Контракт на надання послуг передбачає, які саме послуги має надати агентство, що воно має зробити від імені клієнта, розміри бюджету (як правило, бюджет визначається заздалегідь, але інколи його обговорюють з агентством), спосіб оплати послуг агентства та умови скасування контракту. Наприклад, в контракті необхідно зазначити:
а) чи буде винагородження агентства складатися, головним чином, з комісійних від засобів масової інформації та інших постачальників плюс відшкодування накладних витрат;
б) чи агентство відмовиться від усіх комісійних (знижок) і виставить погодинний або поденний рахунок за свої послуги;
в) чи буде агентству надано кредит або чи є необхідною попередня оплата (як це буває у разі невеликого технічного проекту, який обіцяє лише невеликі комісійні);
г) чи агентство передає клієнтові авторське право на творчу роботу лише після оплати останнього рахунку.
Менеджер з реклами, що представляє клієнта, має добре розумітися на різних фінансових та контрактних системах, що їх застосовують різні агентства. Вони не є ідентичними, і менеджеру з реклами слід поінформувати своє керівництво, яка з них є найпридатнішою або найдоцільнішою в певній ситуації. Як правило, ці системи є вигідними для агентств, і вони завжди є вигідними для засобів масової інформації, які знаходяться у кращому становищі, оскільки мають справу зі жменькою агентств, а не з сотнями індивідуальних рекламодавців, і тому завдяки системі офіційного визнання мають можливість вимагати негайної оплати.
Проте система комісійних та офіційного визнання (яка, до речі, не гарантує, що офіційно визнане агентство є хорошим!) насправді означає, що засоби масової інформації субсидують рекламодавців, які витратили б більше грошей, якби відмовилися від послуг агентств. "Більше грошей" означає, що агентство, яке заробляє на комісійних від засобів масової інформації, надає рекламодавцеві послуги з ведення проекту, медіа-планування, придбання рекламних площ та часу, копірайтингу та загального адміністрування безоплатно. Клієнт оплачує тільки вартість рекламних площ або часу, творчої праці та виробництва.
Втім, бувають інші ситуації, пов'язані, наприклад, з невеликими технічними проектами, що потребують лише незначної кількості рекламних площ або часу (або де витрати на виробництво перевищують витрати на рекламні засоби), чи з тими країнами (насамперед третього світу), де загальні рекламні витрати клієнта є замалими для того, щоб забезпечити агентству адекватний дохід. У таких випадках агентство може одержувати як гонорари від клієнта, так і комісійні від засобів масової інформації. Розміри комісійних можуть також бути різними. Це залежить від рейтингу агентства, який базується на кількості та розмірах проектів, що їх веде агентство. У Британії до комісійних також часто додають невеликий додатковий рахунок. Однак сучасна немонополістична система визнання не гарантує агентству стандартних комісійних. Розмір комісійних є темою переговорів агентства з індивідуальними власниками засобів масової інформації.
Отже, менеджеру з реклами насамперед слід знати, як працюють різні рекламні агентства, які послуги вони надають, як купувати ці послуги і як працювати з ними. Успіх рекламної діяльності компанії залежатиме головним чином від здатності менеджера з реклами гармонійно співпрацювати з працівниками агентства. Це є нелегкою справою, адже працівники агентства перебувають в захопленні від власних пропозицій та ідей і вважають себе експертами. Проте менеджер з реклами, який представляє компанію та її політику, повинен об'єктивно оцінювати їхню роботу і в разі потреби критикувати її. Така позиція може спровокувати конфліктну ситуацію, тому що представники агентства — спеціалісти з придбання рекламних площ та часу, копірайтери та люди творчих професій — можуть ніколи не бачити клієнта і водночас отримувати його критичні зауваження з вуст менеджера, що відповідає за проект. Клієнт може висловлювати незадоволення темпами агентства, але й сам може бути причиною затримки. Клієнта може дратувати той факт, що агентство працює з іншими клієнтами. Отже, менеджер з реклами несе відповідальність за добрі стосунки між компанією та агентством.
Вищезгадані проблеми є причиною того, що агентство дуже рідко підтримує стосунки з клієнтом упродовж багатьох років, навіть якщо це бажано. По-перше, в обох організаціях відбуваються кадрові зміни, і відносини "клієнт — агентство" часто стають доказом правильності старого прислів'я "нова мітла чисто замітає". Агентству важко безперервно народжувати нові ідеї, і клієнти охоче міняють агентства в пошуку свіжих ідей. Навіть більше, відносини "агентство — клієнт" дуже нагадують відносини "політична партія — виборці". Спочатку має місце "медовий місяць", але в міру того, як ідеалізм відступає перед прагматизмом, відносини набувають гіркого присмаку. Багато рекламодавців користуються послугами того ж самого агентства не більш як три роки, і процес зміни агентств щотижня висвітлюється в професійній пресі. Та навіть за таких обставин менеджер з реклами повинен бути здатним використовувати агентство в найкращий спосіб протягом усього періоду їхніх взаємовідносин.
8. Нагляд за агентством
9. Результати діяльності
10. Обов'язки відділу реклами у сфері застосування допоміжних засобів реклами
11. Необхідні навики
3. ТИПИ РЕКЛАМНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ВСТУП
1. Світ реклами
2. Типи реклами
МАСОВА РЕКЛАМА, АБО РЕКЛАМА НА МАСОВОГО СПОЖИВАЧА