунок імпорта необхідних технологій. Часто це відкриває можливості для селективного науково-технічного розвитку фірми. Зрозуміло, що прагнення інноваційної монополії спонукає власника технології, особливо ключової, не поспішати з її експортом у ліцензійній формі. Конкретні перспективи підвищення технічного рівня на базі закордонних технологій визначаються у кожному конкретному випадку з урахуванням складеної кон'юнктури, взаємовідносин з партнером.
2. Придбання технології - засіб економії затрат на НДДКР. Покупець технологи у багатьох випадках може забезпечити суттєву економію затрат порівняно з намаганням розробити потрібну технологію самостійно. Одночасно має місце виграш у часі. Разом з тим, практично обов'язкова адаптація закордонної технології до місцевих умов зменшує ефект від такої економії коштів та часу.
3. Імпорт технології - засіб зменшення валютних витрат на товарний імпорт. У деяких випадках придбання технології веде до менших затрат іноземної валюти, ніж імпорт товарів, виробництво яких у країні не освоєно. Одночасно забезпечується використання національного капіталу та робочої сили. Проте імпорт технології може призвести до додаткових валютних витрат у випадку більших обсягів супровідного імпорту сировини, матеріалів, компонентів (сскорт-е<|)ект).
4. Імпорт технології - гарантія освоєння продукції або процеси за допомогою ліцензіара. У процесі вивчення закордонно! потенційно цікавої технології завжди є можливість переконатись у практичній вілпрацьоиаиості усіх елементів технології. Зобов'язання продавця технології надавати сприяння покупцю під час освоєння і відповідні гарантії спеціально включаються у ліцензійну угоду. Ця угода може передбачати детальне ознайомлення покупця з новою технологією, необхідні місцеві випробовування, підготовку кадрів тощо.
5. Імпорт технології - умова розширення експорту продукції, яка випускається за закордонною технологією. Як свідчить досвід, у багатьох країнах частка виробів, які випускаються за ліцензіями, у валютному експорті перевищує частку таких виробів у виробництві. Однією з передумов такого стану речей є висока якість ліцензійних виробів. Разом з тим, це може привести до росту конкуренції на світових ринках.
6.10.6. Вартісна оцінка технології на світових ринках
6.10.6.1. Принципи ціноутворення на науково-технічну продукцію
6.10.6.2. Методи цінових розрахунків
6.10.6.3. Послідовність цінових розрахунків
6.10.6.4. Визначення верхньої ціни продажу технології
6.10.6.5. Визначення можливої ціни продажу технології
6.10.7. Ефективність торгівлі ліцензіями
6.10.7.1 Розрахунок ефекту та ефективності експорту ліцензій
6.10.7.2. Розрахунок ефекту та ефективності імпорту ліцензій