Розвиток ринкових відносин стосовно відмічених концепцій маркетингу спричинив до появи і розвитку різноманітних його видів.
Різні підприємства, країни, регіони в історичному розвитку пройшли різноманітні моделі маркетингових підходів у розвитку ринкових відносин у середині своєї країни. Історичні умови, традиції та зовнішні чинники ринкового середовища зумовили появу трьох загальних видів маркетингу залежно від орієнтації на товар, споживача або на їх поєднання: 1) товарний маркетинг: 2) маркетинг споживача і 3) комбінований маркетинг.
Товарний маркетинг - це система функціонування фірми на ринку, яка на перше місце висуває товарні властивості, параметри і якості, вважаючи, що в основі маркетингу лежить товар і послуга, їх можливості задовольнити потреби через власні якісні конкурентоспроможні показники.
Маркетинг споживача означає віддачу переваги споживчій вартості товарів з метою задоволення не тільки фізичної, але і духовної потреби і вимоги. Головне завдання маркетингу полягає у вивченні побажань, спонукання і формування попиту, пріоритетів тощо.
Комбінований маркетинг-це поєднання двох попередніх видів маркетингу, яке застосовують у підприємницькій діяльності розвинуті країни, фірми,транснаціональні (міжнародні) компанії у сфері маркетингу.
Залежно від сфери маркетингової діяльності розрізняють маркетинг товарів споживчого попиту і виробничо-технічного призначення (агропромисловий, промисловий тощо).
За термінами проведення маркетингової політики розрізняють стратегічний і оперативний маркетинг.
Стратегічний маркетинг розробляють на 2-5 років. Він означає розробку і реалізацію середньо- і довготривалої політики (5-10 років) фірми.
Оперативний (тактичний) маркетинг - це розробка короткотермінової (до 2 років) ринкової політики фірми, яка базується на своєчасному реагуванні на динаміку потреб і попиту, виходячи із власних можливостей фірми.
Залежно від ступеня диференціації (групування) маркетингових заходів розрізняють глобальний і диференційований маркетинг.
Глобальний маркетинг охоплює заходи для усіх споживачів, стандартизовані програми виробництва товарів, розрахованих на масового споживача.
Диференційований маркетинг здійснюється у локальному середовищі, з локальними (місцевими) особливостями розподілу споживачів на групи за їх специфічними інтересами, побажаннями і вимогами.
Глобальний і диференційований маркетинг поділяють за видами попиту, об'єктів і мети досягнення (таблиця 1.3).
Окремо виділяють виробничий, товарний, торговельний, внутрішньоринковий та зовнішньоринковий маркетинг.
* Виробничий - це вид маркетингу, спрямований на отримання реальних обсягів прибутку за рахунок зниження собівартості, розширення виробничих потужностей і збільшення обсягів збуту товарів.
* Товарний - вид маркетингу, суть якого полягає в отриманні обсягів виторгу і прибутку за рахунок поліпшення якостей, властивостей, умов застосування і конкурентоспроможності товарів і послуг.
* Торговельний - вид маркетингу, при якому фірми отримують обсяги виторгу і прибутків за рахунок активного збуту, розширення мережі торговельних організацій, використання прогресивних методів торгівлі тощо.
* Внутрішньоринковий - вид маркетингу, суть якого полягає в отриманні високих прибутків завдяки орієнтації фірми на споживачів, їх вимог та потреб на локальному або національному ринку.
* Зовнішньоринковий - вид маркетингу, суть якого полягає в отриманні прибутків завдяки врахуванню специфіки демографії і поведінки споживачів у різних країнах і регіонах світового ринку. Міжнародний маркетинг поділяється на експортний та імпортний.
Таблиця 1.3- Види маркетингу та їх характеристика
Види | Характеристика (ситуація на ринку → мета) | Причини виникнення |
Конверсійний | Негативний попит → (погане ставлення) до власного товару -"створити попит | Нехтування елементами дослідження попереднього продажу, і інформатизації |
Стимулюючий | Попит постійно відсутній (нульовий) → пробудити активність споживачів | Нехтування рекламою, дослідженням конкурентоспроможності товарів |
Ремаркетинг | Попит знижується до мінімуму → стабілізувати попит і запобігти подальшому спаду. | Неврахування стимулюючих чинників збуту, рекламних поновлень, конкуренції товарів |
Синхромаркетинг | Продаж на ринку товарів, обсяги яких коливаються, відсутня стабільність -→ зменшення до мінімуму амплітуди коливання попиту | Неритмічне, непостійне застосування чинників стимулювання і додаткових послуг |
Розвиваючий | Велика кількість потенційних покупців → перетворити їх у реальних | Відсутність поновлення нових рекламних звернень, додаткових стимулів, ярмарок, виставок |
Підтримуючий | Ідеальний маркетинг, кали попит задовольняється пропозицією → підтримати попит надалі | Задоволення попиту |
Демаркетинг | Зростає небажаний збут товарів, які слід було б зняти з продажу на ринку | Неврахування особливостей, якостей товарів, які негативно впливають на здоров'я громадян, навколишнє середовище |
Протидіючий | Негативний з точки зору соціально-етичних норм моралі попит на товари і послуги → своєчасно зупинити продаж, переорієнтувати попит, змінити товар, умом і збуту і т. д. | Неврахування особливостей, які історично склалися на нових ринках збуту, недоліки у врахуванні демографії і поведінки покупців |
Індивідуальний | Унікальні (марочні) товари → більше уваги приділити техніко-економічним параметрам товару | Потреба у більш детальному інформуванні через засоби масової інформації про товар "ринкової новизни" |
Окремої уваги заслуговує секторний підхід до маркетингу. Відповідно до цього розрізняють наступні види маркетингу: - споживчий маркетинг;
- промисловий маркетинг;
- маркетинг послуг (маркетинг професійних послуг, наприклад, банківський маркетинг, медичних послуг, страхових тощо);
- маркетинг послуг некомерційних організацій (non prorit);
- маркетинг ідеї, публічний, політичний тощо;
- маркетинг в торгівлі (merchandising);
- міжнародний маркетинг;
- маркетинг окремих товарів чи послуг (фармацевтичний маркетинг, поштовий маркетинг тощо);
- маркетинг цілісних продуктів і послуг, надаваних окремим суспільним групам (територіальний маркетинг, регіональний маркетинг, маркетинг міста тощо).
Основними рисами сучасного маркетингу є:
o концентрація уваги на утриманні клієнтів на завжди (метою фірми є здобуття і утримання ринку);
o еластичний, індивідуальний маркетинг (інтенсивний контакт і діалог з клієнтом);
o концентрація на вигодах, які фірма створює клієнтам;
o особливо важливе значення марки;
o зростаюче значення етики в маркетингу;
o діяльність фірми з врахуванням не лише клієнтів, але й середовища;
o відповідальність всіх працівників за маркетингову орієнтацію фірми;
o тривалий період планування (планування стратегічне).
Резюме
Тема 2. Товар як елемент маркетингу
2.1. Товар, його суть і класифікація
2.2. Ринкова атрибутика товарів
Упаковка товару
Штрихове кодування
2.3. Асортимент та номенклатура товарів
2.4. Життєвий цикл товару
Резюме