Заклади охорони здоров'я, що працюють у формі державних унітарних підприємств, утворюються компетентним органом державної влади в розпорядчому порядку на базі відокремленої частини державної власності, як правило, без поділу її на частки, і входить до сфери його управління. Рішення про форму організації закладу (або про його реорганізацію з однієї форми в іншу) приймається власником медичного закладу:
o Кабінетом Міністрів - для закладів, що перебувають у загальнодержавній власності;
o обласними, районними, міськими, селищними, сільськими радами - для закладів, що перебувають у комунальній власності;
Орган державної влади, до сфери управління якого входить підприємство, є представником власника і виконує його функції в межах, визначених Господарським кодексом України та іншими законодавчими актами.
Майно державного унітарного підприємства перебуває в державній власності і закріплюється за таким закладом охорони здоров'я на праві господарського відання чи праві оперативного управління.
Органом управління державного унітарного закладу охорони здоров'я є керівник (головний лікар), якого призначає орган, до сфери управління якого входить заклад, і є підзвітним цьому органу.
До категорії державних закладів охорони здоров'я відносяться комунальні унітарні заклади, що утворюються компетентним органом місцевого самоврядування в розпорядчому порядку на базі відокремленої частини комунальної власності і входять до сфери його управління.
Орган, до сфери управління якого входить комунальне унітарне підприємство, є представником власника - відповідної територіальної громади і виконує його функції в межах, визначених Господарчим кодексом України та іншими законодавчими актами.
Майно комунального унітарного закладу охорони здоров'я перебуває в комунальній власності і закріплюється за таким підприємством на праві господарського відання (комунальне комерційне підприємство) або на праві оперативного управління (комунальне некомерційне підприємство).
Статутний фонд комунального унітарного підприємства утворюється органом, до сфери управління якого воно входить, до реєстрації його як суб'єкта господарювання. Мінімальний розмір статутного фонду комунального унітарного підприємства встановлюється відповідною місцевою радою.
Найменування комунального унітарного закладу охорони здоров'я повинно містити слова "комунальне підприємство" та вказівку на орган місцевого самоврядування, до сфери управління якого входить дане підприємство. Наприклад, Аптека № 12 КП "Фармація".
Заклади охорони здоров'я, що перебувають у державній та комунальній власності, можуть здійснювати некомерційне господарювання. До таких закладів відносяться лікарні, аптеки, санаторно-курортно заклади тощо.
Некомерційне господарювання - це самостійна систематична господарська діяльність, що здійснюється суб'єктами господарювання, спрямована на досягнення економічних, соціальних та інших результатів без мети одержання прибутку.
Під некомерційним закладом розуміють будь-яку юридичну особу, що за основну мету своєї діяльності не ставить отримання прибутку та його розподіл між учасниками господарського процесу. Некомерційні заклади охорони здоров'я є невід'ємним елементом ринку медичних послуг, ринку медичної техніки, фармацевтичного ринку. Для таких закладів характерно:
♦ наявність юридичної особи;
♦ основною метою діяльності не є отримання прибутку;
♦ можливий прибуток не може бути розподілений між учасниками некомерцій-ного закладу.
Метою діяльності некомерційних закладів може бути:
♦ надання медичної допомоги;
♦ профілактика та реабілітація;
♦ надання освітніх послуг;
♦ здійснення управлінської діяльності;
♦ захист прав учасників медичного процесу (пацієнтів, лікарів, лікувально-профілактичних закладів, тощо);
♦ інші види діяльності, в основу яких не покладено отримання прибутку. Держава здійснює управління державним сектором економіки відповідно до засад внутрішньої і зовнішньої політики.
Суб'єктами господарювання державного сектора економіки є суб'єкти, що діють на основі лише державної власності, а також суб'єкти, державна частка в статутному фонді яких перевищує п'ятдесят відсотків чи становить величину, яка забезпечує державі право вирішального впливу на господарську діяльність цих суб'єктів.
До різновиду некомерційних організацій належать бюджетні установи, для яких одержання прибутку не є їх основною метою.
Бюджетні організації - це організації, які створені органами місцевого самоврядування, діяльність яких повністю або частково фінансується за рахунок коштів державного або місцевого бюджетів.
Функціонування закладів охорони здоров'я бюджетних установ регулюється бюджетним законодавством і нормативними актами Кабінету Міністрів України. Діяльність державних (комунальних) закладів регулюється відповідним законодавством України.
Для бюджетних установ основним фінансовим документом є кошторис доходів і видатків, який підтверджує повноваження на отримання доходів та здійснення видатків та який визначає обсяг та напрями коштів для виконання відповідних функцій.
Основним документом, який визначає правові принципи регулювання, організації, ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності в Україні для всіх підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, є Закон України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні".
Установи та організації, які утримуються за рахунок коштів бюджету, підлягають обов'язковій реєстрації в:
♦ органах податкової служби;
♦ Пенсійному фонді;
♦ органах Фонду соціального страхування;
♦ органах Державної служби зайнятості.
Установи та організації, що утримуються за рахунок коштів бюджету, ведуть облік виконання бюджету й кошторисів видатків, який прийнято називати бюджетним обліком.
Предметом бюджетного обліку є процес виконання бюджету. Об'єктом бюджетного обліку є:
♦ доходи і видатки бюджету;
♦ фонди і резерви, які створюються в бюджеті в процесі його виконання;
♦ витрати на утримання бюджетних установ;
♦ матеріальні цінності бюджетних організацій;
♦ грошові кошти в касі та на рахунках.
В Україні здійснюється державне регулювання бухгалтерського обліку та фінансової звітності. Згідно зі ст. 6 Закону про бухгалтерський облік, порядок ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності про виконання кошторисів бюджетних установ регулюється Головним управлінням Державного казначейства України (ГУДКУ). Воно розробляє План рахунків бухгалтерського обліку і порядок його застосування, інструкції з обліку наявності та використання бюджетних та позабюджетних коштів, валютних операцій, основних засобів. Така сувора регламентація методології обліку забезпечує його єдність, порівнюваність показників установ різних галузей невиробничої сфери, можливість отримання зведених показників для контролю за виконанням кошторисів і бюджетів.
Національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, які розробляються і затверджуються Міністерством фінансів України, на бюджетні установи не поширюються.
Ведення бухгалтерського обліку, здійснення контролю за виконанням кошторисів, а також складання звітності в бюджетних установах покладається на бухгалтерію, яка є, як правило, самостійною службою і має свою структуру. Існують дві організаційні форми обліку в бюджетних установах: бухгалтерії при окремих установах і централізовані бухгалтерії. Самостійні бухгалтерії мають великі установи: вищі навчальні заклади, науково-дослідні інститути, лікарні тощо.
Централізовані бухгалтерії - найбільш поширена форма організації обліку. Вони створюються за відомчою чи міжвідомчою ознаками при територіальних і районних медичних об'єднаннях, міністерствах, відомствах та їх управліннях, управліннях місцевих державних адміністрацій і виконують функції з обліку та звітності бюджетних установ, які вони обслуговують.
Централізація справила позитивний вплив на бухгалтерський облік і звітність: поліпшився функціональний розподіл обов'язків між працівниками, набули поширення прогресивні форми і методи обліку, скоротилися видатки на утримання апарату управління, з'явилася можливість порівнювати та узагальнювати результати аналізу і контролю виконання кошторисів однотипних установ, використовувати сучасну обчислювальну техніку. ТОВ "Парус" розробляє і впроваджує в Україні пакети прикладних програм з комплексної автоматизації бухгалтерського обліку в бюджетних установах з виходом на баланс та інші форми звітності. Автоматизація оброблення обліково-економічної інформації є вирішальним фактором підвищення оперативності, аналітичності та достовірності даних бухгалтерського обліку.
Діяльність некомерційної організації
Дохід некомерційної організації
6.5. Комерційні заклади охорони здоров'я
Механізм функціонування комерційного закладу охорони здоров'я
Майно комерційного закладу охорони здоров'я
6.6. Організація та порядок надання послуг у закладах охорони здоров'я
6.7. Зовнішнє середовище закладів охорони здоров'я
Аналіз макрооточення закладу охорони здоров'я
Політико-правове середовище