Керуючись своїм статутом, організація має право приймати працівників на вакантні посади на конкурсній основі. Звичайно з цією метою розробляється Положення про порядок проведення конкурсу на заміщення вакантних посад.
Рішення про проведення конкурсу та його умови приймається керівником організації.
Для проведення конкурсу наказом керівника утворюється конкурсна комісія.
Інформація про проведення конкурсу подається в засобах масової інформації (як правило, за місяць до проведення конкурсу). Обумовлюється перелік документів, які має подати кандидат для участі в конкурсі (особовий листок обліку кадрів, автобіографію, копії документів про освіту тощо). За рішенням комісії до участі в конкурсі допускаються особи, які відповідають умовам конкурсу.
Учасникам конкурсу надається інформація про особливості умов праці на відповідних посадах. їм також може бути запропоновано письмово викласти свої міркування або підготувати реферат на тему, пов'язану з майбутньою роботою.
На підставі вивчення поданих документів, рефератів або співбесіди комісія ухвалює рішення стосовно кожного учасника конкурсу шляхом голосування. Остаточне рішення про укладення трудової угоди ухвалює керівник організації на основі рішення комісії про переможця конкурсу.
3.17. Інтеграція працівника в організацію
У процесі прийняття нового працівника його інтеграція в організацію відіграє велику роль.
За статистичними даними найбільший відсоток звільнюваних становлять особи, які пропрацювали менше ніж 6 місяців. Така тенденція має багато причин. Одна з основних — це незбігання реальностей нової роботи з очікуваннями, труднощі психологічного плану при інтеграції в колектив, побутова невлаштованість. Найважливішим завданням керівника і спеціалістів на цьому етапі є надання допомоги новому працівникові в успішній інтеграції його в організацію. Практично інтеграція починається з процесу одержання працівником вичерпної інформації про організацію. Ця інформація має містити дані про історію організації, продукцію, що випускається, надавані послуги, структуру управління, правила внутрішнього розпорядку, пільги для співробітників, про можливості підвищення кваліфікації та кар'єрне зростання тощо.
У процесі введення працівника на посаду необхідно:
— вселити в нього упевненість, що він добре впорається з роботою;
— ввести в колектив;
— пояснити потенційні труднощі і запропонувати варіанти для подолання їх.
Важливим етапом інтеграції є ознайомлення з робочим місцем. Керівник має представити нового працівника колегам, ознайомити з виробничими функціями, дати йому можливість поспостерігати за роботою колег. Необхідно також призначити людину, яка буде куратором нового працівника в його перший робочий день.
Для одержання об'єктивної інформації про процес інтеграції працівникові відділу управління персоналом необхідно зустрітися з новим працівником по закінченні його першого робочого дня, вислухати його перші враження, поцікавитися про проблеми адаптації та труднощі.
За наявності у співробітника випробувального строку керівникові підрозділу, в якому він працює, та відділу управління персоналом необхідно виявити його недоліки і слабкі місця, спробувати їх усунути.
3.18. Мотивація персоналу
Модель мотивації
"Мотивація до роботи - частина мотивації до життя"
Уже давно робилися спроби пояснити поведінку людей і розкрити причини їхньої цілеспрямованої діяльності. Під однією чи іншою назвою з різних позицій обговорювалося те, що сьогодні називається мотивацією: активізація, стимулювання, управління, реалізація цілеспрямованої поведінки індивідуума.
Основним і визначальним фактором будь-якої діяльності є людина з її потребами та можливостями задоволення їх, рівнем соціальної й інтелектуальної свідомості, ціннісними орієнтирами [1]. Тому проблему мотивації необхідно розглядати через призму людини з її вимогами, психологією і філософією життя, життєвим кредо. Тобто початковим пунктом управління за допомогою мотивації є мотиви працівників.
Мотивація працівників — одне з найбільш важливих завдань керівника. Вона вимагає уміння, напористості та розуміння людської природи. Успіху завжди домагається керівник, який має добре розвинені здібності спонукати працівників до вищого рівня напруження їхніх зусиль і, в кінцевому підсумку, до виконання роботи.
Мотивація — це сукупність об'єктивних і суб'єктивних факторів, які змушують індивідуума поводитися доцільним або необхідним чином. До основного змісту мотивації належить три ключових поняття: зусилля, організаційні завдання й індивідуальна потреба.
Керівники мають вимагати від своїх працівників енергійних зусиль для досягнення організаційної мети. Для цього вони повинні забезпечити потреби індивідуумів. Отже, в процесі мотивації відбувається, з одного боку, досягнення організаційної мети, а з другого — задоволення індивідуальних потреб.
Процес керівництва, в кінцевому підсумку, зводиться до найбільш повного задоволення цих потреб. Схема функціонування моделі мотивації така:
— визначаються людські потреби і стимули;
— внаслідок незадоволення потреб в індивідуумі зароджується напруженість;
— на цю напруженість впливають зовнішні обставини, сприятливі можливості і мета;
— для задоволення потреб витрачаються зусилля;
— зусилля приводять до певного рівня показників, які базуються на слабкостях;
— за певні показники передбачаються різноманітні види винагород, що задовольняють початкові потреби і стимули.
Ця схема має замкнутий цикл. Адже в міру задоволення одних потреб виникатимуть нові, а для задоволення їх знову будуть потрібні нові зусилля.
Мотивація пов'язана і з деякими іншими факторами робочої ситуації індивідуума. Цей зв'язок можна описати формулою
де П — показники діяльності;
М — мотивації;
С — здібності;
О — оточення.
Згідно з роботами Дж. Мургеда і Р. Гриффіна ці показники означають, що в працівника має бути бажання виконувати роботу (мотивація), уміння її виконувати (здібності) і відповідні матеріали та устаткування (оточення). Тобто мотивація є одним з елементів, що забезпечують високий рівень показників роботи. Без сумніву, в цій системі не менш важливими є і здібності індивідуума, які необхідно постійно розвивати, а також його внутрішнє і зовнішнє оточення.
Модель мотивації
Теорії мотивації
Розділ 4 ОПЛАТА ПРАЦІ ПРАЦІВНИКІВ
4.1. Загальні положення
4.2. Регулювання оплати праці
4.3. Державні норми, гарантії і компенсації
4.4. Системи оплати праці
4.5. Доплати і надбавки
4.6. Преміювання працівників