Сутність і значення SWOT-аналізу
Кожна організація (підприємство) має на ринку певні переваги і наділена недоліками. SWOT-аналіз (strength, weaknesses, opportunities and threats) - дає змогу виявити ті сильні і слабкі сторони, які потребують найбільшої уваги і зусиль з боку підприємства. Перед початком SWOT-аналізу комплексно зосереджуються на ймовірних загрозах і можливостях, що постають перед виробником. Після цього слід з'ясувати, які загрози є найбільш імовірними і які ризики вони здатні спричинити. Саме вони потребують найбільшої уваги і концентрації зусиль з метою їх усунення.
Оцінюючи можливості, слід зважити на їх потенційну привабливість і ймовірність їх реалізації, а також те, чи заплановані вигоди можуть перевершити ймовірні втрати внаслідок реалізації можливостей. Іноді можливості несуть в собі як велику привабливість, так і великий ризик. Залежно від ситуації один і той самий фактор здатний бути як загрозою, так і можливістю.
Метою SWOT-аналізу не є з'ясування всіх сильних і слабких сторін, це надто складно і не забезпечує досягнення ефективності. Підприємство повинно зосередитися на тих із них, які можуть стати ключовими факторами успіху чи провалу, а надто широкий перелік нівелює те, що є найважливішим.
Аналіз сильних і слабких сторін, шансів і загроз
Узагальнити ситуацію на підприємстві і на ринку, побачити шанси та загрози SWOT - аналіз допомагає через визначення слабких і сильних сторін підприємства і його конкурентів. Процес такого аналізу охоплює три етапи: ідентифікацію сильних і слабких сторін; ідентифікацію шансів і загроз та відображення їх з точки зору слабких і сильних сторін підприємства; пошук можливості діяти на межі відповідних характеристик підприємства і його конкурентів. Схему аналізу наведено на рис. 1.11.
Ідентифікація сильних і слабких сторін підприємства полягає в оцінюванні окремих елементів маркетингу-мікс (маркетингових факторів успіху). Для адекватного відображення ситуації такий аналіз повинен використовувати дані попереднього аналізу; здійснюватись послідовно представниками різних підрозділів; доповнюватися думкою клієнтів, аналітиків, консультантів, експертів.
Сильні і слабкі сторони оцінюють стосовно конкурентів та умов зовнішнього середовища. У пошуку сильних і слабких сторін можна використати певну систему критеріїв (табл. 1.34).
Рис. 1.11. Аналіз шансів і загроз, сильних і слабких сторін
Таблиця 1.34. Пошук сильних і слабких сторін
Сфера пошуку | Слабкі сторони (значення) | Сильні сторони (значення) | |||||||||||
велике | середнє | мале | велике | середнє | мале | ||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |||||||
Маркетинг-мікс | |||||||||||||
Товар | |||||||||||||
Ціна | |||||||||||||
Дистрибуція | |||||||||||||
Просування | |||||||||||||
Персонал | |||||||||||||
Організація маркетингу на підприємстві | |||||||||||||
Клієнти | |||||||||||||
Репутація підприємства | |||||||||||||
Ринок | |||||||||||||
частка | |||||||||||||
географічне охоплення | |||||||||||||
Застосуванню SWOT-аналізу повинен передувати аналіз з використанням поширених у розвинутих країнах методів PEST і PRESTCOM. Одержаною з їх допомогою ринковою інформацією послуговуються для з'ясування шансів і загроз підприємству на ринку.
Аналіз PEST (political, economic, social, technological factors) полягає в ідентифікації й оцінюванні політичних, економічних, соціально-культурних, технологічних чинників.
Метод PRESTCOM (regulatory, competitione, organizational market factors) охоплює аналіз регуляційних, конкурентних, організаційних, ринкових чинників. Він дає змогу побачити загальні чинники (як у країні, , так і на міжнародному ринку), які впливають на діяльність підприємства, встановити основні тенденції, на які потрібно звернути увагу при проектуванні стратегії і в поточній діяльності (табл. 1.35).
Кожній відзначеній змінній чинників надається відповідна оцінка (найкращим вважають використання альтернативної оцінки в межах від -5 до +5), доповнена детальним описом найважливіших змін. Це є передумовою існуючої ситуації, прогнозування можливих змін на ринку в найближчий період. Якщо підприємство оперує на глобальному ринку, потрібно проаналізувати кожний регіон.
Ідентифікація шансів і загроз розпочинає аналіз ринкового середовища, оскільки саме на ринку найвідчутніше проявляються сильні і слабкі сторони підприємства. При цьому слід мати на увазі, що шанси залежать від сильних сторін підприємства, а загрози - від слабких.
Таблиця 1.35. Аналіз PRESTCOM
Чинники | Рівень | ||
внутрідержавний | міжнародний | ||
P | Політичні | Політика уряду, політична стабільність, податки | Позиції щодо міжнародних підприємств |
R | Регуляційні | Внутрішні правові норми | Правові норми регулювання міжнародної торгівлі, діяльності мас-медіа, відносин між країнами |
Е | Економічні | Споживчий попит, економічний розвиток, інфраструктура, стабільність валюти | Фінансові структури, розвиток мас-медіа, курси валют |
S | Соціальні | Культура, цінності, стиль життя, норми і поведінка, етичні і моральні стандарти | Культура, ставлення до , іноземних фірм |
Т | Технологічні | Телекомунікація, інформаційні технології | Доступ до спеціальних знань і їх трансфер із закордону |
С | Конкурентні | Інтенсивність і різноманітність конкуренції | Пошук кадрів, відмінності в структурі І затрат |
O | Організаційні | Сильні і слабкі сторони, планування, структура | Орієнтація фірми, ступінь централізації, зв'язки з філіалами |
м | Ринкові | Затрати на сировину, попит, обсяг (потенціал) ринку, фаза циклу життя, застосування і функціональність продукту, демографічна структура | Масштаби виробництва, канали дистрибуції, ланцюг пропозиції, медіа з глобальним покриттям, змінність очікувань споживачів |
Вибір послідовності аналізу залежить лише від аналітика: у стабільному середовищі його починають із підприємства; у нестабільному - з аналізу його особливостей, щоб побачити підприємство у нових умовах.
Аналіз середовища передбачає вивчення його на макрорівні (політичне, культурне, економічне, правове, технологічне) і мікрорівні (постачальники, споживачі). За будь-яких умов аналіз має бути адаптований до потреб підприємства, сфери його діяльності.
Крім ідентифікації змін, необхідно оцінити їх сферу, динаміку і результати. Отримані при цьому дані можуть бути систематизовані у спеціальній таблиці (табл. 1.36).
Таблиця 1.36. Аналіз середовища підприємства
У чому полягають зміни | У якому темпі вони розвиваються | Коли появляються перші результати | Які будуть результати | ||
загальні | для підприємства | для конкурентів | |||
Після ідентифікації змін визначають, які з них трактувати як шанси, а які - як загрози: ті, які сприяють розвиткові - шанси, а ті, що створюють проблеми, - загрози. Аналізують передусім ті, що обіцяють найбільші позитивні і негативні результати. Особливої уваги потребують абсолютно нові зміни, щодо яких важко спрогнозувати результат. Шанси і загрози потрібно аналізувати з точки зору майбутнього; сильні і слабкі сторони - з огляду на актуальну ситуацію.
Аналіз сприяє пошуку розв'язання проблем на межі кожного шансу і загрози, а також проблем, пов'язаних з кожною слабкою і сильною стороною. Після розгляду всіх можливостей діяльності може виявитися, що не всі шанси підприємство здатне використати і не всі можливості можуть бути реалізовані. За результатами такого аналізу підприємство повинно визначитись, які шанси використати, а які ні; які сильні сторони використовувати активніше, а які не вартують великих зусиль; які загрози ліквідувати, яких уникати, які перетворити на шанси; які слабкі сторони залишити, які ліквідувати, які перетворити на сильні тощо.
Якісно здійснений маркетинговий аналіз повинен спиратися на результати маркетингових досліджень; визначати сильні і слабкі сторони підприємства і його товарів на фоні конкурентів; концентруватись на найважливіших шансах і загрозах; ідентифікувати різні реальні можливості діяльності; відповідати своїм змістом і процедурно методологічним вимогам.
2. Аналіз елементів маркетингу-мікс (комплексу маркетингу)
2.1. Аналіз маркетингу-мікс (комплексу маркетингу)
Особливості аналізу маркетингу-мікс
Процес аналізу маркетингу-мікс
2.2. Аналіз товару
Товар як предмет аналізу маркетингу-мікс
Аналіз споживчої цінності товару
Аналіз приписуваної покупцями споживчої цінності товару
Аналіз створених на підприємстві вигод товару