Однією із найважливіших проблем успішної діяльності некомерційної організації, яку має за мету подолати фандрайзинг є пошук та залучення додаткових ресурсів, яких не вистачає для розвитку. "Ресурси - це засіб для втілення мети ... весь обсяг засобів (фінансових, людських, інформаційних, законодавчих, технічних, технологічних, матеріальних тощо) необхідний організації для виконання своїх повноважень" та "є джерелом покриття витрат і створенням сприятливих умов, необхідних для здійснення діяльності" [16, с. 5].
Для реалізації своєї місії та досягнення поставлених завдань неприбутковій організації (НПО) необхідні такі види ресурсів: фінансові: готівка, гроші на рахунках, цінні папери; матеріально-технічні: обладнання, засоби виробництва, меблі, предмети побуту, транспортні засоби, приміщення, інформаційні носії; людські: робочі руки співробітників і добровольців, підтримка однодумців, креативність та ККД всіх учасників діяльності; інтелектуальні: рівень професійних компетенцій співробітників і добровольців, методичні розробки, авторські методики, проектні ідеї; комунікаційні: партнерські проекти, робочі контакти, особисті зв'язки; інформаційні: бази даних, джерела інформації; символічні: моральна підтримка від впливових людей та організацій тощо.
Серед перелічених видів ресурсів, одним із найцінніших вважаються людські, адже люди - це генерація ідей, робочі руки, професійні знання та навички, креативне мислення, особисті та професійні зв'язки, емоції, відносини, підтримка, тобто все, що за допомогою вірного спрямування та ефективних рішень можна перетворити у гроші. Саме такі якості повинен мати професійний фандрайзер для проведення успішних фандрайзингових кампаній.
Основними джерелами фінансування фандрайзингової діяльності є:
- пожертвування, вкладення спонсорів;
- проведення благодійних заходів по збору коштів;
- отримання грантів;
- створення малих підприємств, кооперативів, акціонерних товариств з метою доходів від власної комерційної діяльності;
- участь у державних та регіональних цільових програмах;
- волонтерський рух;
- доходи від збору членських внесків.
Донори різних категорій мають певні обмеження в наданні ресурсів, наприклад [14, с. 55]:
1. Приватні особи переважно надають: одноразові дрібні пожертви; крупні пожертви; майно; купівля; волонтерство; членські внески; відрахування з заробітної плати; заповіти.
2. Корпорації - благодійні пожертви; спонсорські внески в обмін на популяризацію; соціальне спонсорство; соціальний маркетинг; роялті; безвідплатна "оренда" робочого часу співробітників або надання безкоштовних послуг фірми (корпоративне волонтерство); натуральний внесок; добровольці (волонтери).
3. Державні органи - гранти; контакти; матеріальна підтримка.
4. Благодійні фонди (в т. ч. міжнародні) - гранти; матеріальна підтримка; технічна допомога; плата за послуги.
5. Неприбуткові організації в т. ч. державні, релігійні, спілки, профспілки тощо - партнерство; матеріальна підтримка; грошова підтримка; волонтерство.
6. Власна громадська (неприбуткова) організація - членські внески; продаж послуг і товарів; соціальне підприємництво.
В таблиці 3.2 представлено розподіл можливих ресурсів за різними джерелами:
Таблиця 3.2. РОЗПОДІЛ МОЖЛИВИХ ВИДІВ РЕСУРСІВ ЗА РІЗНИМИ КАТЕГОРІЯМИ ДОНОРІВ [10, С. 10]
Донор | Види ресурсів |
Партнерські НПО | фінансові (внесок в співфінансування партнерських проектів і приватні пожертвування співробітників як фізичних осіб), матеріальні (приміщення, транспорт, обладнання), інформаційні (знання, методики, технології), комунікаційні (зв'язку, контакти, партнерства), людські |
(робочі руки, професійні послуги фахівців, різна кількість добровольців, здатних виконувати різні функції), символічні (ефект суспільної підтримки, здатність об'єднувати різних людей однією ідеєю) | |
Населення | фінансові (приватні пожертвування), матеріальні (приміщення, транспорт, обладнання, що знаходяться в приватній власності і надаються на безоплатній або пільговій основі), інформаційні (ідеї, знання, методики, технології), комунікаційні (зв'язку, контакти, партнерства), людські (робочі руки, професійні послуги фахівців, добровольці) символічні (ефект громадської підтримки) |
Комерційні компанії | фінансові (корпоративні благодійні пожертвування і приватні пожертвування співробітників), матеріальні (приміщення, транспорт, обладнання, що знаходяться у комерційній власності та надаються на безоплатній або пільговій основі), інформаційні (ідеї, знання, методики, технології, консультації в питаннях вибудовування взаємин з іншими компаніями), комунікаційні (зв'язок, контакти, партнерства, в тому числі з іншими комерційними компаніями та органами влади), людські (професійні послуги фахівців), символічні (підтримка впливових компаній і людей) |
Органи влади | фінансові (фінансування витрат на виконання державного соціального замовлення та діяльності в рамках виконання частини цільової програми та приватні пожертвування співробітників), матеріальні (приміщення, транспорт, обладнання, що знаходяться в державній/муніципальної власності та надаються на безоплатній або пільговій основі), інформаційні (ідеї, знання, методики, технології, консультації в питаннях вибудовування взаємин з іншими органами влади та комерційними компаніями), комунікаційні (зв'язку, контакти, партнерства, в тому числі з іншими комерційними компаніями та органами влади), людські (професійні послуги фахівців), символічні (підтримка впливових держструктур і окремих людей) |
Благодійні організації | фінансові (фінансування проектів і приватні пожертвування співробітників), інформаційні (ідеї, знання, методики, технології, консультації в питаннях вибудовування взаємин з іншими благодійними організаціями), комунікаційні (зв'язку, контакти, партнерства, в тому числі з іншими благодійними організаціями та НПО), людські (професійні послуги фахівців), символічні (підтримка впливових благодійних організацій) |
Розглянемо головні форми фандрайзингової діяльності [64, с. 7] (табл. 3.3):
Таблиця 3.3. ФОРМИ ФАНДРАЙЗИНГУ [64, С. 7]
- грантовий фандрайзинг (система заходів з пошуку фінансових засобів, необхідних для реалізації некомерційних проектів через одержання цільового фінансування в рамках установлених конкурсних програм);
- благодійницький фандрайзинг (діяльність по забезпеченню як фінансових, так і інших матеріальних засобів, необхідних для реалізації некомерційних проектів через одержання разової підтримки від спеціальних благодійних фундацій, бізнесових структур, окремих фізичних осіб).
Найпоширенішими формами благодійництва є меценатство та спонсорство. Згідно Закону України "Про благодійництво та благодійні організації": "меценатство - добровільна безкорислива матеріальна, фінансова, організаційна та інша підтримка фізичними особами набувачів благодійної допомоги; спонсорство - добровільна матеріальна, фінансова, організаційна та інша підтримка фізичними та юридичними особами набувачів благодійної допомоги з метою популяризації виключно свого імені (найменування), свого знака для товарів і послуг" [3, ст. 1]. Особливою формою благодійництва є філантропія - "доброчинність, добровільна безкорислива допомога та покровительство нужденним" [13, с. 17], в більшості випадків, за покликом душі.
Однією з головних вад благодійницького фандрайзингу, на відміну від грантового, є практична неможливість одержати довгострокове фінансування;
- співробітництво з органами державної влади, промисловими підприємствами та фірмами (у даному випадку мається на увазі не благодійність чи спонсорство, а взаємовигідна спільна робота НПО та донора - чи то державної, чи то недержавної структури).
Тема 4. Фонди та гранти
1. Визначення та класифікація фондів, основні особливості їх пошуку
2. Сутність поняття "грант" та класифікація грантів. Грантодавчі установи
3. Інформаційні джерела на пошук грантів та особливості роботи з ними
Тема 5. Планування фандрайзингової діяльності
1. Основні етапи фандрайзингової діяльності. Модель планування фандрайзингу
2. Визначення проблем і потреб проекту та шляхів їх розв'язання
3. Формулювання мети та завдань проекту
4. Визначення методів та етапів досягнення мети і завдань проекту, очікуваних результатів