"Коли груповий талант виходить за межі індивідуальних здібностей і оволодіває мистецтвом довіри, тоді досконалість стає реальністю" (Джо Патерно).
На практиці в ефективному менеджменті застосовуються такі основні способи винагороди.
1.Грошова винагорода.
Стимулююча роль грошей особливо ефективна, коли організація винагороджує своїх співробітників залежно від виконання роботи й одержання конкретних результатів, а не за відпрацьований час.
2.Схвалення.
Схвалення в деяких випадках є навіть ще більш потужним способом винагороди, ніж гроші. Майже всі працівники позитивно реагують, якщо відчувають, що їх цінують і поважають.
3.Дія.
У цьому випадку працівники, які придбають акції організації, стають и співвласниками. Для того щоб скористатися цим способом винагороди, організація має виробляти конкурентоспроможний товар, використовувати групове ухвалення управлінських рішень замість авторитарного і консультативного, а також мати відкриті канали спілкування вищого керівництва з безпосередніми виконавцями.
4.Винагорода вільним часом.
Це може утримати співробітників від формування звички нераціонально використовувати робочий час і дасть їм змогу мати більше вільного часу за умови, що вони будуть справлятися з роботою раніше визначеного строку.
5.Взаєморозуміння і вияв зацікавленості працівником.
Цей спосіб винагороди найбільш значний для ефективних співробітників-професіоналів і вимагає від керівників доброго неформального контакту з підлеглими, а також знання того, що їх хвилює і цікавить.
6.Просування по службі й особисте зростання.
Такий спосіб винагороди потребує великих фінансових затрат.
7.Надання самостійності та улюбленої роботи.
Цей спосіб особливо вдалий тоді, коли працівники прагнуть стати ефективними співробітниками-професіоналами, але відчувають над собою прес контролю або впевнені, що іншу роботу вони виконували б більш професійно, з більшою віддачею та кращими результатами.
8.Призова винагорода.
Цей спосіб залежить від уяви та комерційних здібностей керівництва організації. Він ефективний тоді, коли потрібно зміцнити почуття до організації як до другої домівки, а також у разі, коли є дефіцит на які-небудь види товарів.
2.7. Організація управління персоналом
Стрижень будь-якої організації — люди, котрі працюють у ній, якими необхідно управляти. Система управління персоналом дуже різнобічна і багатогранна. Вона включає всі аспекти взаємодії працівників з організацією. За створення такої системи і координацію роботи її складових відповідає підрозділ (відділ) управління персоналом у сучасній організації. Він має власну ієрархію посад, яка є складовою загальноорганізаційної ієрархії. Цей підрозділ підпорядковується безпосередньо заступнику керівника організації з персоналу. Чисельність співробітників відділу управління персоналом залежить від багатьох факторів: розміру організації, виду її діяльності, специфіки завдань, що стоять перед нею, фінансового стану, ступеня розвитку тощо. Більш молоді організації мають потребу в більшій кількості подібних працівників. Такий відділ є функціональним підрозділом, і його співробітники не беруть прямої участі в основній діяльності організації. Разом з тим ступінь ефективності їхньої роботи великою мірою залежить від ступеня взаємодії з лінійними підрозділами. У практичній діяльності лінійні служби (їхні керівники) несуть пряму відповідальність за досягнення мети організації і тому їх наділено повноваженнями приймати рішення, що стосуються розподілу й ефективного використання наявних трудових ресурсів. Функціональні підрозділи покликані допомагати експертними порадами лінійним керівникам підвищувати ефективність ухвалюваних рішень. Тому оптимальною моделлю взаємодії лінійних підрозділів та відділу управління персоналом є та, за якої лінійні керівники делегують цьому відділу право ухвалення рішень щодо широкого спектра питань управління персоналом.
У повсякденній діяльності найбільш прийнятна схема, за якою відділ управління персоналом створює загальні умови, що сприяють реалізації потенціалу кожного співробітника та здійсненню контролю за ним, а лінійні керівники безпосередньо управляють працівниками.
Для успішного виконання посадових обов'язків у працівників відділу разом з іншими рисами мають бути такі базові характеристики:
— знання сфери діяльності організації;
— фахові знання та навики у сфері управління персоналом;
— здатність до навчання і розвитку;
— риси лідера.
Працівники відділу управління персоналом повинні знати і розуміти специфіку виробничої діяльності організації, бачити перспективи її розвитку, в тому числі і на довгостроковий період, мати чітке уявлення про зв'язки організації, її споживачів, а також уміти розробляти ефективні системи управління персоналом в організації.
Основними елементами фахових знань у сфері управління персоналом є планування і підбір, фахове навчання та розвиток працівників, мотивація їхньої діяльності й основні системи стимулювання, управління кар'єрою й оцінка роботи, а також навики спілкування та комунікації. Набуття співробітниками відділу необхідних знань дасть їм змогу стати спеціалістами в цій сфері.
Ефективна діяльність організації потребує вироблення напряму її розвитку. Саме тому працівники відділу управління персоналом зобов'язані вміти сформулювати поставлену мету і знайти способи досягнення та реалізації її на кожній стадії ієрархічної сходинки. Це потребує від них знання принципів планування, ухвалення рішень, розв'язання конфліктів тощо.
Одна з найбільш важливих рис працівника, пов'язаного з управлінням персоналом, — здатність до постійного поновлення фахових знань та навиків.
Показником ефективності системи управління персоналом організації, а отже, і роботи відділу управління персоналом, у практичній діяльності є ступінь затрат на досягнення мети організації.
3.1. Планування чисельності персоналу
3.2. Аналіз необхідної роботи
3.3. Складання посадової інструкції працівника
3.4. Складання орієнтовного професійного портрета працівника
3.5. Способи залучення потенційних кандидатів
3.6. Пошук працівників-управлінців
3.7. Ідеальний керівник
3.8. Формування команди
3.9. Рекомендації щодо створення команди