Яке призначення мають зйомні вантажозахватні пристосування і тара?
За допомогою вантажозахватних пристосувань (чалочних пристроїв) вантаж піднімають на гаку крана. Вони мають бути легкими і міцними, відповідати характеру вантажів, що транспортуються краном, і виключати самовільне його відчеплювання.
При транспортуванні вантажів кранами використовуються зйомні вантажозахватні пристосування різних конструкцій з ручною обв’язкою вантажу або з автоматичним чи напівавтоматичним його захватом.
При ручному стропуванні вантажу необхідно використовувати інвентарні стропи і захвати. Найбільш розповсюджені канатні і ланцюгові стропи з гаками, кільцями і іншими пристосуваннями на кінцях, універсальні стропи, кільцеві захвати, траверси з петлями, скобами, гачками для захвату вантажів.
Канатні ланцюгові стропи у своєму складі мають навісні і вантажозахватні ланки. За допомогою навісної ланки стропи навішуються на гак крана.
Дрібноштучні вантажі (цегла, малі деталі), а також сипучі або рідкі вантажі транспортують кранами у спеціальній тарі (контейнерах, піддонах, ящиках, баддях, ковшах і т. ін.).
Канати і ланцюги, що використовуються при виготовленні стропів, мають відповідати державним стандартам і мати сертифікат заводу-виробника.
Які вимоги ставлять до розрахунку знімних вантажозахоплюючих пристосувань?
Держгірпромнаглядом регламентований тільки розрахунок канатів і ланцюгів, які використовуються у зйомник вантажозахоплюючих пристосуваннях (стропах, траверсах і т. ін.). Розрахунок решти ланок вантажозахватних пристосувань не регламентований і здійснюється за даними технічної літератури.
Уживані в стропах стальні, бавовняні і пенькові канати, а також ланцюги розраховуються за тією ж формулою, що і стальні вантажні канати, що встановлюються на кранах.
При визначенні натягу вітки .9 каната або пасма стропи, слід враховувати як кількість віток п, на яких підвішується вантаж, так і кут нахилу їх до вертикалі а (рис. 3.1).
Рис. 3.1. Схема для розрахунку стропів
Натяг вітки стропи визначають за формулою
де К- коефіцієнт рівний І; 1,15; 1,42; 2 при відповідних значеннях а, рівних 0; 30; 45 і 60°.
При розрахунках стропів загального призначення, які мають декілька віток, розрахунковий кут між вітками (2а) має прийматися рівним 90.
При розрахунках стропів для піднімання вантажів з обв’язуванням або зачіпкою гаками і ін., коефіцієнт запасу міцності для сталевих канатів має прийматися не менше 6, для пенькових і бавовняних - не менше 8, для ланцюгів - не менше 5.
Яким вимогам мають відповідати канати?
На кранах у якості вантажних, стрілових, вантових, тягових і інших можуть використовуватися сталеві, дротяні канати з органічною або металевою серцевиною, які виготовлені і впроваджені у відповідності з технічними вимогами ГОСТ "Канати сталеві. Технічні вимоги".
Канати можуть бути різних типів і конструкцій залежно від числа дротиків у пасмах і пасом у канаті, розташування дротиків і пасом по площі поперечного перетину каната, виду і напрямку звивання дротинок і пасом, форми поперечного перетину канату і ін.
Промисловість випускає канати хрестового і одностороннього звивання. При односторонньому звиванні канати мають більшу гнучкість і краще протистоять зносу ніж при хрестовому, але схильні до закручування, внаслідок чого не придатні для підняття вантажів, підвішених до одного кінця каната.
За способом скрутки розрізняють канати такі, що розкручуються і не розкручуються.
Заводи, що виготовляють канати, забезпечують їх сертифікатами (паспортом), де вказують призначення каната, номінальний діаметр, довжину і масу його, вид покриття дротиків, напрямок завивки каната, спосіб звивання і ступінь крутіння каната, а також результати механічних випробувань і інші відомості.
Нормативного документа, що регламентував би використання на кранах канатів залежно від їх конструкцій, немає.
У яких випадках і як здійснюється перевірка канатів на міцність?
Як здійснюється кріплення канатів на вантажопідйомній машині?
Які причини та наслідки обриву канатів?
Як здійснюється огляд і браковка канатів?
3.3.7. Обслуговування кранів
Який порядок допуску працюючих до управління кранами?
Який порядок допуску робітників до стропування вантажів?
Який порядок використання кранів для виконання будівельно-монтажних робіт (БМР)?
Як виконуються схеми установки і прив’язки крапів до споруд?