На сучасному конкурентному ринку більшість компаній для проведення своїх маркетингових і виробничих стратегій використовують визначену систему управління якістю. Така система звичайно визначається як організаційна структура і
менеджмент, що реалізують відповідальність, процедури, процеси і ресурси для досягнення заданого рівня якості виробництва продукції.
Однак для того щоб покупець орієнтувався в тому, чи відповідає якість готової продукції і супутнього сервісу пропонованому йому певною компанією, він повинен мати для порівняння деякий стандарт якості. Таким стандартом для більшості закордонних фірм е серія стандартів ISO:9000.1 якщо система якості підприємства відповідає серії ISO:9000, то покупець може бути впевнений, що продукція і сервіс певної фірми "гарної якості", тобто мають середньосвітовий рівень якості.
Серія стандартів ISO:9000 — це низка міжнародних документів, розроблених Технічним Комітетом 176 ISO для гармонізації великої кількості міжнародних і національних стандартів і єдиних вимог, що встановлюють якість проектування, виробництва продукції і сервісу. Архітектура серії стандартів ISO.-9000 подана на рис. 15.6.
Як подано на рис. 15.6, серія ISO:9000 складається з п'яти груп документів, три з яких (ISO:9001, ISO:9002, ISO:9003) є базовими документами щодо системи якості будь-якого підприємства, ISO сертифікованої, й описують моделі досягнення заданої якості на всіх етапах проектування, виробництва продукції, просування її на ринок і сервісного обслуговування. Крім того, вони встановлюють стандарти у сфері послуг, наприклад для транспортних, експедиторських фірм та ін.
Дві групи документів ISO:9000 і ISO:9004 є посібниками і містять керівні інструктивні матеріали:
ISO:9000 — для вирішення питання про вибір тієї або іншої моделі системи якості;
ISO:9004 — для проектування, інсталяції і подальшої сертифікації системи якості для конкретного підприємства.
Для підприємств, які прагнуть розширити ринки збуту своєї продукції, особливо для тих, що працюють на міжнародній арені, проблема сертифікації відповідно до стандартів ISO:9000 є дуже важливою. Ці компанії повинні пройти процедури, що включають процес документування процедур якості й атестацію, щоб одержати сертифікат ISO. Процес сертифікації здійснюється третьою незалежною стороною, що оцінює систему
якості підприємства відповідно до серії ISO:9000, на що звичайно витрачається від півроку до року. Разом із сертифікацією відбувається реєстрація в Директораті ISO.
Організація і проведення сертифікації має дві стадії:
— забезпечення та реалізація умов для створення і виробництва продукції, що підлягає сертифікації;
— організація і проведення сертифікації продукції як підтвердження її відповідності вимогам нормативної документації.
На першій стадії йдеться про виробництво продукції, що повинна бути сертифікопана, на другій — про оцінку й організацію підтвердження відповідності продукції нормативному документові й іншому видові вимог. Типова ієрархія документації системи якості подана на рис. 15.7.
У рамках загальної організаційної структури мають бути чітко встановлені функції, що належать до системи якості, визначені межі повноважень і канали передачі інформації. Також необхідно визначити і документально зафіксувати такі види діяльності, що прямо або посередковано виливають на якість:
— однозначно визначити загальні і конкретні обов'язки щодо якості;
— чітко встановити обов'язки і повноваження за кожним видом діяльності, що впливає на якість (при цьому варто розумно поєднати достатній ступінь організаційної свободи з широким колом відповідальності і повноважень, що забезпечить досягнення поставлених цілей у сфері якості з необхідною ефективністю);
— визначити заходи для управління і координації різних суміжних видів діяльності;
— варто приділити особливу увагу під час організації добре структурованої й ефективної системи якості виявленню потенцінних або реальних проблем якості і проведенню попереджувальних або коригувальних впливів.
Введення в дію серії стандартів ISO:9000 підвищило ефективність управління якістю на підприємствах, однак передові фірми світу досягають більш високої якості товарів за рахунок застосування складних методів управління і забезпечення конкурентних переваг на основі концепції TQM. Співвідношення між ISO:9000 і концепцією TQM подано в табл. 15.5.
Таблиця 15.5. Співвідношення найважливіших компонентів ISO:9000 і TQM
Стандарти серії 180:9000 | TQM концепція |
Сфокусована на технічному контролі й управлінні якістю. Не інтегрована з корпоративною стратегією. Сфокусована на технічних процедурах й інструкціях. Не передбачає залучення всіх категорій працівників до управління якістю. Не передбачає подальших поліпшень у межах цієї серії стандартів.Може бути відомчо сфокусована.Відділ якості є відповідальним за якість | Сфокусована на споживачеві (покупці). Інтегрована з маркетинговою і виробничою стратегіями. Сфокусована на філософії фірми, логістичних концепціях, інструментурії і техніці.Акцентована на залученні всього персоналу фірми до управління якістю.Передбачає безперервне поліпшення якості.Застосовна для широкого кола відомств, організаційних рівнів і функцій.Кожен відповідає за якість |
15.3.4. Організація контролю якості продукції
15.3.5. Сертифікація продукції та систем якості
I етап. Організація робіт з удосконалення діючої па підприємстві системи якості.
II етап. Обстеження виробництва конкретної продукції й аналіз нормативно-технічної документації якості.
III етап. Розробка елементів системи якості.
IV етап. Практичне відпрацьовування елементів системи якості.
V етап. Підготовка системи якості до сертифікації.
Тема 16. КОМПЛЕКСНА ПІДГОТОВКА ВИРОБНИЦТВА ДО ВИПУСКУ НОВОЇ ПРОДУКЦІЇ
16.1. Система створення й освоєння нової техніки