1. Ви — директор мережі супермаркетів "Яблучко". Ваші супермаркети працюють дуже добре: виконують план продажу товарів (іноді навіть перевиконують), не виникає проблем у колективі, е гарні відгуки від постачальників та покупців. Лише один із супермаркетів постійно не виконує поставлені завдання, спостерігається велика плинність кадрів, зменшується обсяг продажу, надходять скарги щодо обслуговування покупців. Потрібно виявити основні проблеми у діяльності супермаркету, запропонувати заходи щодо їх розв'язання, а також проаналізувати й оцінити наслідки цих рішень.
Виберіть із запропонованих рішень п'ять варіантів і розташуйте їх за пріоритетами. Вибір обґрунтуйте:
Таблиця 3.1. Альтернативні варіанти розв'язання проблем у діяльності супермаркету
Заходи | Оцінка заходів |
1. Закрити супермаркет, а приміщення здати в оренду | |
2. Звільнити головного менеджера і найняти молодого спеціаліста | |
3. Перевести більш досвідченого менеджера з іншого супермаркету, який належить вам | |
4. Виявити в супермаркеті працівників-ініціаторів будь-яких сумнівних заходів і звільнити їх | |
5. Поставити питання про стан дисципліни і ставлення до праці в супермаркеті на загальних зборах | |
6. Поліпшити систему матеріального та морального заохочення, виділити додатковий преміальний фонд | |
7. Провести заходи, спрямовані на реорганізацію внутрішнього середовища | |
8. Провести для колективу супермаркету семінар з органіації праці й управління персоналом | |
9. Направити менеджера супермаркету на курси підвищення кваліфікації керуючих кадрів | |
10. Збільшити витрати на рекламу саме цього супермаркету | |
11. Ввести накопичувальні дисконтні картки для постійних покупців | |
12. Здійснити низку рекламних акцій товарів, які можна придбати в цьому супермаркеті | |
13. Обладнати місце для паркування автомобілів клієнтів біля супермаркету |
2. Розглянемо потребу прийняття оптимального рішення на такому прикладі.
ВАТ "Азов" є лідером у сфері проектування і виробництва машин та устаткування для багатьох галузей промисловості. За 2005—2007 рр. погіршилися показники виробництва продукції. Незалежні експерти здійснили детальне обстеження, що дало змогу встановити "слабке місце" в загальному ланцюзі процесу виробництва. Виявилося, що значно зменшилася ефективність праці робітників відділу постачання.
Після призначення на посаду керівника відділу кваліфікованого інженера-спеціаліста значно збільшилася плинність кадрів, у колективі немає взаєморозуміння, часто виникають конфлікти і сварки, унаслідок чого працівники відділу не можуть вести справи разом. Авторитарний керівник, який не зміг завоювати прихильність персоналу, не підтримує ініціативи підлеглих, усі питання вирішує самостійно, незалежно від його компетентності. Крім того, працівники відділу виконують однакові обов'язки, а заробітну плату отримують різну. Незадоволення умовами праці призводить до невиконання планів, затримки постачань, зменшення показників виробництва.
Ситуація, що склалася у відділі постачання, потребує негайних заходів, спрямованих на поліпшення критичного становища.
Завдання
1. Проаналізуйте ситуацію, яка склалася у відділі постачання.
2. Сформулюйте основні проблеми відділу та причини їх виникнення.
3. Запропонуйте керівництву підприємства конкретні заходи щодо покращання ситуації відділу й оберіть з них першочергові.
З. У практиці менеджменту відомі два головні способи керівництва людьми: шляхом прямого використання влади або відмови від неї.
Завдання
1. Який зі способів управління співробітниками фірми ви вважаєте доцільним: наказувати або радитися з підлеглими, як ефективніше вирішити ту або іншу проблему? Вибір обґрунтуйте.
2. У чому вбачаєте переваги неформального управління, порівняно з директивним?
VI. Структурно-логічні схеми
Заповніть порожні місця структурно-логічпих схем, позпа-чені запитаннями, необхідними терміпами (поняттями) відповідно до змісту.
Схема 3.1. Етапи раціонального вирішення проблем
Схема 3.2. Реалізація та оцінювання. Фази, розміщені після процесу прийняття рішення та що стосуються розв'язання проблеми
Тема 4. МЕТОДИ ОБҐРУНТУВАННЯ УПРАВЛІНСЬКИХ РІШЕНЬ
4.1. Методи обґрунтування управлінських рішень
4.2. Методи прогнозування
НАВЧАЛЬНИЙ ТРЕНІНГ
І. Афоризми
II. Терміни і поняття
ІІІ. Тести
IV. Твердження
V. Ситуаційні задачі