1. Необхідно створити в організації культуру колективної праці.
У кожному вчинку й роботі слід ясно давати зрозуміти підлеглим, що ви очікуєте від них саме колективної роботи. Необхідно ввести в особистий лексикон слова "команда" й "колектив" і якомога частіше використовувати їх у розмовах із співробітниками. Збори працівників потрібно називати зборами команди. Поняття "група працівників", "кадри", "відділ" тощо доцільно замінити на поняття "команда". Кожному новому працівникові необхідно призначити наставника.
2. Формування команди слід починати зверху.
Варто переконатися, що менеджери середньої ланки не мають психологічних суперечностей і працюють згуртовано. При цьому слід організувати зворотний зв'язок, щоб з'ясувати, що вони очікують один від одного. Це дасть можливість визначити, що кожен із них має робити для того, щоб команда працювала ще більш ефективно.
3. Потрібно наймати тільки таких нових працівників, які вміють працювати в команді.
Добір нових членів команди необхідно проводити, обов'язково прислуховуючись до рекомендацій членів команди. Новим людям мають подобатися колективна робота й принцип оцінювання за працею в команді.
4. При прийнятті на роботу нових працівників слід запрошувати членів команди на співбесіду.
Прийняття на роботу нових співробітників — дуже відповідальний час для команди. Тому запрошення членів команди на співбесіду при прийнятті нових співробітників дасть можливість показати таким кроком довіру до них, а також прискорить процес інтеграції працівника в організацію.
5. Необхідно чітко визначити вимоги до команди.
На загальних зборах команди слід чітко викласти вимоги, потім обговорити їх із кожним членом команди й переконатися, що працівники правильно зрозуміли ці вимоги і згодні з ними. Прикладами таких вимог можуть бути:
— обов'язкове співробітництво з колегами;
—надання допомоги іншим членам команди в разі необхідності, наставництво щодо нових працівників;
— налагодження зворотного зв'язку в спілкуванні з клієнтами з питань якості продукції, рівня обслуговування тощо;
— добровільна участь у новій і важкій справі;
— вироблення і пропонування нових шляхів та способів більш ефективної роботи.
6. Слід переконати працівників у тому, що вони є частиною команди.
Необхідно підвищити відчуття особистої співпричетності працівників до успіху організації, настроїти їх так, щоб вони вважали, що цей успіх залежить від їхньої особистої праці й від праці команди. Це можна зробити таким чином:
— впроваджувати філософію своєї команди;
— використовувати пропозиції працівників і їхні нові ідеї;
— організовувати дружнє активне змагання в команді;
— піклуватися про те, щоб працівники пишалися керівником;
— формувати бережливе ставлення до клієнтів.
7. Слід створити спеціальні групи для виконання конкретних завдань.
Необхідно поставити перед такими групами зрозумілі завдання, дати широкі повноваження і створити можливості для самостійної роботи.
8. Обов'язково мають відзначатися успіхи команди.
Необхідно публічно відзначати окремих працівників за якісну колективну роботу. Формами заохочення можуть бути: бенкет, екскурсія, квитки в театр або на стадіон, оплата проїзних квитків, передплата на періодичні видання, стипендія у навчальному закладі, акції організації, сувеніри тощо.
9. Слід суворо ставитися до тих, хто заважає роботі команди.
У разі необхідності варто використовувати накладання стягнень на працівників, котрі відмовляються працювати за вимогами, що висуваються до команди [16].
3.11. Типи співбесід
3.12. Визначення типу темпераменту
3.13. Процес співбесіди
3.14. Вибір кандидата
3.15. Рекомендації з проведення співбесіди
3.16. Проведення конкурсу на заміщення вакантної посади
3.17. Інтеграція працівника в організацію
3.18. Мотивація персоналу
Модель мотивації