2.1. Функції управління
Управління — це процес або форма діяльності, що передбачає керівництво певною групою людей чи орієнтацію її на досягнення мети організації.
Філософія управління базується на принципі — дія визначається кількісними результатами, який передбачає оцінювання працівників за результатами, а не методами їх досягнення.
Організації у своїй діяльності можуть використати:
— адміністративні принципи;
— неформальні взаємозв'язки і взаємодію груп.
Основоположниками адміністративних принципів були А. Файоль та JI. Гулик.
Французький промисловець А. Файоль визначив такі принципи адміністративного управління:
— поділ праці;
— авторитет;
— дисципліна;
— єдність керівництва;
— єдність управління;
— підпорядкування особистих інтересів загальному благу;
— винагорода;
— централізація;
— ієрархія;
— порядок;
— справедливість;
— стабільність персоналу;
— ініціатива;
— дотримання етичних норм.
Ці принципи забезпечують створення схеми структуризації й управління організацією. Взявши їх за основу, А. Гулик розробив такі функції керівника:
1) планування — розробка в загальних рисах того, що слід зробити, а також шляхів досягнення наміченого (мета організації);
2) організація — встановлення формальної структури влади, за допомогою якої структурні підрозділи впорядковуються, визначаються і координуються для досягнення певної мети;
3) управління — безперервне прийняття рішень і втілення їх у конкретних і загальних наказах та вказівках;
4) укомплектування — комплекс функцій із застосуваня та підготовки кадрів, а також створення безпечних умов праці;
5) координація — охоплення всіх важливих обов'язків, які стосуються взаємозв'язків різноманітних сфер діяльності організації;
6) звітна робота — інформування тих, перед ким керівник зобов'язаний звітувати про стан справ, взаємне інформування в стосунках із персоналом;
7) складання бюджету — діяльність, пов'язана із фінансовим плануванням, бухгалтерським обліком та контролем.
Функції керівника відповідно до принципів неформальних взаємозв'язків та взаємодії груп, розроблені Ч. Барнардом, такі:
1) підтримання організаційних зв'язків;
2) забезпечення здійснення індивідуумами основних видів діяльності;
3) формулювання призначення та мети.
За сучасними теоріями вирізняють такі функції управління.
1. Планування:
— самоперевірка — визначення нинішнього стану організації;
— обстеження середовища;
— визначення мети;
— прогнозування можливих ситуацій;
— погодження державних дій і потреб у ресурсах;
— оцінка запропонованих дій;
— перегляд і коригування плану залежно від результатів контролю та зміни обставин;
— спілкування в процесі планування.
2. Організація:
— ототожнення і характеристика виконуваних робіт;
— розподіл роботи відповідно до обов'язків;
— розподіл обов'язків відповідно до посад;
— визначення посадових вимог;
— групування посад у структурі управління;
— розподіл необхідних робіт, визначення звітності та обсягу повноважень;
— перегляд і коригування структури організації залежно від результатів контролю та зміни обставин.
3. Комплектування кадрами:
визначення потреби в людських ресурсах;
— пошук і відбір кандидатів;
— підготовка і навчання персоналу;
— перегляд і коригування кількості та якості людських ресурсів залежно від результатів контролю та зміни обставин;
— спілкування в процесі комплектування кадрів.
4. Мотивація:
— спілкування з підлеглими і роз'яснення їм мети;
— визначення норм діяльності;
— підготовка підлеглих відповідно до рівня виконавських стандартів;
— справедливе заохочення і покарання працівників;
— створення сприятливого мотиваційного середовища;
— перегляд і коригування методів мотивації залежно від результатів контролю та зміни обставин.
5. Управління фінансами.
6. Контроль:
— встановлення норм;
— контроль результатів і порівняння їх із нормами;
— коригування відхилень;
— перегляд і коригування результатів контролю залежно від зміни обставин;
— спілкування в процесі контролю [46].
"Управляти — це означає:
а) передбачати — вивчати майбутнє і намічати програму дій;
б) організовувати — будувати подвійний організм підприємства: матеріальний і соціальний;
в) розпоряджатися — приводити в дію персонал підприємства;
г) погоджувати — пов'язувати й об'єднувати, поєднувати всі дії і зусилля;
д) контролювати — спостерігати, щоб усе відбувалося відповідно до встановлених правил і розпоряджень" (Анрі Файоль).
2.3. Методи і стилі управління персоналом
2.4. Етапи ефективного менеджменту
2.5. Головні стратегії ефективного менеджменту
2.6. Способи винагороди в ефективному менеджменті
2.7. Організація управління персоналом
Розділ 3 ФОРМУВАННЯ ПЕРСОНАЛУ ОРГАНІЗАЦІЇ
3.1. Планування чисельності персоналу
3.2. Аналіз необхідної роботи
3.3. Складання посадової інструкції працівника