Обираючи пріоритети серед систем планування, підприємствам треба чітко знати, що західний досвід тут неоднозначний. В європейській навчальній літературі з економіки підприємств до останнього часу акцент робився переважно на короткострокові рішення про ціни й знижки, логістику й політику комунікацій. Це відобразилося й у практиці. Так інтерв'ювання німецьких підприємців показало, що багато з них не працюють свідомо і цілеспрямовано над прийняттям стратегічних рішень. Вони стурбовані переважно оперативними і тактичними проблемами в сфері міжнародного маркетингу, хоча деякі з них у ході розвитку набувають стратегічного значення. Така модель стратегічного планування отримала визначення Bottom-Up.
Bottom-Up характеризується тим, що стратегічна модель набуває свого самостійного значення в результаті оперативної й тактичної діяльності. Через це стратегічні рішення можуть запізнюватися.
Друга модель стратегічного планування називається Top-Down. Вона застосовується часто американськими концернами і японськими мультинаціональними фірмами. За цієї системи в плануванні міжнародного маркетингу перевага із самого початку віддається стратегії. Оперативні й тактичні рішення слід приймати в рамках наперед заданої стратегії як її наслідок (рис. 3.1).
Рис 3.1. Вплів стратегічних і оперативних рішень на міжнародну активність підприємств
З рисунку видно, що в рамках одиничних рівнів і на різних горизонтах рішень, що приймаються, має місце взаємодія процесів. X. Г. Майснер виділяє п'ять типів у ланцюжку "рішення - дія" [51, с. 18]:
1. Основоположне стратегічне рішення з безпосереднім впливом на дії підприємства.
2. Оперативні і тактичні рішення з безпосереднім впливом на дії підприємства.
3. Безпосередній вплив стратегічних рішень на оперативні і тактичні.
4. Безпосередній вплив оперативних і тактичних рішень на стратегічні як наслідок необхідності, що фактично склалася.
5. Зворотній вплив змін у конкурентній ситуації на стратегічні, оперативні і тактичні рішення.
Стратегічне планування передбачає добре організовану систему координації планів. Мова йде як про ув'язку планів між собою, так і про їх використання у практичній роботі. Потреба в функції координації виникає на стику окремих управлінських циклів. Суттєве значення має також синергічний ефект, який відіграє центральну роль у стратегічному міжнародному маркетингу. Мається на увазі додаткова компетентність у прийнятті рішень, яка виникає як наслідок взаємодії працівників, що забезпечують функціонування різних сфер діяльності підприємства.
3.1.4. Чим відрізняються міжнародне та національне планування?
У найзагальнішому вигляді стратегічне планування у рамках міжнародного маркетингу являє собою формування орієнтованої на світовий ринок філософії підприємства. Воно спрямовується на те. щоб звільнити персонал фірми від саморозуміння себе як суто національного утворення. Без цього неможливо органічно вписатись у світовий ринок, а також відчути й використати шанси, які він надає.
Міжнародне планування на підприємстві суттєво відрізняється за своїм змістом і значною мірою за методикою від планування діяльності на національному ринку.
Порівняльний аналіз організації національного і міжнародного планування показує, що вони суттєві. В таблиці 3.1 [56, с. 149] наведені результати такого дослідження, виконаного фахівцями США.
Таблиця 3.1. Відмінності між національним і міжнародним плануванням
Національне планування | Міжнародне планування |
1. Лише одна мова і національність | 1. Багато мов і національностей, різні соціокультурні фактори, що впливають на бізнес |
2. Відносно однорідні ринки | 2. Фрагментарні і різні види ринків |
3. Доступність інформації, звичайно точне і просте отримання даних | 3. Отримання інформації ускладнене, звичайно пов'язане з більш високими витратами і використанням спеціального персоналу |
4. Фактори політичного впливу відносно незначні | 4. Фактори політичного впливу численні і можуть мати вирішальне значення |
5. Відносна незалежність від уряду | 5. Відносна залежність прийняття управлінських рішень від урядів, особливо у питаннях включення у національне економічне планування |
6. Вплив індивідуальних підприємств на навколишнє середовище малопомітний | 6. Ефект впливу навколишнього середовища на бізнес, що спотворює дійсний стан справ |
7. Шовінізм допомагає | 7. Шовінізм зашкоджує |
8. Відносно стабільна ситуація навколо підприємств | 8. Численні ситуації навколо підприємств, які можуть бути дуже нестабільні (хоча часом і сприяють високим прибуткам) |
9. Однорідні умови фінансування | 9. Різні умови фінансування, які бувають занадто консервативні при появі інфляційних процесів |
10. Єдина валюта | 10. Різні валюти, вплив яких на стабільність і купівельну спроможність у комплексі важко враховувати |
11. "Правила гри" ясні й зрозумілі | 11. "Правила гри" відмінні від прийнятих у своїй країні, ті, що змінюються й важкозрозумілі |
12. Менеджмент звичний, може взяти на себе відповідальність і пристосуватися до фінансово-економічних методів контролю | 12. Менеджмент частіше за все має автономний характер і віддалений від головного підприємства |
3.1.6. Які існують класифікації цілей стратегічного планування міжнародного маркетингу?
3.1.7. Що таке дерево цілей в міжнародному маркетингу?
3.1.8. В чому полягає мета міжнародного маркетингового дослідження?
3.1.9. Які джерела інформації використовують при дослідженні національних ринків?
3.1.10. Які питання слід розглянути під час маркетингового дослідження міжнародних ринків?
3.1.11. Які основні напрями міжнародних маркетингових досліджень?
3.1.12. Як визначити можливості фірми на зовнішніх ринках?
3.1.13. Які існують види маркетингових досліджень на міжнародних ринках?
3.1.14. Які існують етапи міжнародних маркетингових досліджень?