Керівнику необхідно:
— демонструвати персоналу особисту гордість за організацію;
— не шкодуючи часу, бувати на робочих місцях співробітників;
— створювати надихаючий образ організації за виробленою для неї шкалою моральних цінностей та принципів;
— співвідносити свою поведінку з моральними цінностями й принципами організації;
— обов'язково відзначати успіхи команд, вітаючи їх із кожним успішним розв'язанням завдання;
— заохочувати лідерів команд різноманітними видами заохочення, щоб вони могли пишатися своїми досягненнями;
— наймати в команду тільки компетентних працівників;
— організувати змагання між командами;
— домагатися того, щоб продукція та послуги організації були кращими у своїй сфері діяльності;
— налаштовувати персонал не просто на роботу, а на рух уперед;
— спілкуватися з членами сімей і близькими співробітників;
— фінансувати сімейні свята в організації;
— організувати спортивну підготовку співробітників і фінансувати спортивні заходи;
— завжди показувати співробітникам, що їхня робота дуже важлива для організації;
— берегти співробітників;
— розробити привабливий, яскравий і ефективний логотип організації;
— залучати працівників до участі в громадському житті;
— періодично висвітлювати успіхи організації в місцевій пресі [62];
— постійно приділяти увагу облаштуванню приміщення та робочих місць в організації;
— завжди показувати співробітникам, що вам дорогий імідж організації.
1.4. Мета й обмеження організації
Мета — це генеральний план дій, у якому описується майбутній стан або процес як об'єкт досягнення. За місцем у системі орієнтирів, що визначають перспективу розвитку організації, мета може бути структурована, як наведено на рис. 1.2.
Процес вироблення й зміни мети організації здійснюється під впливом багатьох факторів (збільшення масштабів організації, зміна зовнішніх умов її функціонування, розвиток техніки й технології, зміна суспільної свідомості, зміна керівництва (менеджерів) організації тощо).
На організацію як на суб'єкт підприємницької діяльності безпосередньо впливають у визначенні мети організації такі контрагенти (рис. 1.3):
— клієнти організації (споживачі або ринок);
— власники (інвестори, які вклали кошти в організацію);
— працівники організації;
— керівники організації (менеджери).
Ступінь спрямованості кожної з цих груп на визначення мети варіюється від організації до організації і може з часом змінюватися. Є організації, котрі орієнтуються у своїй діяльності передовсім на споживачів, і навпаки, організації, для яких пріоритетними є інтереси співробітників та керівників. Досягнення оптимального балансу між вираженням інтересів усіх ключових груп та метою організації є однією з найважливіших умов її розвитку. Задоволення інтересів однієї з груп за рахунок ігнорування інтересів іншої, як правило, призводить організацію до негативних результатів.
У діяльності організації керуються цілим набором завдань, які розрізняються як за змістом, так і за часовою перспективою. Разом із тим можна виділити значно поширені завдання.
1. Господарські завдання:
— одержання максимального доходу — цільова установка, орієнтована на досягнення припливу коштів у певні часові періоди. Прагнення до отримання доходу є головною цільовою установкою для організації. В акціонерних товариствах для їх членів доходом є дивіденди;
— прагнення до майнового добробуту — цільова установка, орієнтована на отримання певного майнового статку (продаж, виробництво, передача) до певного терміну;
— збільшення обороту — цільова установка, орієнтована на максималізацію прибутку з обороту і зменшення періоду оборотності;
— зниження витрат — цільова установка, орієнтована на досягнення мінімальних витрат.
Останні два завдання найбільш повно характеризують такі величини:
— продуктивність — відношення кількості продукції до кількості використаних ресурсів;
— рентабельність інвестицій — відношення доходу до інвестицій.
2. Загальні завдання:
— суспільне завдання — принцип поведінки, орієнтований на розв'язання суспільних завдань шляхом будь-якої діяльності;
— колективне завдання — принцип поведінки, орієнтований на збалансованість підприємницьких завдань працівників.
3. Робоче завдання — цільова установка, орієнтована на розв'язання робочих завдань (одержання продукції, надання послуг тощо).
Обмеження — це цільові установки, орієнтовані на певні категорії, що характеризують філософію та етичні основи організації.
Основні види обмежень:
— ліквідність (продукції, послуг) — умова виживання організації;
— збереження організації — збереження наявного в розпорядженні майна і трудових ресурсів;
— незалежність — діяльність, пов'язана з реалізацією рішень без впливу будь-якої сторони.
Збереження авторитету означає відмову від вжиття заходів, які можуть завдати шкоди авторитету організації.
Вибір мети на вищому рівні організації, як правило, проходить такі етапи:
— пошук мети;
— аналіз;
— випробування на реалізованість;
— відбір мети;
— розширення операцій для її здійснення;
— процес здійснення;
— внесення коректив.
Проведені автором дослідження засвідчують, що рівень знань завдань організації серед керівників середньої ланки становить 30—40, а серед персоналу — 5—10 %.
1.5. Моделі політики зайнятості
1.6. Структура організації
Розділ 2 ОСНОВИ МЕНЕДЖМЕНТУ ПЕРСОНАЛУ
2.1. Функції управління
2.2. Лідерство
2.3. Методи і стилі управління персоналом
2.4. Етапи ефективного менеджменту
2.5. Головні стратегії ефективного менеджменту
2.6. Способи винагороди в ефективному менеджменті