6.1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Можливість засвоєння і використання знань у сфері управління безпекою життєдіяльності залежить від усвідомлення, яке міститься в простому питанні: навіщо потрібна система управління?
Відповідь на це питання, як і усвідомлення необхідності в системі управління, знаходиться в змісті розвитку охорони праці, з одного боку, а з іншого, — в системних уявленнях, що наведені в попередніх розділах і будуть поширені в наступному підрозділі.
Первинна назва одної з попередніх наук, що складають основу безпеки життєдіяльності, є "техніка безпеки". За своїм змістом ця наука фактично склалася з системи заборон і вказівок, що створювали передумову небезпеки. В процесі подальшого розвитку "техніка безпеки" трансформувалась в охорону праці. В змісті цієї наступної трансформованої дисципліни вже був блок організації роботи з безпеки життєдіяльності. На цей час тільки завдяки наявності організації робіт неможливо отримати необхідний рівень безпеки. Тому життя і практика забезпечення життєдіяльності склали стійку необхідність в наявності відповідного інструменту для впровадження визначених вимог безпеки. Інструментом впровадження і є система управління охороною праці.
Підставою для розробки системи управління є:
— законодавство України, яке формує правові відносини в сфері безпеки життєдіяльності;
— національна програма України з питань поліпшення стану безпеки, гігієни праці та виробничого середовища;
— концепція організації робіт з профілактики невиробничого травматизму;
— рекомендації Українських конференцій з охорони праці; існуючі недоліки в функціональному забезпеченні управління
охороною праці в рамках регіону.
Структура і зміст складових, що визначають систему управління безпекою життєдіяльності, є:
— терміни та визначення;
— цілі і завдання;
— формування зовнішніх та внутрішніх зв'язків;
— встановлення складових частин системи;
— встановлення участі в підсистемі кожного його елемента;
— кінцевий продукт роботи системи;
— самозахист системи.
6.1.1. Цілі та завдання системи управління
В більшості випадків у розроблених системах управління безпекою життєдіяльності за мету визначають:
1. Розробку і впровадження рішень.
2. Забезпечення безпеки життєдіяльності та інші.
Це докорінно неправильно. Бо такі цілі відображають тільки цілі окремих підсистем і не відповідають системним уявленням. Крім того, такі цілі не дають можливості відтворити поєднання складових системи так необхідних для практики безпеки життєдіяльності. З іншого боку, коли зміст управління і зміст охорони праці складають однакові за змістом цілі, то формується безвихідна ситуація, оскільки при цьому збігається зміст управління і зміст охорони праці.
Виходячи а цього, можна сформулювати основні вимоги до цілей — вони мають відображати системні процеси, які сприяють впровадженню безпеки життєдіяльності, а сама система, в широкому розумінні, має регулювати взаємовідносини між своїми підсистемами.
До таких цілей, що за змістом можуть виконати вищезгадані умови, належать:
1. Упорядкування в сфері управління безпекою життєдіяльності.
2. Адаптація управлінських дій до реальних умов життєдіяльності і до функціонування системи.
Визначені цілі є найвищою метою в системі управління безпекою життєдіяльності. В практиці мають місце багато цілей. В своїй сукупності вони створюють "дерево цілей" і відповідно до них існує "дерево завдань". Основними з "дерева цілей" є:
— ті, що стосуються встановлення, створення передумов для роботи і удосконалення системи;
— методичні цілі;
— загальносистемні цілі;
— ті, що формують можливість функціонування системи управління.
Зміст визначених основних цілей наведено в табл. 6.1. Разом зі змістом цілей визначено їх сутність, очікуваний результаті відповідні завдання.
Завданням системи управління безпекою життєдіяльності с визначення природи і змісту упорядкування та адаптації за всіма складовими частинами системи управління, а також — шляхів використання під час їх реалізації в практиці безпеки життєдіяльності.
Кінцевим продуктом системи управління с легкокерований (виробничий чи інший) простір, який завдяки своему існуванню створює передумови для виконання основних цілей і завдань.
Принципи побудови і функціонування системи управління формують:
— зміст і характер впливу суб'єкта на об'єкт;
— вплив здійснюється шляхом реалізації загальних управлінських і конкретних функцій безпеки життєдіяльності (рис. 6.1, с. 341);
— виконавцем впливу суб'єкта на об'єкт с органи управління, на які суб'єкт управління здійснює перерозподіл частини своїх прав та обов'язків;
— передача впливу здійснюється шляхом розробки і реалізації рішень, встановлень прямої і зворотної інформації та ін.
Специфікою дії загальних управлінських функцій рис. 6.1 с те, що їх елементи реалізуються в інших (конкретних) функціях. Тому, щоб це підкреслити, на рис. 6.1 вони розташовані перпендикулярно до інших і ніби "пронизують" всі інші.
До основних загальних функцій управління безпекою життєдіяльності належать:
— організація та координація робіт;
— обмін, аналіз та оцінка ставу умов та безпеки праці;
— планування робіт;
— контроль за функціонуванням системи управління;
— стимулювання.
За спрощеним уявленням система управління складається з:
— суб'єкта управління;
— органу (структури) управління;
№ пор. | Перелік цілей та їх складові | Зміст цілей | Сутність цілей | Очікувані результати | Зміст очікуваних результатів | Завдання, відповідні запропонованим цілям |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
1 | Найвища мета СУБЖ | Упорядкування в сфері управління | Перетворення дій, заходів та ін. в єдине ціле | Модель (моделі) роботи системи | Створення легкокерованого спеціального простору | Визначення природи та змісту упорядкування за всіма складовими СУБЖ |
2 | Основні цілі:а) встановлення системи;б)створення передумов для роботи системи;в)створення передумов для удосконалення системи | Формування та реалізація змісту науково-обґрунтованих вимог до розробки СУБЖ | а) встановлення суб'єктів і об'єктів управління та підсистем, що дають змогу їхньої взаємодії;б)структуризація підсистем СУБЖ; в) визначення смислу поглиблення зв'язків, механізмів взаємодії підсистем між собою та надсистемою (Держуправління) | Комплекс загальних уявлень про СУБЖ.Загальні визначення щодо життєздатності системи | Визначення моделей СУБЖ у можливих ситуаціях її роботи | Формування стандартних моделей в роботі СУБЖ |
Продовження табл. 6.1
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
3 | Основоположні методичні цілі:а) принцип використання СУБЖ;б) принцип деталізації роботи системи;в) принцип оцінки роботи системи;г) принцип системного аналізу дії СУБЖ | Отримання інструменту для побудови та дії СУБЖ | Поглиблення змісту роботи СУБЖ та знань про її можливості:а) методи пошуку та розробки рішеньб) методи побудови та їх взаємодія;в) методи комплексного розв'язання завдань СУБЖ;г) методи оцінки повноти відбудови та роботи СУБЖ | Можливість усвідомленого управління, оцінки сталу, впровадження положень охорони праці та швидкої переорієнтації СУБЖ | Наявність методів та засобів, які дають змогу визначити стан СУБЖ під час її переорієнтування | Розробки методичного забезпечення виконання робіт в СУБЖ |
4 | Загальносистемні цілі:а) розв'язання питань зовнішніх зв'язків системи;б) розв'язання питань внутрішніх зв'язків системи;в) інформаційне забезпечення | Встановлення змісту дії СУБЖ, а одного боку, як системи, а з іншого — як підсистеми | а) встановлення зв'язку СУБЖ з системою управління виробництвом;б) визначення механізмів впливу та взаємодій між підсистемами;в) формування банку даних, методи вилучення інформації, організація інформаційних потоків | Відтворення змісту адаптації СУБЖ щодо інших систем та надсистем | Перетворення окремих організаційних утворень в єдину комплексну систему | Встановлення переліку та змісту зв'язків щодо завдань управління |
Закінчення табл. 6.1
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
5 | Цілі, що формують можливість функціонування СУБЖ | Визначення змісту технології роботи системи | а) встановлення змісту передумов, що сприяють роботі системи;б) визначення складу та змісту основних стадій роботи СУБЖ;в) встановлення змісту та структури нормативно-правового документа, що визначає СУБЖ | Встановлення ознак діючої СУОП | Визначення складу та змісту забезпечення СУОП | Встановлення змісту СУБЖ та його забезпечення під час:— запуску системи;— роботи системи;— переорієнтації системи;— контролю системи |
— законодавчої підсистеми (бази);
— функціональної підсистеми;
— інформаційної підсистеми;
— об'єктів управління.
До складу системи належать об'єкти соціально-економічного і матеріального характеру.
Змістом управління об'єктів соціально-економічного характеру є управління дієвістю функціональних служб, структурних підрозділів, власника, органів регіональної та місцевої державної влади, відділів і управлінь міністерств та відомств.
Змістом управління об'єктів матеріального характеру є управління параметрами, які характеризують (оцінюють стан) умови і безпеки праці в рамках "людино-машинних систем".
Суб'єктами управління є робітники, службовці, керівники структурних підрозділів підприємств, власники, керівники (заступники керівників) центральних та місцевих органів державної виконавчої влади та виконавчих комітетів області, селища та міста.
Зміст та характер упорядкування за основними складовими системи управління подано в табл. 6.2.
Питання адаптації в системі управління мають вирішуватися конкретно з урахуванням:
— політики в сфері безпеки життєдіяльності;
— стану безпеки життєдіяльності;
— рівня підготовки і кваліфікації виконавців;
— характеру взаємодій в системі.
Будь-яка система управління охороною праці здійснюється за рахунок безперервного обміну інформації між суб'єктом та об'єктом управління (структурами управління). Всі ці види інформації, які використовуються в системі управління безпекою життєдіяльності, утворюють інформаційну підсистему.
Інформаційна підсистема являє собою складну сукупність взаємопов'язаної інформації, поєднаної в окремі структурні групи в залежності:
— від конкретних вимог, які пред'являються їй у процесі управління;
— від структури управління;
— від характеру рішень, що приймаються в системі управління. Усвідомлююча інформація мас бути:
— оптимальною — містити мінімальну кількість показників, що дають можливість максимально характеризувати необхідний фактор для прийняття ефективного рішення;
— своєчасною — за терміном представлення співпадати з потребою;
— вірогідною —відповідно висвітлювати об'єкти, процеси, системи, зміст яких вона відображає;
— цінною — містити свідчення, які зменшують ступінь невизначеності знань про об'єкти управління;
— простою та зрозумілою — що дає змогу скористатись нею без будь-яких додаткових перетворень;
— вимірювальною — складеною в однакових з нормативною інформацією одиницях.
Інформаційну систему можна вважати повною, коли вона визначає:
— види інформації, що характеризують стан охорони праці та системи її управління;
— джерела та обсяг інформації;
— періодичність відбору;
— осіб, яким потрібна ця інформація;
— осіб, які повинні займатися збором цієї інформації;
— методи відбору, переробки, зберігання та передачі інформації.
—
Таблиця 6.2. Принципи упорядкування підсистем СУБЖ
№ пор. | Підсистеми управління | Характер у порядкування | Зміст упорядкування |
1 | 2 | 3 | 4 |
1 | Суб'єкт управління | 1. Встановлення прав, обов'язків керівних структур.2. Встановлення типових алгоритмів для розробки найбільш поширених рішень | Здійснення основних функцій управління та функціонування владних структур |
2 | Функціональна підсистема | Відбудова складу, об'єму та напрямів використання функцій управління при впровадженні конкретних завдань безпеки життєдіяльності і управління | Відбудова моделей функціонування |
3 | Органи (структури) управління | Встановлення розподілу прав, обов'язків та відповідальності | Встановлення моделей кожного рівня управління |
Закінчення табл. 6.2
1 | 2 | 3 | 4 |
4 | Законодавча підсистема | Спрямування до стану стовідсоткового забезпечення законодавчим супроводженням при розробці та впровадженні управлінських рішень | Сукупність документів підприємств, регіону, галузі, яка разом з державною системою законодавства встановлює правове забезпечення відповідно до напрямів робіт та розробки рішень |
5 | Об'єкт управління | 1. Принципи відбудови об'єкта за всіма чинними нормативно-технічними та правовими актами2. Визначення і впровадження всебічних методів впливу щодо відтворення об'єкта за вимогами норм та суб'єкта управління | Встановлення моделі об'єкта |
6 | Інформаційна підсистема | Принципи встановлення логіко-інформаційних моделей та рівневого розподілу інформації в структурах управління | Розробка моделей та рівневого розподілу інформації в структурах управління |
Інформація, що надходить до суб'єкта управління, може бути надмірною, достатньою чи недостатньою. Коливання якості інформації залежить від рівня кваліфікації суб'єкта.
Вся інформація, що надходить до суб'єкта, поділяється на вхідну та вихідну. Загальну схему інформації щодо суб'єкта управління наведено на рис. 6.2.
6.2.1. Загальні принципи побудови законодавства з безпеки життєдіяльності
6.2.2. Система правового забезпечення безпеки людини
6.3. ДЕРЖАВНА СИСТЕМА УПРАВЛІННЯ
6.3.1. Правова система як передумова управління безпекою життєдіяльності
6.3.2. Принципи побудови системи державних органів управління та нагляду за безпекою життєдіяльності
6.3.3. Принципи забезпечення безпеки життєдіяльності
6.3.4. Інформаційне забезпечення системи управління
6.3.5. Система державних органів управління і нагляду за безпекою життєдіяльності
6.4. РЕГІОНАЛЬНА СИСТЕМА УПРАВЛІННЯ БЕЗПЕКОЮ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ