ЗМІСТ
6.1. Значення, задачі і інформаційне забезпечення аналізу рентабельності підприємства.
6.2. Система показників рентабельності підприємства, особливості їх оцінки.
6.3. Аналіз впливу факторів на показники рентабельності підприємства.
6.4. Методи розширення та подовження часткових моделей рентабельності підприємства.
6.5. Аналіз рентабельності підприємства з використанням моделі Дюпона.
6.6. Методика виявлення резервів підвищення рентабельності підприємства.
6.1. Значення, задачі і інформаційне забезпечення аналізу рентабельності підприємства
Рентабельність є однією з базових економічних категорій економіки. Безпосередньо термін "рентабельність" не визиває різних тлумачень, оскільки під ним розуміється відношення, в чисельнику якого завжди фігурує прибуток. У найширшому, найза-гальнішому понятті рентабельність означає прибутковість або доходність виробництва і реалізації всієї продукції (робіт, послуг) чи окремих її видів; доходність підприємств, організацій, установ у цілому як суб'єктів господарської діяльності; прибутковість різних галузей економіки.
Рентабельність безпосередньо зв'язана з отриманням прибутку. Однак її не можна ототожнювати з абсолютною сумою отриманого прибутку. Рентабельність - це відносний показник, тобто рівень прибутковості, що вимірюється у коефіцієнтах або відсотках. Показники рентабельності являються відносними характеристиками фінансових результатів та ефективності діяльності підприємства. У порівнянні з абсолютними показниками прибутку, показникам рентабельності властиві наступні переваги:
- вони мають більш широкі можливості порівняння: спів-ставлення абсолютних показників прибутку підприємств з різними обсягами діяльності, кількістю персоналу, тощо не дає можливості проводити об'єктивну оцінку;
- ці показники меншою мірою знаходяться під впливом інфляційних процесів.
Різні варіанти рішень, що приймаються для визначення прибутку, поточних витрат, авансованої вартості, для розрахунку рентабельності зумовлюють наявність значної кількості показників рентабельності.
Показники рентабельності характеризують ефективність роботи підприємства в цілому, прибутковість різних напрямів діяльності (операційної, фінансової, інвестиційної); вони більш повно, чим прибуток, характеризують узагальнюючі результати господарювання.
Рентабельність є показником, що комплексно характеризує ефективність діяльності підприємства. На його підставі можна оцінити ефективність управління підприємством, оскільки отримання високого прибутку і достатнього рівня прибутковості багато в чому залежить від правильності і оперативності управлінських рішень, які приймаються. Тому рентабельність можна розглядати як один із критеріїв якості управління суб'єктом господарювання.
По значенню рівня рентабельності можна оцінити довгострокове благополуччя підприємства, тобто здатність підприємства одержувати достатній прибуток на здійснені інвестиції. Для власників капіталу підприємства даний показник є більш привабливим індикатором, ніж показники фінансової стійкості і ліквідності, які визначаються на основі співвідношення окремих статей балансу.
У зв'язку з тим, що показники рентабельності визначають зв'язок між сумою прибутку та величиною вкладеного капіталу, вони можуть бути використані в процесі прогнозування прибутку підприємства. Оцінка передбачуваного прибутку базується на рівні прибутковості за попередні періоди з урахуванням прогнозованих змін.
Крім того, велике значення рентабельність має для ухвалення рішень у області інвестування, планування, при складанні кошторисів, координуванні, оцінці і контролі діяльності підприємства.
Узагальнюючи викладене вище, необхідно підкреслити, що значення аналізу рентабельності полягає в оптимізації процесу управління основною діяльністю підприємства шляхом наукового обґрунтування резервів підвищення її ефективності.
Задачі аналізу рентабельності підприємства:
- оцінка виконання визначених параметрів рентабельності підприємства (плану, прогнозу тощо);
- вивчення динаміки показників рентабельності;
- виявлення і кількісний вимір впливу факторів на показники рентабельності підприємства;
- пошук резервів зростання рентабельності роботи підприємства;
- обґрунтування та розробка заходів щодо використання виявлених резервів.
Основним джерелом інформації щодо оцінки рентабельності роботи суб'єктів господарювання є форми 1 та 2 фінансової звітності підприємства. У формі 2 "Звіт про фінансові результати" міститься інформація щодо чистого прибутку підприємства та витрат (за видами діяльності та елементами), які були здійсненні для отримання доходу та відповідного прибутку. Форма 1 "Баланс" містить дані щодо ресурсів підприємства, які використовуються для отримання доходу та прибутку. Співвідношення прибутку з витратами та ресурсами характеризує ефективність їх використання, тобто саме рентабельність.
6.3. Аналіз впливу факторів на показники рентабельності підприємства
6.4. Методи розширення та подовження часткових моделей рентабельності підприємства
6.5. Аналіз рентабельності підприємства з використанням моделі Дюпона
6.6. Методика виявлення резервів збільшення прибутку як підстава підвищення рентабельності підприємства
ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ III. "АНАЛІЗ ФІНАНСОВОГО СТАНУ ПІДПРИЄМСТВА"
Тема 7. Організація і методика аналізу фінансового стану підприємства
7.1. Сутність аналізу фінансового стану підприємств, його значення і завдання
7.2. Організаційно-інформаційне забезпечення аналізу фінансового стану
7.3. Методика аналізу фінансової стійкості підприємства