6. Маркетинг
(Британський) Королівський інститут маркетингу визначає маркетинг як "управлінський процес вивчення, прогнозування та задоволення потреб споживача з метою отримання прибутку".
7. Аналіз
З цього визначення випливає, що в основі сучасного маркетингу лежить концепція прибуткового виробництва і продажу того, що люди найімовірніше будуть купувати.
Іноді, коли йдеться про нові товари на кшталт побутових відео-камер або персональних комп'ютерів необхідно передбачити реакцію ринку. Отже, є різниця між компанією, яка орієнтується на маркетинг, і компанією, яка орієнтується на продаж. Остання бажає продати те, що вона вже виробила, без попереднього визначення, прогнозування і, відповідно, задоволення потреб споживача.
У країнах, що розвиваються, концепцію маркетингу часто розуміють неправильно і помилково застосовують у процесі, який насправді є продажем. У таких країнах існує ринок для тих, хто продає імпортовані, ліцензійні товари або зібрані на місці, які, можливо, задовольнили б ринок походження, але не були спеціально розроблені з урахуванням потреб покупців на іншому рияку. Наприклад, небагато е автомобілів, які було спроектовано спеціально для іноземних ринків. Всі інші автомобілі рекламуються і продаються, однак вони не є об'єктом маркетингу. Проте ця ситуація поступово змінюється, коли починають застосовувати маркетингові дослідження та спостерігається розвиток національної промисловості.
Японці довели свою надзвичайну майстерність у галузі маркетингу, коли вперше представили на британському ринку свої автомобілі (наприклад "Датсун"). Вони експортували автомобілі, зовнішній вигляд яких був добре знайомий британським автомобілістам. Так, перший "Датсун", що з'явився в Британії в 1969 р., дуже нагадував "Форд-Кортіна". Це був вдалий маркетинг.
8. Реклама
Інститут спеціалістів з практики реклами дає таке визначення: "реклама є найпереконливішим і найдешевшим способом поінформувати потенційних споживачів про певний товар або певну послугу".
9. Аналіз
Отже, йдеться про поєднання творчості, маркетингового дослідження та економного купування рекламних площ або часу в засобах масової інформації. На рекламу можна витрачати багато грошей, але ці витрати стають виправданими, якщо реклама є ефективною і економною. Успішною рекламною кампанією є кампанія, спланована і проведена в такий спосіб, що було досягнуто бажаних результатів у межах розумного бюджету. Багато рекламних кампаній коштують мільйони фунтів, але ці суми співвідносяться з розмірами ринку та обсягами продажу, які є необхідними для збереження обсягів виробництва, незалежно від того, що є його об'єктом — пральний порошок чи автомобілі.
ВИТРАТИ
10. Хто платить за рекламу?
У параграфі 5 ми згадували про критику щодо витрат на рекламу, в параграфі 9 — про економну рекламу. Звідки беруться гроші, які витрачають на рекламу, чи є ці витрати виправданими і чи знизилися б ціни в разі припинення рекламної діяльності? На ці запитання можна дати такі відповіді:
1. Витрати на рекламу закладаються в ціну, за якою споживач купує товар, і вони е лише частиною загального обсягу витрат: на дослідження та розроблення, сировину, виробництво і збут. Для того щоб отримати прибуток, спочатку необхідно повернути всі ці витрати. Витрати на рекламу є частиною витрат на збут, які складаються також з витрат на спеціалістів з продажу, на доставку, а також прибутку від роздрібної торгівлі. Якщо продукція зазнає невдачі, виробник несе всі витрати, в тому числі й витрати на рекламу. Проте якщо все йде за планом, за рекламу платить саме споживач.
2. Отже, витрати на рекламу виправдовуються двічі: реклама, з одного боку, дає споживачеві змогу задовольнити свої потреби за допомогою даної продукції (а також там, де має місце конкуренція між подібними товарами або послугами, забезпечує споживачеві вибір), а з другого боку, дає виробникові або постачальнику змогу отримати прибуток.
3. Як правило, ціна падає, коли реклама спричиняє зростання попиту* Якби реклама припинилася, зменшився б і попит. У такому разі, або продукція перестала б продаватися, або виникла б необхідність підняти ціну, адже виробництво і збут невеликої кількості продукції потребують більших витрат.
11. Витрати на рекламу в цифрах
Щорічні витрати на рекламу в Сполученому Королівстві Великобританії та Північної Ірландії досягають майже 12 млрд фунтів стерлінгів у поточних цінах; якщо користуватися постійними цінами, ця цифра дорівнює майже 10 млрд. Ці дані наводяться в довіднику Рекламної асоціації "Advertising Statistics Yearbook".
До вищезгаданих витрат треба ще додати витрати на допоміжні засоби реклами (below-the-line), тобто реклама поштою (direct mail), виставки, рекламну літературу та інші види реклами, а також стимулювання збуту. Щодо цих витрат немає достовірних даних, і тому неможливо вивести реальну загальну суму. Відомо лише, що на рекламу поштою щорічно витрачається 530 млн фунтів стерлінгів, а на виставки та шоу — 700 млн.
Цифри в таблиці 1.1 свідчать, що домінуючим рекламним засобом є преса.
Таблиця 1.1. Визначення домінуючого рекламного засобу
Спад в економіці в цілому негативно позначився на рекламному бізнесі. Проте попит на продукти харчування не зменшився, доказом чого є невпинний розвиток мереж супермаркетів і велика кількість рекламних кампаній нових видів харчової продукції. Цю тенденцію ілюструють цифри в таблиці 1.2.
РЕКЛАМА І СТРУКТУРА МАРКЕТИНГУ
12. Структура маркетингу (marketing mіх)
13. Визначення
14. "Чотири П"
15. Логічна структура маркетингу
16. Сфера дії реклами продукту
РЕКЛАМА ЯК КОМУНІКАТИВНИЙ ПРОЦЕС
17. Комунікативний аспект маркетингу
18. Ще одне визначення