Розквіт і занепад єгипетської держави
Одним із осередків давньої цивілізації була Єгипетська держава, територія якої простягалася з півдня на північ від першого порогу р. Ніл до Середземного моря, тобто майже на 1200 км. На заході та сході її кордони обмежували пустелі та гори. З погляду природно-кліматичних умов це був велетенський оазис серед мертвих пустель Північно-Східної Африки.
Державність в Єгипті виникла у другій половиш IV тис. до н. е. Історію Єгипетської держави прийнято поділяти на Раннє Царство (3100-2160 до н. е.), Стародавнє Царство (бл. 2700-2160), Середнє Царство (2134-1786), Нове Царство (1575-1087) і Пізнє Царство (XI-IV ст.).
За Раннього Царства державність існувала у формі так званих номів - адміністративно-територіальних одиниць, що були автономними господарськими та адміністративними органами. Поступово відбувався процес централізації управління, який досяг апогею в епоху Давнього царства. Цьому сприяла староєгипетська релігія, яка проголошувала царя божеством. Ім'я єгипетського царя було сповнене магічної сили і тому його навіть не вимовляли. Культ царя-фараона в Єгипті був надзвичайно розвинутим, про що свідчать велетенські гробниці-піраміди, в яких ховали фараонів і які мали показати їх велич і владу.
Фараон - офіційний титул правителів Стародавнього Єгипту, починаючи з XIII ст. до н. е" який в історичній літературі поширили на всіх староєгипетських володарів. Термін "фараон" походить від давньоєгипетського слова нперо" ("великий будинок"), яке давні греки передавали як "фарао". Фараон вважався сином Сонця, земним уособленням бога Гора і спадкоємцем Осіріса, а також верховним главою усіх провінційних культів, а тому був сакральним і абсолютним розпорядником усіх земельних, сировинних та продовольчих ресурсів країни і самого життя своїх підданих. Зовнішню ознаку влади фараона становила подвійна біло-червона "корона", котра символізувала безмежну владу царя над об'єднаною державою.
Фараон керував державою, спираючись на адміністративний апарат, що здійснював фіскальні, судові та поліцейські функції, контролював економічне життя країни. Повновладними володарями на місцях були номархи, які керували численними чиновниками. Крім розвитку власної економіки, фараони Стародавнього Царства особливої уваги надавали грабіжницьким воєнним походам на сусідні території.
Проте сильна централізована влада лише певний час влаштовувала місцеву адміністрацію, яка збагачувалася і поводилася так, ніби фараона взагалі не існувало. Номархи перетворилися на суверенних царків, а фараон - на звичайного номарха.
Близько 2050 р. до н. е. Ментухотеп І проголосив себе царем об'єднаного Єгипту, а надалі фараон Аменемхет І остаточно підкорив весь Єгипет своїй владі. Проте політична централізація Єгипту доби Середнього царства не досягла попереднього рівня, згодом Єгипетська держава стала знову занепадати. Вона не могла протистояти проникненню в Дельту кочівників-гіксосів, але розпалася не на окремі номи, а на дві незалежні держави зі столицями у Фівах та Ксоїсі.
Остаточно від гіксосів країну звільнив Яхмос І, який започаткував XVIII династію. З неї розпочинається новий етап староєгипетської історії - Нове царство. Воєнні походи Яхмоса І і наступних фараонів значно розширили межі Єгипту. Особливого успіху в територіальних завоюваннях домігся Тутмос III, якого називають "Наполеоном Стародавнього Єгипту". Він майже втричі збільшив територію країни, підпорядкувавши нубійські, лівійські та східносередземноморські територій Йому надсилали подарунки сусідні царі, з ним рахувалися тодішні передньоазіатські держави. Його зусиллями Єгипет перетворився на могутню світову державу.
Наступні фараони повинні були лише підтримувати міжнародний авторитет своєї держави, насамперед дипломатичними засобами. До того ж вони налагодили досконалу систему управління завойованими територіями, на яких довірені люди фараона здійснювали суворий контроль над місцевими намісниками.
Одним із реформаторів релігійно-політичного життя Єгипту став Аменхотеп IV, який був одружений з Нефертіті, широко відомою за скульптурним зображенням. Він скасував дуже популярний у Єгипті культ Осіріса, єдиним божеством проголосив сонячний диск Атон, а себе - Атоновим сином і первосвящеником. Тільки він мав право молитися Атону, а всі інші - йому. Його реформа не дала жаданих наслідків у зміцненні політичного режиму фараона і піднесенні міжнародного авторитету Єгипту, а бездіяльність на міжнародній арені мала катастрофічні наслідки, бо послабленням Єгипту скористалися сусіди.
Невдовзі у Східному Середземномор'ї господарювали вже хети. Єгипетська імперія знову занепала. І хоча за Рамзеса ІІ міжнародний авторитет Єгипетської держави значно зріс, розширились її торговельно-економічні та культурні зв'язки з іншими країнами, повернути колишні могутність і авторитет було важко.
Поступово реальна влада перейшла до жерців, у державі процвітали корупція та злочинність, грабували навіть гробниці. Центр політичного життя країни перемістився в Дельту. Близько 1085 р. До н. е. розпочався останній період історії Єгипту. Сепаратизм номів, вторгнення сусідів (ассирійців, персів, кушитів, вавилонян) призвели до нового занепаду Єгипетської держави. Після завоювання у 332 р. до н. е. Єгипту Александром Македонським, країна стала частиною елліністичного світу.
Сепаратизм (фр. separatisme, від лат. separatus - окремий) - прагнення окремих груп населення чи організації до відокремлення, відособлення;рух за надання частині держави права автономй чи її повне відокремлення й створення нової держави.
Стародавня Єгипетська держава пройшла складний шлях розвитку. Економіка найвищого розквіту досягла в епоху Нового Царства. Основою економічного життя стародавніх єгиптян було сільськогосподарське виробництво. Вони вирощували пшеницю, ячмінь, льон, часник, огірки тощо. Добре розвинута басейнова система іригації забезпечувала високу ефективність землеробства. Нільський мул, який піднімався разом з водою під час повені через канали на поля, не тільки удобрював землю, а й тривалий час зберігав вологу. Іригаційне землеробство не тільки забезпечувало рівень економічного розвитку, а й великою мірою визначало соціальний устрій та політичну систему. Адже кожен басейн був частиною єдиної іригаційної системи, що потребувало централізованого керівництва, об'єднувало єгиптян у монолітний трудовий колектив.
Високого рівня розвитку в Єгипті набуло ремесло, зокрема каменярство, суднобудування, гончарство, ткацтво, ювелірна справа тощо. Цьому сприяла наявність багатих покладів корисних копалин. У період Середнього Царства єгиптяни почали опановувати бронзу, виготовляти скло, обробляти золото. Проте економіка країни залишалася натуральною, на ринок вивозилися тільки надлишки продукції.
Наприкінці Нового Царства почав формуватися загальноєгипетський ринок. Становище змінилося, коли почали утворюватися товарно-грошові відносини. Це сталося у зв'язку з тим, що Єгипет був змушений купувати мідь, олово, залізо, деревину, що раніше завозилися із завойованих територій. Активізувався і внутрішній ринок, до якого найбільший інтерес виявляли землевласники, храми, що також мали чимало земель, малоазійські та грецькі купці.
Соціальна структура єгипетського суспільства була надзвичайно своєрідною. В епоху Стародавнього Царства соціальну еліту становили фараон, царедворці, номархи, жрецька верхівка.
У часи Середнього Царства посилилася воєнна політика фараонів, поглибилося майнове та соціальне розшарування суспільства. Адже воєнна здобич діставалася переважно знаті. Фараони приганяли до Єгипту багато військовополонених, які в соціальній структурі займали місце між трудовим і нерабським залежним населенням.
В епоху Нового Царства дуже строкатим був ремісничий люд, який об'єднувався в окремі групи, працював під наглядом майстрів, колективно відповідав за виконану роботу.
Окремим прошарком були воїни-професіонали, основна маса яких одержувала зброю з царського арсеналу, найзаможніші воїни були спроможні купувати собі бойові колісниці. У війську, де існувала жорстка палична дисципліна, перебувала значна частина іноземних найманців.
Культура стародавнього єгипту
Стародавній Вавилон
Культура та релігія народів передньої Азії
Стародавня Індія
Релігія та культура стародавньої Індії
Китайські імперії Цінь І Хань
Релігія і культура стародавнього Китаю
Греція в ІІ - на початку І тис. до н. е.
Афінська держава