Міжнародний транспорт - це послуги всіх видів транспорту з переміщення предмета транспортної операції, що надаються резидентами однієї країни резидентам іншої країни. Спектр транспортних послуг широкий. Послуги класифікуються залежно від:
§ виду транспорту: водний (морський, річковий); наземний (залізничний, автомобільний); повітряний (авіаційний); космічний; трубопровідний;
§ предмета транспортної операції (вантаж, пасажир, багаж);
§ транспортної характеристики товару: сухий (вугілля, руда), насипний (зерно, цемент), штучний, наливний (нафта, рослинні олії);
§ періодичності перевезення (регулярні і нерегулярні);
§ порядку проходження кордону (перевантажувальні і без перевантажувальні);
§ виду транспортно-технологічної системи (контейнерна, поромна, ліхтерна й
§ ін.);
§ виду повідомлення (пряме, непряме та ін.);
§ географічних районів перевезення (міждержавні, міжконтинентальні) [55, с. 106].
Наразі широко використовуються транспортні коридори, що поєднують на визначених напрямках відразу кілька видів транспорту для перевезень через територію ряду країн з відповідним фінансовим і правовим забезпеченням.
Транспортні послуги розрізняються за такими категоріями:
§ пасажирські перевезення;
§ вантажні перевезення;
§ послуги з оренди суден (морських, річкових, повітряних), наземного транспорту з командою та оператором;
§ послуги з лагодження та ремонту транспорту;
§ маневрові послуги (для залізничного транспорту);
§ послуги щодо спуску на воду та буксирування (для морського та річкового транспорту);
§ допоміжні послуги (послуги з оброблення вантажів, зі зберігання, упаковки/розпаковки, навігації, лоції, техобслуговування, комісійні платежі тощо).
На обсяги міжнародної торгівлі можуть істотно впливати транспортні витрати. Транспортні витрати (витрати на доставку товару від виробника до споживача, що включають вартість фрахту, страхування, навантаження/розвантаження, упакування/розпакування й інші супутні витрати) бувають настільки великими, що роблять експорт і імпорт товарів невигідними, тобто перетворюють товари з "ринкових" у "нерин-кові". Це призводить до зниження обсягів торгівлі, рівня спеціалізації країн, розмірів виграшу від торгівлі.
Транспортні витрати можуть впливати на територіальний поділ праці. Так, у видобувних галузях транспортні витрати на перевезення готових виробів є нижчими, ніж на перевезення сировини, з якої вони виготовлені. Оскільки кінцева продукція цих галузей значно легша і дорожча від сировини, переробні підприємства намагаються розташовуватись поблизу джерел видобутку сировини. В обробних галузях транспортні витрати на перевезення готової продукції вищі, ніж на перевезення складових частин, з яких вона виготовлена. Тому складальні підприємства розташовують поблизу ринків збуту. Наприклад, концентрати соків випускаються головною фірмою в країні базування, а філії, розташовані в інших країнах поруч з ринками збуту, одержуючи концентрат, виготовляють з нього прохолодні напої, які реалізують у місцевому оптовому і роздрібному продажу [23, с. 271-273].
Головне місце на ринку транспортних послуг посідають морські перевезення, на які припадає 80% усього вантажообігу світової торгівлі.
Ринок морських перевезень класифікують:
§ за типами фрахтованих суден (перевезення танкерами, суховантажниками, лісовозами, рефрижераторами, поромами та ін.);
§ за формами організації перевезень (ринки лінійного чи регулярного, трампового чи нерегулярного тоннажу);
§ за видами суден (рейсові, орендовані);
§ за географією (північноєвропейський, середземноморський, далекосхідний та ін.).
Обсяг міжнародних морських перевезень щорічно зростає на 3,9%. Показником розвитку ринку морських перевезень є сумарна вантажопідйомність. Так, у 1990 р. цей показник становив 658,4 млн т дедвейт, у 1997 р. - 780 у 2006 р. - 880 млн т дедвейт [55, с. 107].
Ринок морських перевезень зростає за рахунок збільшення тоннажу розвинутих країн, на котрі припадає понад 70% світового торговельного флоту: Греції, Японії, США, Велика Британії, Норвегії, Китаю, Росії, Німеччини.
Найбільший торговельний флот у світі - в Японії. Тоннаж країн Східної і Центральної Європи становить 4% загального світового торгівельного тоннажу, країн, що розвиваються, -19,7%.
За останні 10 років тоннаж світового торговельного флоту зріс на 23 %, маса перевезених вантажів - на 45, вантажообіг морського транспорту - на 34 %.
Розвиток науково-технічного прогресу привів до здешевлення морських транспортних перевезень, що дозволило знизити транспортну складову у вартості обсягу світової торгівлі.
Змінилася товарна структура міжнародних морських перевезень: якщо на початку 70-х років минулого століття у фізичному обсягу переважали наливні вантажі (в основному нафтопродукти), що становили 56 %, то зараз /3 припадає на сухі вантажі.
Динаміка морських перевезень у регіональному розрізі вирізняється нерівномірністю. За останні три десятиліття частка промислово розвинутих країн в обсягу вивантажених вантажів скоротилася з 79,9 до 62,4 %, а в обсязі відвантажених вантажів - навпаки, зросла з 31,1 до 42,5 %. Найбільш швидкими темпами зростають морські вантажоперевезення країн Азії: частка країн, що розвиваються, даного регіону зросла в 3,5 разу - з 6,4 до 20,6 %, а країн з перехідною економікою - з 1,2 до 6,2%.
Понад А світових морських вантажоперевезень становлять частку 25 країн, при цьому 5 найбільших країн (США, Німеччина, Японія, Велика Британія і Франція) контролюють майже 40 % вантажообігу і 30 % наявного тоннажу [].
Ринок морських перевезень регулюється Брюссельською конвенцією про уніфікацію деяких правил про коносамент (1924 р.) зі змінами відповідно до Брюссельського протоколу 1968 p., що визначає взаємини учасників договору морського перевезення і правовий статус коносамента , відповідальність морського перевізника за вантаж. Морські перевезення пасажирів і багажу регулюються Афінською конвенцією про морські перевезення пасажирів, багажу, транспортних засобів і ручної поклажі.
Міжнародні поїздки
Значну частину світового ринку послуг посідають послуги, пов'язані з міжнародними поїздками.
Міжнародні поїздки являють собою товари і набір послуг, що здобуваються мандрівниками за рубежем, якщо вони знаходяться там менше року і вважаються нерезидентами.
Серед мандрівників розрізняють туристів, тобто мандрівників, що провели одну і більше ночей у країні відвідування, і екскурсантів, тобто мандрівників, що провели за кордоном менше ніж 24 години.
Міжнародні поїздки поділяються на:
§ ділові поїздки, до яких відносяться всі особисті витрати мандрівників, що знаходяться за кордоном у справах, на оплату товарів і послуг. При цьому витрати, вчинені мандрівником від імені і за рахунок організації, що відряджає, в ділові поїздки не включаються;
§ особисті поїздки, до яких відносяться всі особисті витрати мандрівників, що знаходяться за. кордоном в особистих справах, на оплату товарів і послуг (послуги готелів, ресторанів, бюро подорожей, екскурсійних бюро, пов'язані з відпочинком, подарунками й іншими товарами, придбаними і вивезеними з відвідуваної країни). При цьому витрати, пов'язані з перевезенням мандрівників за кордон і назад, в особисті поїздки не включаються. Вони включаються в послуги пасажирського транспорту [23, с. 275].
Найшвидше розвиваються ділові поїздки, їх темпи вдвічі перевищують інші види туризму, що пов'язано з інтернаціоналізацією бізнесу. Це торкається як ТНК, так і спільних підприємств.
Вартість туристичних послуг постійно збільшується, оскільки сучасні готелі потребують дуже дорогого устаткування, а створення туристичних центрів - розвитку інфраструктури, що ґрунтується на новітній інформаційній технології, витрати на яку іноді в 2 рази перевищують безпосередні інвестиції в будівництво. Великими є витрати на підготовку кадрів.
Особливістю туристичних послуг як товару є те, що більша їх частина виробляється з мінімальними витратами на місці і, як правило, без використання національної валюти.
Приблизно послуг у сфері міжнародних поїздок надається розвинутими країнами, - країнами, шо розвиваються, і країнами з перехідною економікою.
Найбільш відвідуваними країнами є Франція, Іспанія, США.
Країни-лідери турринку витрачають десятки мільйонів доларів на некомерційну рекламу своїх туристичних можливостей: Туреччина, наприклад, виділила в 2002 р. 70 мли дол. з бюджету на рекламу і розвиток індустрії туризму, Австрія - 140, Іспанія - 45, Румунія - 3, Україна - 2,4 млн. дол.
Сучасний світовий ринок послуг являє собою цілісну систему, що складається з таких підсистем, як транспортні, туристичні, фінансові, будівельні, страхові та інші послуги. Вони тісно взаємопов'язані між собою, чутливі до ринкових змін, причиною яких є постійні коливання в попиті та пропозиції послуг на ринку, характеризуються високою швидкістю обороту капіталу, що пов'язані з коротким виробничим циклом у сфері послуг, а також постійним зростанням асортименту.
Зовнішня торгівля товарами
Зовнішня торгівля послугами
РОЗДІЛ 2. МІЖНАРОДНИЙ РУХ ЧИННИКІВ ВИРОБНИЦТВА
ГЛАВА 8. МІЖНАРОДНИЙ РУХ КАПІТАЛУ
8.1. Сутність та форми міжнародного руху капіталу
8.2. Прямі іноземні інвестиції
Сутність прямих іноземних інвестицій
Форми ПII
Наслідки прямих іноземних інвестицій