Організація і методика економічного аналізу - Косова Т.Д. - 12.6. Аналіз виконання зобов'язань за експортно-імпортними операціями

При аналізі виконання зобов'язань за експортно-імпортними операціями вирішують наступні завдання:

- дослідження і оцінка виконання зобов'язань: за вартістю; за фізичним обсягом; за кількістю експортно-імпортних товарів; за строками поставки товарів; за якістю;

- встановлення факторів, що вплинули на ці показники та вимір розміру їх впливу;

- з'ясування причин недовиконання зобов'язань по досліджуваним позиціям.

Рекомендується така послідовність аналізу:

- виконання зобов'язань за товарами і товарними групами;

- виконання зобов'язань за країнам експорту (імпорту) товарів і окремо за обсягом експорту (імпорту) у країни СНД і інші країни;

- узагальнення результатів у цілому по фірмі або об'єднанню. Інтерпретація обробленої аналітичної інформації проводиться у зворотному порядку: оцінка роботи в цілому по об'єднанню (фірмі); потім за країнами (групами країн); на завершення - за товарами і товарними групами.

Методика аналізу виконання зобов 'язань за експортом і імпортом товарів і послуг:

1. Розрахунок відсотку виконання зобов 'язань за вартістю і фізичним обсягом, як за окремими товарами, так і в цілому за їх сукупністю (підсумкові показники).

Для аналізу використовуються формули: 12.1-12.5.

На невиконання зобов 'язань за експортом (імпортом) товарів за вартістю впливають два основних фактори: фізичний обсяг (простий) і ціни (складний).

Фактор цін може суттєво впливати на виконання зобов'язань за експортом або імпортом товарів, оскільки на ціни впливають ряд інших факторів, зокрема:

- продуктивність праці;

- співвідношення попиту та пропозиції товарів на ринку;

- зміна курсу валют;

- зміна кон'юнктури ринку;

- правильність вибору ринку, часу виступу на ринок;

- розмір партії товарів та ціна на товар;

- умови поставки і реалізації товару.

Причинами невиконання зобов 'язань за фізичним обсягом товарів можуть бути:

- порушення умов поставки товарів на експорт з боку постачальників;

- затримки в транспортуванні товарів;

- труднощі, пов'язані з реалізацією товарів у конкретній країні у зв'язку з ростом конкуренції;

- якісні характеристики товару;

- валютні обмеження, тощо.

Всі причини встановлюються в процесі аналізу і ретельно вивчаються.

2. Аналіз виконання зобов 'язань за торговельними угодами тісно пов'язаний з аналізом виконання зобов'язань за контрактами.

Інформацію для аналізу можна одержати з оперативних звітів про поставки товарів за угодами з певними країнами. При аналізі з'ясовують:

- обсяг реалізації за товарними групами за угодою;

- рівень виконання зобов'язань за контрактом;

- недотримання умов виконання контракту (невиконання плану реалізації, порушення термінів поставок, претензії щодо якості товарів, формування цін тощо);

- причини порушення контрактних умов.

Для більш повної характеристики роботи підприємства на даній ділянці доцільно розрахувати показник протермінування поставок товарів (І7) за звітний і попередній періоди:

П = ^ 5Тч ХІ00%; (12.12)

де ПР. - експортна (імпортна) вартість товарів за всіма простроченими контрактами протягом року;

^]^-е(і) - сума контрактів за експортом (імпортом), що повинна бути виконана за рік.

Показник протермінування визначають по всьому експорту за рік, за країнами експорту і за товарами.

3. Аналіз поставок експортних і імпортних товарів на умовах комерційного кредиту (з розстрочкою платежу).

Інформацію для аналізу такого роду експортних (імпортних) операцій можна одержати: з оперативних звітів про виконання зобов'язань за експортом (імпортом) товарів; із даних бухгалтерського звіту про стан дебіторської і кредиторської заборгованості; а також із самих контрактів.

При аналізі цієї ділянки експортної (імпортної) роботи підприємства, необхідно встановити наступні дані за звітний період і зіставити з минулим періодом, а саме:

- обсяг комерційного кредиту;

- його питому вагу у загальному обсязі експорту (імпорту) підприємства, країни, що користується зазначеною формою кредиту;

- середні строки кредиту: у цілому; за окремими країнами, за окремими товарами (визначаються за формулою середньої арифметичної зваженої);

- стан заборгованості іноземних покупців за комерційними кредитами і перспективи її погашення.

При імпорті товарів з економічно розвинених країн, вітчизняні підприємства, у ряді випадків, також купують товари на умовах комерційного кредиту.

Кредити можуть надаватися в різному обсязі і на різні строки. Величина відсотка, що стягується за кредит, залежить від багатьох факторів, основними з яких є: розмір процентної ставки на грошовому ринку країни продавця і величина компенсації банку за гарантію по кредиту.

При аналізі поставок імпортних товарів на умовах комерційного кредиту доцільно визначити:

- вартість цих кредитів;

- розмір і динаміку заборгованості підприємства за комерційними кредитами;

- середні строки погашення кредитів.

Джерелами інформації для аналізу є: звіт про виконання зобов'язань за імпортом, звіт про реалізацію імпортних товарів, звіт про стан іноземної дебіторської й кредиторської заборгованості, дані поточного обліку.

Середній строк кредитів (ісер) розраховується за формулою середньої арифметичної:

X к&

°"= %кГ; (12.13)

де к, - вартість /-ого кредиту; ґ{ _ термін /'-ого кредиту.

Вартість кредитів К) визначається за формулою:

Бк = X кір; (12.14)

де к - сума кредиту;

ґ - строк погашення окремих частин кредиту; р - річний відсоток за кредитом.

Укладанню контракту з іноземними фірмами по придбанню ними товару передує підготовча робота, у ході якої порівнюються пропозиції різних фірм. Найкраща пропозиція приймається у якості базової для переговорів із зазначеною фірмою. При закупівлі товару на умовах комерційного кредиту керівництву доводиться враховувати велику кількість факторів, передусім, інфляцію.

4. Аналіз якості й конкурентоспроможності товарів. Якість експортних і імпортних товарів повинна відповідати технічним умовам замовлень (контрактів), а також сертифікатам якості товарів. Якщо якість не відповідає технічним умовам замовлень, то іноземні покупці пред'являють рекламації, що завдає шкоди авторитету підприємствам і знижує обсяг реалізації на суму задоволених рекламацій. Аналіз даної ділянки роботи доцільно проводити на підставі зіставлення даних звітного періоду з аналогічними показниками минулих періодів. Це стосується і імпорту товарів.

Як критерій при оцінці якості товарів можна використовувати наступні показники:

- за експортом:

2 задоволених рекламацій , """, /п і г

% якості(е) ----х100% (12.15)

вартість товарів, що поставлені на експорт

- за імпортом:

Т, задоволених рекламацій ,__", Л ^

% якості(і) ------х100%. (12.16)

вартість імпортних товарів, що реалізовані

Крім динаміки рекламацій вивчаються й самі рекламації. При цьому з'ясовують: які міри приймалися підприємствами - експортерами по підвищенню якості товарів і наскільки вони виявилися ефективними?

Для поліпшення якості імпортованих товарів необхідно підсилити контроль за приймальниками товарів за якістю, провести переговори з підприємствами - постачальниками.

Під конкурентоспроможністю товарів і послуг розуміється наявність переваг порівняно з аналогічними товарами і послугами інших виробників за техніко-економічними факторами, а саме: якістю і собівартістю товарів; формами і методами торгівлі; цінами; умовами і строками поставки і транспортування; відповідністю вимогам моди і умовам місцевого ринку; видами і формами розрахунків і платежів з покупцям, престижем товарів (товарний знак), ефективністю реклами та ін.

Аналіз конкурентоспроможності товарів, експортованих фірмою, повинен супроводжуватися розробкою відповідних рекомендацій вітчизняним виробникам, спрямованих на підвищення рівня їх конкурентоспроможності.

12.7. Аналіз накладних витрат щодо експорту й імпорту товарів
12.8. Методика аналізу і оцінка ефективності експортних (імпортних) операцій
Коефіцієнти ефективності експорту товарів
Коефіцієнти ефективності імпорту товарів
Тема 13. Організація та методика аналізу інвестиційної діяльності підприємства
13.1. Організація аналізу інвестиційної діяльності підприємства
13.2. Значення, інформаційне забезпечення і задачі аналізу інвестиційної діяльності підприємства
13.3. Методи аналізу і оцінки реальних інвестицій
Методи, засновані на облікових оцінках
Методи, засновані на дисконтованих оцінках (NPV, IRR, DPP)
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru