Яке призначення мають зйомні вантажозахватні пристосування і тара?
За допомогою вантажозахватних пристосувань (чалочних пристроїв) вантаж піднімають на гаку крана. Вони мають бути легкими і міцними, відповідати характеру вантажів, що транспортуються краном, і виключати самовільне його відчеплювання.
При транспортуванні вантажів кранами використовуються зйомні вантажозахватні пристосування різних конструкцій з ручною обв’язкою вантажу або з автоматичним чи напівавтоматичним його захватом.
При ручному стропуванні вантажу необхідно використовувати інвентарні стропи і захвати. Найбільш розповсюджені канатні і ланцюгові стропи з гаками, кільцями і іншими пристосуваннями на кінцях, універсальні стропи, кільцеві захвати, траверси з петлями, скобами, гачками для захвату вантажів.
Канатні ланцюгові стропи у своєму складі мають навісні і вантажозахватні ланки. За допомогою навісної ланки стропи навішуються на гак крана.
Дрібноштучні вантажі (цегла, малі деталі), а також сипучі або рідкі вантажі транспортують кранами у спеціальній тарі (контейнерах, піддонах, ящиках, баддях, ковшах і т. ін.).
Канати і ланцюги, що використовуються при виготовленні стропів, мають відповідати державним стандартам і мати сертифікат заводу-виробника.
Які вимоги ставлять до розрахунку знімних вантажозахоплюючих пристосувань?
Держгірпромнаглядом регламентований тільки розрахунок канатів і ланцюгів, які використовуються у зйомник вантажозахоплюючих пристосуваннях (стропах, траверсах і т. ін.). Розрахунок решти ланок вантажозахватних пристосувань не регламентований і здійснюється за даними технічної літератури.
Уживані в стропах стальні, бавовняні і пенькові канати, а також ланцюги розраховуються за тією ж формулою, що і стальні вантажні канати, що встановлюються на кранах.
При визначенні натягу вітки .9 каната або пасма стропи, слід враховувати як кількість віток п, на яких підвішується вантаж, так і кут нахилу їх до вертикалі а (рис. 3.1).
Рис. 3.1. Схема для розрахунку стропів
Натяг вітки стропи визначають за формулою
де К- коефіцієнт рівний І; 1,15; 1,42; 2 при відповідних значеннях а, рівних 0; 30; 45 і 60°.
При розрахунках стропів загального призначення, які мають декілька віток, розрахунковий кут між вітками (2а) має прийматися рівним 90.
При розрахунках стропів для піднімання вантажів з обв’язуванням або зачіпкою гаками і ін., коефіцієнт запасу міцності для сталевих канатів має прийматися не менше 6, для пенькових і бавовняних - не менше 8, для ланцюгів - не менше 5.
Яким вимогам мають відповідати канати?
На кранах у якості вантажних, стрілових, вантових, тягових і інших можуть використовуватися сталеві, дротяні канати з органічною або металевою серцевиною, які виготовлені і впроваджені у відповідності з технічними вимогами ГОСТ "Канати сталеві. Технічні вимоги".
Канати можуть бути різних типів і конструкцій залежно від числа дротиків у пасмах і пасом у канаті, розташування дротиків і пасом по площі поперечного перетину каната, виду і напрямку звивання дротинок і пасом, форми поперечного перетину канату і ін.
Промисловість випускає канати хрестового і одностороннього звивання. При односторонньому звиванні канати мають більшу гнучкість і краще протистоять зносу ніж при хрестовому, але схильні до закручування, внаслідок чого не придатні для підняття вантажів, підвішених до одного кінця каната.
За способом скрутки розрізняють канати такі, що розкручуються і не розкручуються.
Заводи, що виготовляють канати, забезпечують їх сертифікатами (паспортом), де вказують призначення каната, номінальний діаметр, довжину і масу його, вид покриття дротиків, напрямок завивки каната, спосіб звивання і ступінь крутіння каната, а також результати механічних випробувань і інші відомості.
Нормативного документа, що регламентував би використання на кранах канатів залежно від їх конструкцій, немає.
Як здійснюється кріплення канатів на вантажопідйомній машині?
Які причини та наслідки обриву канатів?
Як здійснюється огляд і браковка канатів?
3.3.7. Обслуговування кранів
Який порядок допуску працюючих до управління кранами?
Який порядок допуску робітників до стропування вантажів?
Який порядок використання кранів для виконання будівельно-монтажних робіт (БМР)?
Як виконуються схеми установки і прив’язки крапів до споруд?
Які загальні вимоги до безпечного переміщення вантажів кранами?