Питання для самостійного вивчення
1. Процес комунікації та модель, основні етапи.
2. Стратегії підвищення ефективності комунікацій.
Теми рефератів
1. Проблеми впливу зовнішнього середовища на формування комунікаційних процесів в організації.
2. Проблеми спілкування між представниками керуючої та керованої систем організації.
3. Характеристика міжособистісного спілкування та шляхи подолання проблем, що виникають.
4. Особливості невербальних аспектів спілкування.
5. Характерні аспекти спілкування з іноземними діловими партнерами.
Питання та завдання для самоконтролю
1. У чому полягає сутність поняття "комунікація" та "комунікаційний процес"?
2. Охарактеризуйте канали та засоби комунікацій.
3. Які є бар'єри комунікацій?
4. Які ви знаєте шляхи забезпечення ефективних комунікацій?
5. Поясніть, яку роль відіграє технічна база комунікацій.
Питання до семінарського заняття
1. Поняття і процес комунікації в управлінні.
2. Міжособові та організаційні комунікації.
3. Управління організаційними комунікаціями.
І. Афоризми
Виберіть афоризм, в якому найповніше розкрита сутність цієї теми.
"Єдина відома розкіш — це розкіш спілкування з людьми".
А. де Сент-Екзюпері
"Пліткарка — той, хто говорить з вами про інших; зануда — той, хто говорить з вами про себе; а блискучий співрозмовник — той, хто говорить з вами про вас".
Л. Керк
"Покажіть мені людину, яка жодного разу не пліткувала, і я покажу вам людину, котру люди зовсім не цікавлять".
Б. Уолтерс
"Варто утримуватися під час бесіди від будь-яких критичних, хоча б і доброзичливих, зауважень: образити людину — легко, виправити її — важко, якщо не можливо".
"Є лише один спосіб бути хорошим співрозмовником — уміти слухати".
К. Морлі
"Найкоротший шлях до популярності — всіх вислухати, замість того, щоб усім замовляти зуби. Нічого так не цікавить людину, як те, що вона горить нетерпінням розповісти вам про себе. Все, що вам потрібно, аби заробити репутацію гідного співрозмовника, це сказати: "Як чудово! Розкажіть ще що-не-будь!"
Д.Дікс
"Якщо ви хочете привернути увагу людини до себе, спочатку переконайте її, що ви — щирий товариш".
А, Лінкольн
"Для підлеглих однаково небезпечні як незгоди між керівниками, так і їх одностайність".
Я.К. Таціт
"Якщо хочеш дізнатися про правду, вислухай обидві сторони і не вір жодній".
Г.У.Шоу
"Посередництво — спосіб об'єднати обидві сторони проти себе".
А. Декурсель
"Якщо два товариші попросять тебе вирішити їх суперечку, не погоджуйся, адже ти втратиш одного з друзів; але якщо двоє незнайомих попросять тебе зробити це саме, погоджуйся, тому що матимеш одного друга".
А.Августин
"Умій так грюкнути дверима, щоб ніхто не чув".
К. Єлисєев
"Навіть наклеп люди прощають більш охоче, ніж повчання".
ЖЛ.Ріхтер.
"Нічого люди не приймають з такою відразою, як поради".
Дж.АдоЧсои
II. Терміни і поняття
До кожного визначення доберіть відповідний термін або поняття:
а) наука, що вивчає спосіб використання слів і значень, які передаються словами;
б) будь-який додатковий сигнал, непередбачений джерелом інформації, створює помилки в передачі;
в) комунікації, що здійснюються зверху вниз і знизу вгору;
г) сукупність відомостей і даних для успішного здійснення аналізу, контролю, прийняття й організації виконання управлінських рішень;
д) телефонні розмови, публічні виступи, наради, безпосереднє спілкування тощо;
е) засіб для кодування інформації, призначеної для передачі; є) реакція на інформацію, що була прочитана, побачена й
почута;
ж) обмін інформацією між двома або більше людьми, основна мета якого полягає в забезпеченні розуміння інформації, яка є предметом обміну, тобто повідомлень;
з) увага до почуттів інших людей, спроба побачити ситуацію, питання і проблеми, що висвітлюються, з погляду іншої людини;
и) процес обміну інформацією та змістовим значенням між двома чи більше людьми;
і) засіб для трансляції інформаційних повідомлень, який може посилювати або змінювати їх зміст;
ї) комунікації, не передбачені організаційною структурою комунікацій, здійснюються неформально, за допомогою неза-планованих керівництвом способів;
й) комунікації, що здійснюються між особами, які перебувають на різних рівнях ієрархії;
к) комунікації, які є у формі планової та звітної документацій, пам'ятних записок, доповідей, оголошень, довідників, фірмових газет тощо;
л) комунікації, що здійснюються між особами, котрі перебувають на одному рівні ієрархії.
1. Інформація.
2. Комунікація.
3. Комунікаційний процес.
4. Шум.
5. Горизонтальні комунікації.
6. Вертикальні комунікації.
7. Діагональні комунікації.
8. Неформальні комунікації.
9. Усні комунікації.
10. Письмові комунікації.
11. Семантика.
12. Вербальні символи.
13. Невербальні символи.
14. Зворотний зв'язок.
15. Емпатія.
II. Терміни і поняття
ІІІ. Тести
IV. Твердження
V. Ситуаційні задачі
VIІ Кросворд
Тема 11.ЕФЕКТИВНІСТЬ В УПРАВЛІННІ
11.1. Поняття продуктивності організації
11.2. Комплексний підхід до питань продуктивності
11.3. Управління за критерієм продуктивності