Національна економіка: регіональний та муніципальний рівень - Круш П.В. - 4. Відносини місцевих державних адміністрацій з іншими суб'єктами держави

Законодавчо встановлені основні принципи, на яких будуються відносини МДА з іншими державними владними структурами.

1. Відносини МДА з Президентом України і Кабінетом Міністрів України.

Закон України "Про місцеві державні адміністрації" від 9.04.1999 р. (витяг)

Стаття 30. Відносини місцевих державних адміністрацій з Президентом України та Кабінетом Міністрів України

Місцеві державні адміністрації та їх голови при здійсненні своїх повноважень відповідальні перед Президентом України.

Місцеві державні адміністрації та їх голови при здійсненні своїх повноважень відповідальні перед повноважень відповідальні перед Кабінетом Міністрів України та підзвітні і підконтрольні йому.

Голови обласних державних адміністрацій інформують Президента України і Кабінет Міністрів України та щорічно звітують перед ними про виконання місцевою державною адміністрацією покладених на неї повноважень, а також суспільно-політичне, соціально-економічне, екологічне та інше становище на відповідній території, вносять пропозиції з питань удосконалення чинного законодавства України і практики його реалізації, системи державного управління.

Для повнішого забезпечення реалізації повноважень Президентом України утворений Секретаріат Президента України, до складу якого входить Головне управління організації і кадрової роботи та взаємодії з регіонами. До основних завдань Секретаріату Президента, пов'язаних з сприянням регіональному розвитку належать:

o сприяння Президентові України в забезпеченні узгодженого функціонування і взаємодії КМУ, центральних та місцевих органів влади;

o забезпечення взаємодії Президента України з органами місцевого самоврядування та об'єднаннями громадян.

Крім Секретаріату Президента, до органів, що забезпечують діяльність Президента в сфері регіонального управління належать: Національна рада з питань державного управління та місцевого самоврядування; Фонд сприяння місцевому самоврядуванню України; Рада регіонів.

Національна рада з питань державного управління та місцевого самоврядування є консультативно-дорадчим органом, який утворюється при Президентові України. Основними завданнями Національної ради є розроблення і внесення пропозицій щодо:

o визначення пріоритетів та механізмів реалізації державної політики в сфері державотворення, місцевого самоврядування та регіонального розвитку, розробки відповідних політичних документів та нормативно-правових актів, а також інституційного, інформаційного та іншого забезпечення їх впровадження;

o комплексного проведення адміністративної, адміністративно-територіальної реформи та реформи місцевого самоврядування;

o розвитку громадянського суспільства, форм безпосередньої демократії, вдосконалення системи взаємодії між органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх асоціаціями та іншими об'єднаннями, громадськими організаціями, підприємницькими структурами, забезпечення прозорості діяльності влади, залучення громадян, їх об'єднань до підготовки рішень загальнодержавного та місцевого значення, оцінки ефективності діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування;

o подолання диспропорція у розвитку регіонів, сталого розвитку територій, стимулювання зміцнення їх економічного потенціалу та підвищення інвестиційної привабливості, удосконалення між-бюджетних відносин, зміцнення матеріальної та фінансової основи місцевого самоврядування, удосконалення системи державних соціальних гарантій, адміністративних, управлінських та інших послуг населенню;

o впровадження кращого вітчизняного досвіду з питань державного будівництва, місцевого самоврядування і регіонального розвитку

Національна рада утворюється в складі Голови, заступників Голови, секретаря та членів Національної ради.

Національну раду очолює Президент України. Він затверджує персональний склад ради та Положення про неї.. Секретарем Національної ради є за посадою один з перших заступників Державного секретаря України.

2. Відносини МДА з міністерствами і територіальними органами виконавчої влади.

Управління, відділи і інші структурні підрозділи МДА підзвітні і підконтрольні відповідним міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади.

Голови МДА координують діяльність територіальних органів міністерств та інших центральних органів виконавчої влади і сприяють їм у виконанні покладених на них завдань.

У питаннях здійснення повноважень МДА керівники територіальних органів міністерств і інших центральних органів виконавчої влади підзвітні і підконтрольні головам МДА.

У разі визнання центральним органом влади незадовільною роботу відповідного управління МДА міністр або керівник центрального органа влади звертається з відповідним представленням до голови МДА. Голова МДА зобов'язаний розглянути представлення не пізніше ніж у місячний термін, прийняти рішення і надати обґрунтовану відповідь.

Голова МДА має право поставити перед центральними органами обґрунтоване питання про відповідності займаної посади керівників їх територіальних органів. Центральний орган виконавчої влади в місячний термін повинен прийняти рішення і надати обґрунтовану відповідь.

Відносини обласної і районної МДА.

Обласні державні адміністрації (ДА) направляють районну ДА, здійснюють контроль за їх діяльністю.

Голови районної ДА регулярно інформують про свою діяльність голів обласної ДА, щорічно і за вимогою звітують перед ними.

Голови обласної ДА мають право скасувати розпорядження районної ДА, що суперечать законодавству України.

Керівники управлінь обласних ДА мають право скасувати накази керівників відповідних районних ДА, якщо вони суперечать ЗУ та актам виконавчої влади вищого рівня.

За наявності підстав, передбачених законодавством, голови обласних ДА можуть порушувати питання перед Президентом України і КМУ про притягнення до дисциплінарної відповідальності голів районної ДА.

За результатами районної ДА голова обласної ДА може застосувати встановлені законодавством заходи заохочення до посадових осіб районної ДА.

Відносини МДА з обласними і районними Радами.

МДА здійснюють повноваження, делеговані їм відповідними обласними, районними радами.

Делегування радами повноважень МДА супроводжується передачею фінансових, матеріально-технічних та інших ресурсів, необхідних для їх здійснення.

МДА підзвітні і підконтрольні відповідним радам у частині делегованих повноважень.

Обласна і районна рада можуть висловити недовіру голові відповідної МДА, на підставі чого, з урахуванням пропозицій органів виконавчої влади вищого рівня, Президент України приймає рішення і дає відповідній раді обґрунтовану відповідь.

Якщо недовіру обласної чи районної ДА висловили дві третини від складу відповідної ради, Президент України приймає відставку голови відповідної місцевої державної адміністрації.

Відносини МДА з органами місцевого самоврядування територіальних громад і їх посадовими особами

Закон України "Про місцеві державні адміністрації" від 9.04.1999 р. (витяг)

Стаття 35. Відносини місцевих державних адміністрацій з органами місцевого самоврядування територіальних громад і їх посадовими особами.

Місцеві державні адміністрації на відповідній території взаємодіють з сільськими, селищними і міськими радами, їх виконавчими органами та сільськими, селищними і міськими головами, сприяють у здійсненні ними власних повноважень місцевого самоврядування, зокрема у вирішенні питань економічного, соціального ті культурного розвитку відповідних територій, зміцнення матеріальної та фінансової бази місцевого самоврядування, контролюють виконання наданих їм законом повноважень органів виконавчої влади, розглядають та враховують у своїй діяльності пропозицій депутатів, органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб.

У разі розгляду місцевими державними адміністраціями питань, які зачіпають інтереси місцевого самоврядування, про це повідомляється заздалегідь відповідним органам місцевого самоврядування. Представники цих органів та посадові особи територіальних громад мають право брати участь у розгляді таких питань місцевими державними адміністраціями, висловлювати зауваження і пропозиції.

Голови місцевих державних адміністрацій, їх заступники, інші посадові особи мають право бути присутніми на засіданнях органів місцевого самоврядування та бути вислуханими з питань, що стосуються їх компетенції.

Місцеві державні адміністрації не мають права втручатися у здійснення органами місцевого самоврядування власних повноважень.

Для здійснення спільних програм місцевими державними адміністраціями та органи місцевого самоврядування можуть укладати договори, створювати спільні органи та організації.

Узгоджені дії органів місцевого самоврядування і місцевих державних адміністрацій є запорукою сталого розвитку території. На даний момент серйозною проблемою є чітке законодавче розмежування компетенції органів місцевого управління. її відсутність призводить до певного двовладдя і безвідповідальності на місцях.

На особливу увагу заслуговує питання делегування повноважень місцевих рад місцевим державним адміністраціям і навпаки. Слід зазначити, що законодавче поле з цього питання не є досконалим. Так, не визначені умови делегування повноважень, порядку здійснення делегованих повноважень, порядку набрання чинності та введення в дію актів а також визначити систему контролю з питань делегованих повноважень. Є потреба і в законодавчому визначенні принципів делегування повноважень, в тому числі таких, як законність, субсидарність, добровільність, підконтрольність, підзвітність.

Відносини МДА з підприємствами, установами та організаціями:

МДА здійснюють функцію управління майном підприємств, установ та організацій, що належать до сфери їх управління. Голови МДА укладають та розривають контракти з їх керівниками.

Керівники підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, призначаються та звільняються та звільняються з посад за погодженням з головою відповідної МДА, крім керівників установ, підприємств і організацій Збройних Сил та інших військових формувань України.

МДА не втручаються у господарську діяльність підприємств, установ, організацій, крім випадків, визначених законом.

МДА мають право звернутися до власника підприємства, установи, організації чи повноваженої ним особи з вмотивованим поданням про притягнення до відповідальності їх керівників у разі порушення ними законів. Про результати розгляду власник чи уповноважена особа зобов'язані повідомити МДА в місячний термін.

Керівники підприємств, установ, організацій мають право звернутися до органів виконавчої влади вищого рівня або до суду про скасування розпорядження голови МДА, що суперечить законодавству в питаннях, що стосуються їх діяльності.

Керівники підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності зобов'язані у десятиденний термін надавати на вимогу голові МДА необхідну інформацію у межах, визначених законом.

3.4. Принципи, система і гарантії місцевого самоврядування
3.5. Територіальна громада в політичній системі і системі місцевого самоврядування
1. Поняття про територіальну громаду та її роль
2. Види територіальних громад
3. Правовий статус територіальних громад
4. Функції і повноваження територіальних громад
3.6. Суб'єкти муніципального управління, їхня компетенція і форми діяльності
1. Моделі місцевого самоврядування
2. Побудова місцевого самоврядування в Україні
3. Форми діяльності територіальних громад
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru