1. Основні етапи фандрайзингової діяльності. Модель планування фандрайзингу
Загальні етапи проведення фандрайзингу, які наводять різні дослідники, ми згрупували в таблицю 5.1.
Фундація "Україна-США" наводить модель планування фандрайзингової діяльності (рис. 5.1).
Таблиця 5.1. ОСНОВНІ ЕТАПИ ФАНДРАЙЗИНГОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Джерело | Етапи фандрайзингу | Складові етапу |
Барежев В. А., Леликов С, Орлова С. Е. та ін. [62, с. 42] | 1. Планування | ■ розробка змістовної програми залучення коштів; ■ визначення витрат організації на майбутній період; ■ вибір видів фандрайзингу. |
2. Реалізація | ■ вибір методів проведення фандрайзингу; ■ встановлення відповідальності за проведення фандрайзингу; ■ виділення коштів на реалізацію фандрайзингу. | |
3. Контроль | ■ здійснення контролю за реалізацією фандрайзингу; ■ коригування планів з урахуванням змін в процесі. | |
4. Аналіз | ■ визначення ефективності етапу планування; ■ аналіз ефективності етапу реалізації; ■ оцінка ефективності кінцевих результатів. | |
Фундація "Україна-США" [16, с. 9] | 1. Потреби | ■ визначення та з'ясування проблем та потреб, формулювання їх актуальності, невідкладності; ■ вибір об'єкта проекту; ■ формулювання мети, визначення методів та завдань, очікуваних результатів та ресурсів |
2. Пошук | ■ вироблення стратегії фандрайзингу; ■ пошук джерел коштів, їх вивчення, визначення їх потенціалу та інтересів; ■ вивчення можливості підтримки вашої ідеї. | |
3. Звернення | ■ підготовка заявки (аплікаційної форми); ■ здійснення фандрайзингової кампанії та звернення до джерел ресурсів; ■ отримання ресурсів. | |
4. Результат | ■ аналіз та оцінка здійснення діяльності; ■ подяка донору; ■ реалізація проекту, звітність; ■ врахування попереднього досвіду та планування майбутнього звернення. | |
Башун О. В. [19, с. 104] | 1. Ідентифікація | ■ визначення потенційних джерел фінансування; ■ поповнення бюджету; визначення донорів |
2. Стратегія | ■ розробка іміджу та рекламна кампанія; ■ планування тактики залучення коштів | |
3. Клопотання | ■ безпосереднє прохання допомоги та її отримання | |
4. Опікунство | ■ подяка спонсорам; ■ залучення донорів до нових пожертв у майбутньому | |
Комаровський О. В. [13, с. 7] | 1 етап | ідентифікація соціально значущих проблем/завдань |
2 етап | постановка мети | |
3 етап | сегментація громадськості на групи за критерієм відношення до соціально-значущої проблеми | |
4 етап | вибір цільових сегментів (груп, індивідуумів-потенційних контрибуторів тощо) | |
5 етап | розробка фандрайзингового комплексу для кожного сегменту | |
6 етап | організація фандрайзингової групи | |
7 етап | реалізація фандрайзингового комплексу | |
8 етап | оцінка результатів. Зворотній зв'язок. |
Башун О. В. у проведенні фандрайзингу бібліотек зазначає, що "дієвість роботи по залученню коштів залежить від ретельного планування, детальної розробки фандрайзингової концепції, рекламної кампанії, визначення майбутніх донорів;... розробка плану починається з визначення мети, лідерів, проведення маркетингових досліджень, розробки організаційної стратегії, визначення донорів та добровольців, графіку роботи, формування штату і бюджету" [19, с. 104].
Комаровський О. В. наводить наступну схему процесу фандрайзингової кампанії, яка будується на основі концепції маркетингу [13, с. 7]
З урахуванням всіх особливостей наведених етапів здійснення фандрайзингової діяльності ми пропонуємо її алгоритм, що включає розвиток проекту від зародження ідей у створеній неприбутковій організації до його реалізації та установлення зворотнього зв'язку з донором (рис. 5.2).
Рис. 5.1. Модель планування фандрайзингу [16, с. 9]
Першим етапом алгоритму є планування фандрайзингової кампанії: підготовка змістовного проекту, під який будуть залучатися кошти, та програми дій щодо зацікавлення донорів. Проект та програму, організаторам рекомендовано мати в готовому вигляді уже за 4-6 місяців до початку кампанії. Одночасно готуються всі необхідні інформаційні матеріали: звернення, пропозиції, описи проекту, оцінка перспективності фандрайзингу, визначення кола можливих донорів, розроблений баланс витрат і можливих надходжень.
При цьому доцільно застосувати прийоми фандрайзингу, які дозволять фокусувати роботу щодо визначення майбутніх донорів: "таблицю діапазону пожертв", "решітку пожертв" і "матрицю зв'язку" [12, с. 7].
Потенційних донорів необхідно шукати в різних напрямках, формуючи кілька джерел фінансування: вітчизняні та закордонні державні та міждержавні організації та інстанції; комерційна сфера; некомерційна сфера (вітчизняні, закордонні та міжнародні благодійні фонди); приватні особи.
Визначившись з донорами необхідно сконцентруватися на найбільш перспективних і направити на них всі зусилля. Таблиця діапазону пожертв являє собою письмовий план дій, де вказується кількість пожертв різного рівня та масштабу, які необхідно отримати для досягнення цілі. Даний план дозволяє погоджувати хід фандрайзингу і вимірювати досягнення при здійсненні заходів. (додаток В, табл. В.1-В.4).
Рис. 5.2. Алгоритм фандрайзингової діяльності
Взаємозв'язок між потенційними пожертвами і найбільш ефективними техніками звернення характеризує решітка пожертв. Чим більша допомога, тим більш особистою повинна бути стратегія звернення. Кожній організації доцільно розробити власну решітку, в якій визначити, "невелику, велику та мегапожертву" та адаптувати решітку до своєї аудиторії, використовуючи прийнятні для даної організації інструменти та методи фандрайзингу.
Матриця зв'язку допомагає визначити найзаможнішого та найдоступнішого донора для конкретної організації. Горизонтальна вісь матриці відображає рівень взаємовідносин потенційного донора з неприбутковою організацією, а вертикальна - показує потенціал донора (рис. 5.3).
Рис. 5.3. Приклад матриці зв'язку, [12, с. 15]
3. Формулювання мети та завдань проекту
4. Визначення методів та етапів досягнення мети і завдань проекту, очікуваних результатів
5. Логічна схема проекту, план проекту та інструменти його оцінки
Тема 6. Вибір стратегії та звернення
1. Вироблення стратегії фандрайзингу
2. Пошук джерел коштів, їх визначення, визначення їх потенціалу
3. Основні складові спонсорського пакету
4. Звернення до донора
Тема 7. Бюджет та результат діяльності фандрайзингу