Планування маркетингу - Овєчкіна О. А. - Змістовий модуль 11. Основні засади екологічного маркетингу

11.1. Сучасний стан навколишнього середовища внаслідок впливу економіки

Сучасний маркетинг в цілому має виключно економічні цілі і прагне до балансу економічних інтересів виробника і споживача. Однак в останні роки заклопотаність впливом виробничої сфери на стан навколишнього середовища торкнулася не тільки уряду і вчених, але і широкої громадськості в особі споживача. І саме споживач зіграв вирішальну роль у виникненні та становленні такого напрямку, як екологічний маркетинг. Адже не є секретом, що в Україні протягом не одного десятиріччя робляться спроби вирішити екологічні проблеми за допомогою адміністративно-правових і економічних методів державного регулювання, які, нажаль, не призвели до помітного поліпшення стану навколишнього середовища.

Доводиться визнати як об'єктивну реальність небезпечні явища сьогоднішньої економіки, що дісталися від минулого:

- оманливі занижені ціни природних ресурсів та енергії;

- переоцінка можливого рівня природно-ресурсного потенціалу регіонів і планети в цілому;

- значне заниження економічного збитку від забруднення навколишнього середовища;

- ігнорування виниклої ситуації перевитрати і деградації асиміляційного потенціалу навколишнього середовища;

- небажання враховувати реальну величину екологічного ризику, що загрожує;

- гігантоманія, зверхконцентрація виробництва.

Викликають велику тривогу сучасні серйозні загрози людського суспільства, що принципово відрізняються від колишнього щодо нешкідливого товарного голоду і кризи надвиробництва:

- деградація і сильне виснаження природних ресурсів, у тому числі необоротних;

- забруднення біосфери до рівня, що є гранично небезпечним для життя.

Необхідно об'єктивно врахувати причини, які б змусили шукати можливості виходу з кризового стану і нові шляхи розвитку економіки. При цьому необхідно дотримуватися певних умов і правил, при яких можливо отримати одночасно екологічний та економічний виграші. В іншому випадку будуть проявлятися негативні наслідки порушення умов "рівноваги" між екологією і економікою, що допущена в цілях досягнення односторонніх переваг.

Розробка екологічно орієнтованої концепції маркетингу є необхідною умовою забезпечення конкурентоспроможності, соціальної та екологічної відповідальності підприємства.

Необхідно виділити основні положення, яких необхідно враховувати при розробці екологічно орієнтованої концепції маркетингу в діяльності підприємства:

1. Визначення цілі маркетингу з урахуванням екологічних вимог.

2. Закріплення концепції маркетингу у філософії підприємництва і в загальній системі цілей підприємства (наприклад, забезпечення довгострокової конкурентоспроможності).

3. Формулювання мети маркетингу таким чином, щоб вона отримувала кількісне вираження у важливих для підприємства аспектах:

- у економічному аспекті (наприклад, досягнення певної кількості відсотків частки на екологічно орієнтованих ринках за певний проміжок часу);

- у психологічному аспекті (наприклад, створення або зміцнення іміджу підприємства, яка здатна вирішувати проблеми в певних сферах екології).

4. Визначення цільових пріоритетів з конкретної прив'язкою та узгодженням:

- за видами або групами виробів, що виготовляються;

- за клієнтам або групам клієнтів;

- по регіонах.

5. Інтегроване планування заходів в області маркетингу: У виробничій політиці:

- виробництво і пропозицію на ринку товарів, що потребують менше сировини і придатних для вторинного використання (наприклад, використання сировини за принципом максимальної економії; заміна видів сировини, наявних в обмеженій кількості, на більш поширену сировину або зміна їх складу з метою заподіяння найменшої шкоди навколишньому середовищу);

- фіксування екологічності продукції відповідно до екологічного маркування (наприклад, Європейський екологічний знак, Міжнародний знак озонобезпечної продукції);

- досягнення максимальної можливої функціональності упакування і тари і виготовлення їх з матеріалів, що завдають найменшу шкоду навколишньому середовищу (наприклад, підвищення ступеня багатократності вживання упакування і тари, введення до їх складу натуральних матеріалів органічних речовин, які швидко розкладаються на нешкідливі компоненти природним чином);

- забезпечення екологічного використання товарів, що продаються через служби сервісу та консультації (екологічні сервісні пакети, спеціальні семінари з екології).

У комунікаційній політиці:

- облік сучасних тенденцій екологізації ринку і, зокрема, зростання екологічної свідомості споживачів продукції і посилення цих тенденцій за допомогою рекламних заходів і розвитку зв'язків з громадськістю;

- розширення популярності і поліпшення іміджу підприємства як компетентно вирішальної проблеми в області екології, використовуючи для цього рекламу і екологічну аргументацію з орієнтацією на цілеспрямовано вибрані групи споживачів;

- забезпечення об'єктивності і переконливості викладу цих аргументів і надання можливості їх перевірки;

- зменшення недовіри громадськості і населення до діяльності підприємства в області охорони довкілля та природокористування шляхом проведення відповідних широкомасштабних акцій.

У політиці в області розподілу:

- узгодження між підприємством і торговими організаціями каналів збуту, які роблять можливими системи зворотного зв'язку, сприятливо впливають на навколишнє середовище;

- розвиток екологічно відповідальної поведінки споживачів шляхом створення центрів вторинного використання матеріалів і консультування в торгівлі;

- пріоритетний вибір екологічних транспортних засобів, використовуваних для матеріально-технічного постачання.

У ціновій політиці:

- проведення екологічно орієнтованої диференціації цін;

- переклад калькуляції в доступну для торгівлі та споживачів форму у випадку, якщо впровадження екологічних технологій виробництва неминуче веде до зростання цін;

- проведення перевірки можливостей здешевлення більш екологічної продукції шляхом застосування змішаної калькуляції.

6. Аналіз і уточнення всіх інших окремих заходів комплексної політики підприємства для з'ясування можливостей інтегрованого, загального варіанту, що проявляє свої переваги в екологічних аспектах.

7. Перевірка та вдосконалення організації і контролю маркетингу:

- створення відповідної стратегічної структури і системи;

- впровадження екологічної свідомості на всіх рівнях управління на підприємстві (формування волі в колективі керівників, мотивація і навчання співробітників);

- постійне інформування та підвищення кваліфікації працівників з урахуванням зростаючих екологічних вимог;

- формування ідентичного менталітету і почуття колективної солідарності відносно екологічно обґрунтованої поведінки.

8. Створення організаційних передумов для успішної реалізації розроблених стратегій:

- здійснення структурних змін в системі;

- призначення відповідальних за всі екологічні питання на рівні керівництва підприємством (наприклад, в якості уповноваженого з екологічних питань).

9. Створення і розвиток системи виробничого екологічного контролю, використовуючи додаткові, спрямовані на вирішення екологічних завдань інструменти контролю (наприклад, системи моніторингу).

10. Розробка та впровадження в практику діяльності підприємства особливих стимулів для досягнення визначених цілей (наприклад, за допомогою спеціальних знижок).

11.1. Сучасний стан навколишнього середовища внаслідок впливу економіки
11.2. Поняття концепції екологічного маркетингу.
11.3. Підходи до визначення категорії "екологічно чистий товар"
11.4. Екологічна політика підприємства
Перелік рекомендованої літератури
ГЛОСАРІЙ




© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru