Мета розділу є полягає в тому, щоб з позиції логістики оцінити класичні та нові "чудеса світу", а також туристичні чудеса України, враховуючи їхні транспортно-дорожні, складські, митні та інші функції, які з сучасного погляду можна кваліфікувати як логістичні.
14.1. Логістична оцінка класичних "чудес світу"
Абсолютні переваги країн світу з рекреаційно-туристичних ресурсів виявилися ще понад 2,2 тис. років тому, коли Філон Візантійський здійснив реєстр найвидатніших споруд, які отримали назву "семи чудес світу"" До його складу увійшли: 1) піраміди фараонів у Єгипті (3 тис. до н. е.); 2) "висячі сади" Семіраміди у Вавилоні (VII ст. до н. е.); 3) храм Артеміди в Ефесі (VI ст. до н. е.); 4) статуя Зевса в Олімпії (V ст. до н. е.); 5) мавзолей в Галікарнасі (IV ст. до н. е.); 6) Колос Родоський (Ш ст. до н. е.); 7) Александрійський маяк (Ш ст. до н. е.).
Античні описи цих див світу становили зміст одних із перших путівників. їх застосовували заможні греки, пізніше - римляни, котрі подорожували Середземномор'ям, користуючись розвинутою дорожньою мережею давньоримської держави1. Донині з наведених вище семи див стародавнього світу збереглися лише єгипетські піраміди. У 2000 р. у колишнього генерального директора ЮНЕСКО Ф. Майора виникла ідея скласти сучасний список "чудес світу". Оновлений рейтинг "чудес" оголосили 7 липня 2007 р. Автором і організатором такого конкурсу став швейцарський дослідник природи Бернард Вебер. Голосування відбувалося в декілька етапів і тривало понад рік. При цьому комплекс давньоєгипетських пірамід у Гізі не брав участі в голосуванні, оскільки йому надали почесний статус учасника першого списку семи див світу. До нових семи "чудес світу" належать:
1) римський Колізей (І ст. н. е.);
2) Велика китайська стіна (III ст. до н. е.);
3) статуя Христа в Ріо-де-Жанейро в Бразилії (1931 р.);
4) місто давніх інків Мачу-Пікчу в Перу (XV ст.);
5) піраміди індіанців майя Чичен-Ітца в Мексиці (X ст.);
6) мавзолей Тадж Махал в Індії (XVII ст.);
7) скельний комплекс Петра в Йорданії (І ст. до н. е.).
У той самий день (7 липня 2007 р.) в Україні оголосили 21 претендента на почесне звання "Семи чудес України". Результати були відомі вже 22 серпня 2007 р. До списку "Семи чудес України" увійшли:
1) заповідник "Кам'янець" у Хмельницькій обл. (XIV ст.);
2) козацький острів Хортиця в Запорізькій обл. (XIV ст.);
3) дендропарк "Софіївка" в Умані (Черкаська обл.) (Х"УШ ст.);
4) Києво-Печерська Лавра (XI ст.);
5) Софія Київська (XI ст.);
6) фортеця "Хотинська" у Чернівецькій обл. (XIII ст.);
7) Херсонес Таврійський у Криму (І ст.).
З погляду логістики цікаво, що багато із зазначених вище класичних і нових див світу, а також українських чудес мали свого часу істотний зв'язок із транспортними, складськими та митними функціями, а для деяких див світу та України транспортно-логістичний чинник виявився вирішальним щодо їх функціонування та подальшого розвитку (табл. 14.1).
Таблиця 14.1. Транспортно-логістичні функції класичних, сучасних та українських чудес світу
№ | Назва | Час | Країна (область) | Транспортно-логістичні функції | |||||||||
І. Класичні "чудеса світу" | |||||||||||||
1 | Піраміди фараонів У Гізі | 3 тис. до н. е. | Давній Єгипет | Стародавня будівельна логістика | |||||||||
2 | "Висячі Сади" Семіраміди у Вавилоні | ГЦ ст. дон. е. | Давній Вавилон | Перша цивілізаційна згадка про асфальт, міст через р. Євфрат, митний контроль | |||||||||
3 | Храм Артеміди в Ефесі | VI ст. до н. е. | Давня Греція | Складські функції, будівельно-логістичні рішення | |||||||||
4 | Статуя Зевса в Олімпії | V ст. дон. е. | Давня Греція | Мультимодальне перевезення негабаритного вантажу державного значення | |||||||||
5 | Мавзолей у Галікарнасі | IV ст. до н. е. | Давня Греція | Відображено транспортний засіб особистого користування за античних часів (квадрига) | |||||||||
6 | Колос Родоський | ПІ ст. до н. е. | Давня Греція | Розташований на вході до порту о. Родос | |||||||||
7 | Александрійський маяк | III ст. до н. е. | Давній Єгипет | Розташований біля порту Александрія на о. Фарос | |||||||||
II. Сучасні "чудеса світу" | |||||||||||||
1 | Римський Колізей | І ст. | Давній Рим | Досконала система управління потоками глядачів; відбувались морські битви - "навмахії" | |||||||||
2 | Велика китайська стіна | ІІІ ст. до н. е. | Давній Китай | Будівельна логістика, використання давньокитайської дорожньої системи | |||||||||
3 | Статуя Христа в Ріо-де-Жанейро | 1931 р. | Бразилія | Мультимодальне транспортування негабаритного вантажу, транспортна інфраструктура (трамвайна лінія, ескалатор) | |||||||||
4 | Місто давніх інків Мачу-Пікчу | XV ст. | Сучасна Перу | Бруковані дороги в самому місті та біля нього, склади | |||||||||
5 | Піраміди індіанців майя Чичен-Ітца | Хет. | Сучасна Мексика | Бруківка | |||||||||
6 | Мавзолей Тадж Махал | XVIII ст. | Сучасна Індія | Використання слонів з метою транспортування будівельних матеріалів | |||||||||
7 | Скельний комплекс Петра | І ст. до н. е. | Сучасна Йорданія | Транспортно-складський та митний осередок на перехресті стародавніх караванних маршрутів, "дорога Траяна" | |||||||||
1 | Заповідник "Кам'янець"" | XIV- ХІІ ст. | Хмельницька обл. | Давньоримський міст, транспортно-складський і митний осередок | |||||||||
2 | Козацький острів Хортиця | XIV- XVIII ст. | Запорізька обл. | Транспортно-митний осередок, корабельня, козацькі склади га скарби під водою | |||||||||
3 | Дендропарк "Софіївка" в Умані | ХУІІ-ХУІІІ ст. | Черкаська обл. | Історична транспортно-туристична інфраструктура, доставка дерев екзотичних порід з усього світу | |||||||||
4 | Києво-Печерська Лавра | З ХІ ст. | м. Київ | Логістика монастирського господарства | |||||||||
5 | Софія Київська | з XI ст. | м. Київ | Ранньосередньовічна будівельна та інформаційна логістика, мультимодальна доставка саркофага | |||||||||
6 | Фортеця "Хотин" | ХІП- ХУІІ ст. | Чернівецька обл. | Транспортно-митні функції, історичний будинок митниці | |||||||||
7 | Херсонес Таврійський | І ст. | Автономна Республіка Крим | Порт, склади, "Віа Мілітаріс" | |||||||||
Отже, з першого списку класичних "чудес світу" певний зв'язок із логістикою мали усі сім, але безпосередньо з виконанням транспортно-логістичних функцій були пов'язані лише два - Колос Родоський та Александрійський маяк. Хоча давньогрецький історик Геродот зазначав, що до таких чудес належить і міст через річку Євфрат у давньому Вавилоні (разом із вавилонською вежею). Водночас уперше в людській цивілізації асфальт використали у "висячих садах" Семіраміди у Вавилоні. Зрозуміло, це був не той асфальт, з якого зроблені сучасні автодороги, та й застосовували його по-іншому. За часів фараонів у Давньому Єгипті перевозили кам'яні блоки з каменярень до місць спорудження пірамід.
Єгипетські піраміди: стародавня будівельна логістика
"Висячі сади" Семіраміди у Вавилоні
Храм Артеміди в Ефесі
Статуя Зевса в Олімпії
Галікарнаський мавзолей
Колос Родоський: споруджений при вході до морського порту
Александрійський маяк: розміщений на острові Форос біля морського порту
14.2. Логістичне оцінювання сучасних "чудес світу"
Колізей