"Ми змінюємо й змінюємо структуру організації кожні кілька років — змінюємо процедуру ухвалення рішень і т. ін. Якщо структуру не змінювати, їй загрожує небезпека. Ми змінюємо організаційну структуру не тому, що нам так подобається, ми змінюємо її тому, що змінюються проблеми, які стоять перед нами, а отже, і шляхи розв'язання їх мають бути іншими" (Франк Кері).
Процес досягнення мети організації передбачає спільну працю людей, які є працівниками організації. Будь-яка організація потребує координації такої взаємодії шляхом установлення певного внутрішнього порядку. Конкретні форми цього порядку реалізуються за допомогою організаційної структури.
Структура організації — це її внутрішня побудова, яка характеризує склад підрозділів і систему зв'язку, підпорядкованість і взаємодію між ними. Організаційна структура організації визначає співвідношення (ієрархічність) між функціями, які виконуються її працівниками. Вони проявляються у формі розподілу праці, створення спеціалізованих підрозділів, системи посад і є необхідним елементом ефективної організації.
На практиці діють дві основні сили, які зумовлюють структуру організації:
— сила, що вимагає розподілу праці на самостійні одиниці (принцип розподілу праці);
— сила, що вимагає від самостійних одиниць координації їх в одне ціле, — кінцевий результат.
Ці сили зумовлюють форму так званого скелета організації.
Найбільш важливим фактором, який впливає на структуру організації, є її розмір. Він чинить вплив не лише на принцип розподілу праці, а й на метод координації. До механізмів координації належать:
— взаємне пристосування;
— безпосередній нагляд;
— застосування стандартизованих робочих процесів;
— реалізація кінцевих результатів у стандартизованій формі;
— застосування стандартизованих навиків і знань.
У міру того як організаційна робота стає складнішою, вибір методу координації поступово зміщується від взаємного пристосування до безпосереднього нагляду, потім шляхом стандартизації робочих процесів — до стандартизації навиків і знань. І, нарешті, знову повертається до взаємного пристосування.
Координація взаємного пристосування дає можливість досягнути результату в процесі неофіційного спілкування.
На практиці неоднакове значення має те, скільки працівників має бути підпорядковано керівникові. Найбільш ефективною є структура, в якій їх кількість становить 5—6 осіб.
"Закон надійності організації: надійність організації обернено пропорційна чисельності її ланок і масі керівних указівок" (К. Арасланов).
Проблему необхідності взаємного пристосування і безпосереднього нагляду може бути розв'язано шляхом стандартизації за такими основними напрямами:
— стандартизація змісту роботи;
— стандартизація окремого працівника;
— розробка комплексної системи.
Найбільш наочним прикладом стандартизації змісту роботи є робота складального конвеєра. У цьому разі відповідальність робітника полягає, наприклад, лише в закручуванні певної гайки в певний момент часу.
Прикладом стандартизації окремого працівника слугує робота хірурга, рухи котрого базуються на професійних навиках.
Більшість організацій використовують ці напрями в комплексі.
Організація як складний механізм має такі основні компоненти:
— стратегічна верхівка;
— середня ланка;
— виробниче ядро;
— техноструктура;
— допоміжний персонал.
Стратегічна (керівна) верхівка ухвалює рішення про розподіл ресурсів, удосконалення структури організації, підбір персоналу, його мотивацію, здійснення контролю, розробляє стратегію організації і несе відповідальність за результати її роботи. До верхівки входять керівники.
Виробниче ядро лежить в основі будь-якої організації й охоплює працівників, які виконують основну роботу, пов'язану з випуском продукції та наданням послуг.
В ієрархії організації передавальною ланкою між стратегічною верхівкою і виробничим ядром є середня ланка. До її складу входять керівники, які несуть відповідальність за реалізацію ухвалених стратегічною верхівкою рішень. Ця ланка також займається збиранням інформації про роботу організації, готує пропозиції про поліпшення використання ресурсів.
Функції стандартизації роботи організації виконує техноструктура. До її складу входять аналітики, котрі займаються питаннями формування техноструктури організації. їх можна поділити на три основні групи:
1) аналітики з питань вивчення роботи та інженери зі стандартизації технологічних процесів;
2) працівники планових та виробничих відділів, контролери якості, бухгалтери, котрі займаються питаннями стандартизації;
3) спеціалісти з персоналу, які несуть відповідальність за питання стандартизації працівників (навчання, підвищення кваліфікації тощо).
Допоміжний персонал надає непрямі внутрішні послуги в організації. Він виконує функції незалежно від виробничого ядра і часто надає послуги, які могла б надавати стороння організація. Це можуть бути: відділ охорони, їдальня, юридичний відділ тощо.
При розгляді підприємства розрізняють поняття виробничої, загальної та організаційної структури управління.
Сукупність виробничих підрозділів (цехів, дільниць, обслуговуючих господарств та служб), які прямо або опосередковано беруть участь у виробничому процесі, їхні кількість і склад визначають виробничу структуру підприємства.
До факторів, що впливають на виробничу структуру підприємства, належать характер продукції і технології її виготовлення, масштаб виробництва, ступінь спеціалізації та кооперування підприємства з іншими підприємствами, а також ступінь спеціалізації виробництва всередині підприємства.
Залежно від того, який підрозділ є основною структурною виробничою одиницею підприємства, розрізняють цехову, безцехову, корпусну виробничу структуру і виробничу структуру комбінату.
Цех — це відокремлена в технологічному й адміністративному розумінні ланка підприємства, де виготовляється цілковито той чи інший продукт або виконується певна закінчена стадія з виробництва продукту.
За характером діяльності цехи поділяються на:
— основні, які виробляють продукцію, що визначає головне призначення підприємства;
— допоміжні (енергетичні, ремонтні, інструментальні та ін.), які забезпечують безперебійну ефективну роботу основних цехів;
— обслуговуючі та господарства, які виконують операції з транспортування і збереження матеріально-технічних ресурсів та готової продукції;
— другорядні, що виготовляють продукцію з відходів основного виробництва або утилізують їх;
— експериментальні (дослідницькі), які займаються підготовкою та випробовуванням нових виробів, розробкою нових технологій.
Основні цехи поділяються на заготівельні (спеціалізуються на виробництві заготівель), обробні (механообробні, деревообробні, термічні та ін.) і складальні (агрегатного й остаточного складання виробів із деталей та вузлів, виготовлених на інших підприємствах) [59].
На практиці є три типи організаційної структури: функціональний, технологічний та комбінований.
"Неминучим результатом зв'язків, що розширюються між різними рівнями ієрархії, є зростаюча сфера нерозуміння"(Закон зв'язків).
Функціональна структура організації утворюється за функціональним принципом. У цьому випадку до функцій структурних підрозділів входять: виробництво, фінансова, економічна діяльність, маркетинг, керівництво персоналом тощо. Головною ознакою функціональної структури підприємства є спеціалізація цехів на виготовленні певного виробу чи групи однотипних виробів, вузлів, деталей (наприклад, цехи з виготовлення двигунів, задніх мостів, кузовів, коробок передач на автомобільному заводі) (рис. 1.4).
Другий тип — продуктна структура, в основу формування структурних підрозділів якої покладено технологічний ланцюжок виготовлення продукції чи надання послуг.
На підприємстві ознакою технологічної структури є спеціалізація його цехів на виконанні певної частини технологічного або окремої стадії виробничого процесу. Наприклад, наявність ливарного, ковальсько-пресового, штампувального, механічного та збирального цехів на машинобудівному заводі (рис. 1.5).
Комбінована організаційна структура покликана подолати недоліки двох попередніх організаційних типів і є їхнім симбіозом. Вона об'єднує зусилля функціональних і технологічних спеціалістів. На практиці це вирішується шляхом закріплення експертів із функціональних відділів за одним або кількома технологічними підрозділами для надання допомоги їхнім співробітникам. Персонал поділяється на робітників і службовців, а службовці, у свою чергу, — на керівників, спеціалістів та ін.
Персональне управління в організації здійснюється органами управління. До них належать усі службовці, які виконують управлінські функції. Функції управління виконуються або самим власником, або найнятим для цієї роботи керівником (менеджером).
Ще однією важливою характеристикою структури організації є її ієрархічність, або число рівнів між головним керівником і безпосереднім виконавцем.
Централізація — це підтримка влади та рішень, які ухвалюються керівництвом організації. І, навпаки, децентралізація — це дискредитація влади та ухвалюваних нею рішень.
Організації з високим ступенем ієрархічності більш ефективні з погляду контролю за розподілом та використанням ресурсів. Це допомагає досягти високого ступеня концентрації ресурсів на окремих напрямах діяльності.
Разом із тим у практичній діяльності таких структур малоефективним є процес комунікації, особливо нижчого рівня з
Чим більше в структурі організації таких рівнів, тим вищий ступінь її ієрархічності. Здебільшого ієрархічність організації має структуру, наведену на рис. 1.6.
вищим, придушується самостійність працівників, розвивається їхня інертність.
Водночас організації з меншою кількістю ієрархічних рівнів більш динамічні, легше пристосовуються до змін, що відбуваються. Проте вони потребують вищого рівня професіоналізму і відповідальності працівників.
Регулярні реорганізації вибивають бюрократа з колії якраз у той момент, коли йому здається, що попереду наїжджена дорога. Вони дають змогу порівняно безболісно позбутися тих керівників, які вже, судячи з усього, досягли критичного рівня некомпетентності.
2.1. Функції управління
2.2. Лідерство
2.3. Методи і стилі управління персоналом
2.4. Етапи ефективного менеджменту
2.5. Головні стратегії ефективного менеджменту
2.6. Способи винагороди в ефективному менеджменті
2.7. Організація управління персоналом
Розділ 3 ФОРМУВАННЯ ПЕРСОНАЛУ ОРГАНІЗАЦІЇ
3.1. Планування чисельності персоналу