Розділ 4. МАРКЕТИНГОВІ СТРАТЕГІЇ НА МІЖНАРОДНОМУ РИНКУ
4.1. Конкурентоспроможність фірми і її продукції на зарубіжному ринку
4.1.1. Що таке конкуренція в світовому господарстві?
Конкуренція в світовому господарстві - це економічний важіль стимулювання виробництва і підвищення якості продукції, пристосування її до потреб споживачів, одна з об'єктивних умов функціонування і розвитку фірми на базі міжнародного розподілу праці. Конкуренція є ключовою ланкою у функціонуванні всього механізму ринку і ринкової економіки в цілому. Конкуренція припускає суперництво між окремими фірмами на цільових ринках. Конкуренція дозволяє створити умови для:
o появи можливості виникнення нових конкурентів;
o появи нових продуктів і послуг;
o суперництва постачальників;
o суперництва покупців;
o боротьби між конкурентами.
Перераховані умови дозволяють формувати ціни; рівень необхідних витрат; масштаби інвестицій, необхідних для переваг над конкурентами.
4.1.2. Чим відрізняються поняття конкурентоспроможність і конкурентоздатний товар?
Конкурентоспроможність є порівняльною характеристикою товару і відображає комплексну оцінку його споживчих і вартісних якостей, що відображають перевагу даного товару перед конкурентним товаром.
Конкурентоздатний товар - це продукт з вищою цінністю для споживача в порівнянні з товаром конкурента.
Конкурентоспроможність компанії - це її реальна здатність постачання на ринок більш затребуваної споживачем продукції високої якості з якнайкращими характеристиками.
Конкурентоспроможність підрозділяється на декілька рівнів:
o товару (КСТ);
o товаровиробника;
o галузева;
o країни.
Відзначимо, що три останні рівні прийнято називати похідними від КСТ.
Слід враховувати, що з двох однорідних товарів покупець завжди вибирає той, який дешевше, а з двох однорідних товарів з однаковими цінами - той, чиї споживні властивості вищі. Тому в боротьбі за покупця продавець (виробник) повинен або знижувати ціни, або підвищувати якість запропонованих товарів.
Слід зазначити, що постійних лідерів в конкурентоспроможності не може бути. Конкуренція - процес складний і вельми динамічний, тому своє лідерство на ринку фірма повинна доводити практично щодня, постійно працюючи над підвищенням конкурентоспроможності своєї продукції.
4.1.3. Які існують підходи і методи оцінки конкурентоспроможності?
Існує декілька підходів і методів оцінки конкурентоспроможності. До них слід віднести:
o матричний;
o порівняльних переваг;
o за теорією рівноваги фірми і галузі;
o за методом "профілів" і якості продукції;
o за ринковими позиціями фірми (структурний і функціональний методи).
При використанні цих методів КСТ може бути розглянута з трьох точок зору:
- комерційної;
- нормативно-правової;
- техніко-економічної.
Одним з широко відомих методів оцінки конкурентоспроможності фірм на міжнародному ринку є метод "багатокутник конкурентоспроможності", що базується на уніфікованому підході до кожного конкурента і що дозволяє провести порівняльний аналіз конкурентоспроможності. Даний метод був вперше застосований швейцарськими вченими в 1981 р.
Суть методу. Накладаючи розроблені для різних фірм схеми одна на одну, можна отримати так званий радар конкурентоспроможності і наочно побачити сильні і слабкі сторони однієї фірми по відношенню до іншої. В процесі порівняння площ, що утворюють "радари" різних однотипних товарів, можна робити висновки про конкурентні переваги кожного з них [2, с.82].
Ретельне вивчення поведінки покупців показує, що в процесі порівняння і відбору виграє той товар, у якого відношення корисного ефекту (Р) до витрат на його придбання і використання (С) максимальне в порівнянні з іншими аналогічними товарами. У найзагальнішому вигляді умови конкурентоспроможності можна представити таким чином:
Для визначення КСТ конкретного потенційного експортного товару необхідно порівняти його з іншими товарами, що представлені на ринку, що в свою чергу вимагає додаткових досліджень та розрахунків.
4.1.3. Які існують підходи і методи оцінки конкурентоспроможності?
4.1.4. Які існують стратегії конкурентної боротьби?
4.1.5. В чому полягає суть асортиментної політики на міжнародному ринку?
4.1.6. Що таке "Boston Consulting Group"?
4.1.7. Які існують товарні стратегії сучасного міжнародного маркетингу?
4.1.8. Навіщо потрібна розробка пакування?
4.1.9. Які існують види маркетингових стратегій міжнародного ринку?
4.1.10. Які існують стратегії ринкової діяльності?
4.1.11. Які існують маркетингові стратегії, що залежать від стану попиту?