Менеджмент організацій - Федулова Л. І. - 8.4. Управління набором і добором персоналу

Набір персоналу — це процес залучення працівників до заповнення вакансій. Перед організацією в процесі створення кадрового резерву постають два запитання: 1) де шукати потенційних працівників; 2) як сповістити про вакансії, що має організація.

Розрізняють два джерела набору персоналу: 1) внутрішнє (з працівників свого підприємства); 2) зовнішнє (поточний ринок праці). Джерелами набору можуть бути :

• випадкові претенденти, що самостійно звертаються з приводу роботи;

• державні й комерційні агентства з прав працевлаштування;

• рекламні оголошення;

• ярмарки вакансій;

• презентації;

• навчальні заклади, коледжі, вузи;

• співробітники, які раніше працювали в організації;

• власні співробітники, які бажають зробити кар'єру. Внутрішні джерела набору мають такі переваги:

• з'являються шанси для службового зростання;

• підвищується ступінь прив'язаності до організації;

• низькі затрати на заповнення вакансій;

• претендентів на посади добре знають в організації, а вони своєю чергою добре обізнані щодо правил структури, поведінки, порядку дій в організації;

• збереження рівня оплати праці;

• швидке заповнення вакансій;

• прозорість кадрової політики;

• можливість цілеспрямованого підвищення кваліфікації персоналу;

• поліпшення соціально-психологічного клімату в колективі;

• запобігання завжди збитковій плинності кадрів;

• підвищення ступеня задоволеністю працею;

• підвищення продуктивності праці Недоліки набору з внутрішніх джерел:

• обмежені можливості для вибору кадрів;

• виникнення напруження або суперництва в разі кількох претендентів на посаду;

• можливість появи панібратства;

• можливе зменшення активності тих, хто не отримав бажаного підвищення.

Зовнішні джерела набору мають такі переваги:

• більш широкі можливості вибору;

• поява нових імпульсів для розвитку організації;

• зниження загальної потреби в кадрах. Недоліки набору із зовнішніх джерел:

• більші витрати на залучення кадрів;

• високий ступінь ризику під час заповнення вакансій через незнання людини;

• тривалий період адаптації через незнання організації;

• блокування можливостей службового зростання для свого персоналу;

• підвищення плинності кадрів;

• збільшення ймовірності виникнення конфліктів. Розрізняють активні та пасивні шляхи забезпечення потреби в

персоналі. До активних звертаються тоді, коли на ринку праці попит перевищує пропозицію. Пасивним віддають перевагу за високої пропозиції.

Активними шляхами вважаються ті, за яких

• організація набирає персонал безпосередньо в навчальних закладах завдяки двостороннім угодам з навчальним закладом і студентом;

• дає заявки з приводу вакансій у місцеві чи міжрегіональні центри зайнятості;

• використовує послуги консультантів з персоналу та фірм посередників з найму працівників;

• вербує персонал через своїх співробітників. До пасивних шляхів належать:

• рекламні оголошення в ЗМІ та спеціальних виданнях;

• оголошення місцевого характеру.

Джерелами інформації для проведення набору можуть бути:

• навчальні програми та плани випуску спеціалістів;

• навчальні програми в комерційних навчальних центрах і курсах навчання при біржах праці;

• аналітичні матеріали, що публікуються державними органами з праці Й зайнятості;

• спеціалізовані журнали та видання;

• інформаційні повідомлення зі служб зайнятості;

• технічні виставки, конференції, семінари;

• рекламні матеріали організацій конкурентів;

• презентації фірм у навчальних закладах або інших громадських місцях;

• дні відкритих дверей у навчальних закладах.

Наступним етапом після набору має стати якісний добір персоналу зі створеного резерву.

Найпоширенішим методом добору кадрів є співбесіда — універсальний спосіб оцінки персоналу на етапі добору.

Співбесіди можуть проходити сам на сам, бути груповими, коли для проведення співбесіди створюється комісія, до якої входять представник служби управління персоналом, майбутній керівник і психолог.

Кожен з варіантів має свої переваги й недоліки. Зокрема, перевагою групової співбесіди є економія часу й великий відсів претендентів; сам на сам — персональна увага до претендента й більша свобода; зі спеціальною комісією — багатостороння оцінка й об'єктивніше рішення стосовно конкретної особи.

Загальним правилом ефективного проведення співбесіди є те, що 70 % часу впродовж співбесіди має говорити кандидат на посаду, а 30 % — інтерв'юер.

Загальні рекомендації ефективного проведення співбесіди:

• ретельно готуватися до співбесіди;

• спланувати час для співбесіди;

• забезпечити сприятливі умови для розмови;

• зняти нервове напруження, тобто встановити довіру між особами;

• не брати до уваги перше враження;

• оцінювати кандидата після закінчення співбесіди;

• говорити зрозумілою для співрозмовника мовою. Характерні помилки при співбесіді:

• віра в перший погляд;

• "проекція", тобто більш сприятлива оцінка тих кандидатів, зовнішній вигляд і манери яких багато в чому нагадують ваші власні;

• "відлуння", тобто перенесення успіхів спеціалістів у якійсь галузі на іншу сферу діяльності;

• "контраст" — тенденція оцінювати кандидата порівняно з особою, яка була на співбесіді безпосередньо перед цим;

• "характеристика", коли претендент рекомендований ким-небудь зі співробітників, то його оцінюють залежно від того, хто його рекомендував.

Добір кадрів на основі документів є ще одним методом добору. До цих документів належать характеристика, автобіографія, анкета, персональне резюме з супровідним листом і лист-подяка.

Новим підходом до добору кадрів у сучасній організації є вимога з боку роботодавця такого документа, як персональне резюме. Воно має бути конкретним, коротким, стислим, об'єктивним, за обсягом не більше однієї сторінки друкованого тексту.

8.5. Орієнтація та адаптація персоналу
8.6. Оцінка діяльності персоналу
8.7. Управління діловою кар'єрою персоналу
8.8.Управління вивільненням персоналу
Розділ 9. ФІНАНСОВИЙ МЕНЕДЖМЕНТ
9.1. Роль фінансового менеджменту в системі управління організації
9.2. Методологічні засади фінансового менеджменту
9.3 З історії розвитку фінансового менеджменту
9.4. Визначення бізнесу як керованої фінансової системи
9.5. Фінансова стратегія та фінансова політика
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru