Найхарактернішими рисами німців у ділових стосунках є: професійність, компетентність, чесність. Німці дуже цінують час, тому точність, дотримання регламенту є однією з особливостей німецьких бізнесменів в процесі ділових переговорів. Вони не люблять запізнюватися на зустріч і того ж вимагають від партнера.
Переговори німці ведуть у відкритій манері, прямо висловлюють своє бачення проблеми й свою незгоду з позицією партнера часто виражають в різкій формі. Вони не схильні до обміну люб'язностями підчас переговорів, не люблять в ділових розмовах розповідати та слухати анекдоти або обговорювати факти сімейного життя один одного.
Німецький діловий етикет характеризується строгою ієрархією. Відстань між керівником і підлеглим досить відчутна і, на відміну від американців, ніяка фамільярність тут неприпустима. Підлеглий зобов'язаний виражати поштивість своєму начальнику. Спілкуючись з німецьким партнером, особливо з керівником групи, слід називати його тільки по призвіщу й обов'язково додавати титул, якщо він в нього є (наприклад: "доктор Шмідт"); в Німеччині багато докторів наук.
Німці приходять на ділову зустріч добре одягненими й вимагають того ж від партнера. Вони завчасно добре підготовлені до переговорів, вивчають сильні й слабкі сторони партнерів. Головним методом ведення переговорів є залізна логіка й спирання на факти. В процесі виконання спільної справи (узгодження контракту, його виконання) німці прагнуть спочатку ретельно завершити одну ланку дій, а потім приступити до другої, потім третьої і т.п. В цьому також полягав їх відміна від американців або представників середземноморської культури, які намагаються охопити справу в цілому і робити "все зразу": не закінчивши одного етапу, перейти до іншого. У німців так не буває, вони виконують свою справу методично.
Німці не люблять, коли їх "підганяють" підчас переговорів, вони ретельно обговорюють всі деталі угоди. Коли ж угода підписана, вони її виконують чесно, якісно й в строк. Німці - люди щирі, вони не люблять легковажного підході до серйозної справи. Вони дисципліновані, бездоганно дотримуються законів. Німець, особливо бізнесмен, не любить виділятися серед інших кричущою одежею або екстравагантною поведінкою, це вважається ознакою поганого тону.
До недоліків (з точки зору іноземця) ділової етики німців належить надмірна стриманість, похмурість підчас переговорів, відсутність почуття гумору, різкість в оцінках позицій партнера Часто іноземців дратує прискіплива схильність німців до зовнішніх атрибутів етикету: строгого одягу, чіткого додержання регламенту переговорів, підкресленої ієрархічності між колегами різного рангу, звертання тільки за призвіщем і т.п. Проте формальність в поведінці німці розцінюють як ознаку поваги до партнера. У німців дуже розвинута схильність до порядку в усьому; це навіть стосується розстановки меблів в офісі: кожний стілець повинен мати своє місце, ні до чого його переставляти в інше, як це роблять деякі візитери.
Німці люблять солідність не тільки в поведінці, але й в товарах, які вони виготовляють: якість, надійність, тривалість у використанні - ось головне.
Німці нелегко зав'язують дружні стосунки з іноземцями. Але коли це все ж таки станеться, то німець буде вірним і надійним другом [44, с. 290-300].
Особливість практики комерційного співробітництва з ФРН - бездоганне виконання взятих обов'язків. Треба мати на увазі, що в роботі на ринку ФРН вся інформація, яка стосується угоди, ходу її реалізації є конфіденціальною. При певних умовах вона може надаватися лише держаним та судовим органам.
Інтереси України в Німеччині
Зважаючи на територіальну близькість, тривалі економічні й політичні зв'язки, роль Німеччини в Європі й особливо в ЄС, Україна може розглядати ФРН як свого стратегічного партнера. Це збігається зі стратегічною метою вступу України до ЄС. Економіки наших країн об'єктивно доповнюють одна одну. Німеччина являє собою потенційний ринок для певних українських товарів - залізної й марганцевої руд, деяких сортів чорних металів, насіння соняшнику та ін. ФРН є традиційним поставником в Україну машин та устаткування. Є добрі перспективи для кооперування виробництва в наших країнах, для утворення спільних підприємств.
Німеччина є другим (після Росії) торговельним партнером України за обсягом торгівлі, причому темпи товарообігу зростають.
Торгівля товарами України та ФРН (млн. дол.)
1996 | 1998 | 1999 | 2000 | |
Експорт з України | 422 | 639 | 560 | 741 |
Імпорт в Україну | 1069 | 1264 | 943 | 1134 |
Сальдо | -647 | -625 | -383 | -393 |
Основними товарними позиціями українського експорту в Німеччину є: одяг і текстиль (24% всього обсягу), мідь та вироби з неї (17%), чорної метали (13%). Як бачимо, поки що структура нашого експорту не відповідає економічному потенціалові нашої країни. Проте переважання в експорті продукції легкої промисловості є наслідком дуже низьких витрат (порівняно з Німеччиною) в собівартості продукції на робочу силу; як відомо, легка промисловість є трудомісткою галуззю.
В імпорті України з Німеччини переважають: обладнання й механічні прилади (18,5%), електричні машини (7,7%), пластмаси й вироби з них (5.4%), фармацевтичні товари (3,7%).
Німеччина є одним з найбільших іноземних інвесторів в українську економіку. В 1995 р. вона займала перше місце за обсягом інвестицій в нашу країну; згодом, незважаючи на деякі зростання обсягу, вона поступилася іншим країнам і на початок 2000 р. посідала шосте місце (після США, Кіпру, Нідерландів, Росії та Великої Британії).
Динаміка прямих інвестицій з Німеччини в Україну
1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | |
млн. дол. | 101,3 | 156,9 | 166.5 | 179,2 | 229.6 | 2228.5 | 237.9 |
% до всього обсягу | 21,0 | 17.5 | 11,6 | 8,7 | 8,2 | 7,0 | 6.2 |
В Україні зареєстровано (на 1 січня 2001 р.) 597 спільних з німецькими бізнесменами підприємств; з них випускають продукцію 186. Підприємств з німецькими інвестиціями нараховується 928, з них випускають продукцію 260. Інвестиційна млявість Німеччини щодо України в певній мірі пояснюється недостатньою привабливістю інвестиційного клімату нашої країни для німецького бізнесу.
ФРН співробітничає з Україною також шляхом залучення до програм ЄС, призначених для країн Центральної і Східної Європи, зокрема до програми ТАСІS.
4.4. Економіка Франції
Франція у світовій економіці
Структура та динаміка розвитку економіки
Внутрішня економічна політика
Зовнішньоекономічна політика
Ділова етика
Інтереси України у Франції
4.5. Економіка Великої Британії
Місце у світовій економіці