7.1. Підвищення кваліфікації і перепідготовка
"Добре виконане завжди краще, ніж добре сказане" (Б. Франклін).
Розвиток персоналу включає:
— підвищення кваліфікації і перепідготовку;
— планування кар'єри;
— формування й підготовку кадрового резерву.
Підвищення кваліфікації і перепідготовка — це поглиблення, розширення й доповнення здобутої раніше кваліфікації. Причому підвищення кваліфікації — це освітні заходи з удосконалення професії, а перепідготовка — заходи з освоєння інших (суміжних) професій і навиків. На практиці підвищення кваліфікації конкретних працівників має певні завдання. При цьому завдання повинні:
— бути конкретними і специфічними;
— орієнтувати на отримання практичних навиків;
— піддаватися оцінюванню.
Оцінка ефективності програм навчання є центральною складовою управління в сучасній організації. Усе частіше витрати на підвищення кваліфікації персоналу розглядаються як один з головних напрямів підвищення ефективності діяльності організації.
При виборі методів навчання працівників, які підвищують кваліфікацію, організація має керуватися критеріями ефективності з погляду впливу на осіб, котрі навчаються. При цьому необхідно враховувати такі принципи:
— актуальність;
— участь;
— повторення;
— зворотний зв'язок.
Необхідно також приділяти увагу формуванню відповідного ставлення до планованого навчання. Працівників організації слід налаштувати на активну участь у програмі фахової підготовки і перепідготовки за рахунок:
— прагнення зберегти роботу, залишитися на займаній посаді;
— бажання одержати підвищення або обійняти нову посаду;
— матеріальної зацікавленості шляхом установлення підвищеної оплати праці;
— вияву інтересу до самого процесу професійної підготовки;
— бажання професійного спілкування з іншими учасниками.
Методи професійного навчання поділяються на дві групи:
1) навчання на робочому місці;
2) зовнішнє навчання.
Основними методами навчання на робочому місці є:
— інструктаж;
— стажування;
— учнівство;
— наставництво.
Інструктаж — це роз'яснення і демонстрація основних прийомів роботи безпосередньо на робочому місці. Він може проводитися керівником, працівником, який давно виконує такі функції, а також спеціально навченим інструктором.
Процедура інструктажу, як правило, орієнтована на вивчення конкретних операцій або дій, що входять до професійних обов'язків того працівника, якого навчають. Позитивними сторонами інструктажу є його дешевизна, простота і короткочасність .
Стажування — це метод самостійного навчання, при якому працівник тимчасово призначається на іншу посаду з метою
набуття нових навичок. Воно застосовується в процесі реалізації програми навчання кадрового резерву, а також для оволодіння працівником суміжних професій. Разом із тим застосування цього методу пов'язано з високими витратами внаслідок утрати продуктивності праці працівника на новому робочому місці.
Учнівство і наставництво звичайно застосовуються при фаховій підготовці нових працівників, а також у програмах підвищення кваліфікації та перепідготовки. Ці методи звичайно полягають у закріпленні за тими, хто навчається, більш досвідчених працівників, які контролюють їхню роботу і надають допомогу порадами, підказуваннями і навчанням конкретних професійних навичок.
Такі методи навчання оптимальні при виробленні фахових навичок. Проте вони багато в чому залежать і від особистості наставника.
Навчання на робочому місці не дає можливості абстрагуватися від конкретної ситуації на робочому місці. Цій меті слугує програма навчання поза робочим місцем.
Основними методами навчання поза робочим місцем є:
— лекції;
— ділові ігри;
— самостійна підготовка.
Лекція — традиційний метод фахового навчання, який передбачає виклад інформації викладачем у режимі монологу. Вона дає змогу донести слухачам великий обсяг навчального матеріалу в короткий термін, розвинути багато нових ідей, дати орієнтири щодо застосування отриманої інформації на практиці. Лекції ефективні з економічного погляду, оскільки дають можливість викладачеві працювати з великою кількістю слухачів. До недоліків лекцій можна віднести обмеженість участі слухачів у їхньому протіканні, неможливість зворотного зв'язку аудиторії з викладачем.
Ділові ігри — метод навчання, найбільш близький до фахової діяльності. Вони бувають глобальними (управління конкретною структурою) і локальними (проведення переговорів, підготовка бізнес-плану, керування конфліктами тощо).
Ділові ігри корисні з погляду набуття тими, хто навчається, практичних навичок. Проте вони дорогі і для проведення їх потрібен спеціально підготовлений персонал.
Самостійна підготовка — найпростіший метод навчання. Основною и рисою є індивідуальний характер. При цьому той, хто навчається, сам може обирати теми та час навчання, кількість повторень. Проте такий характер навчання позбавляє того, хто навчається, можливості спілкування, вимагає від нього значних зусиль. Для зняття негативних моментів використовуються комп'ютерні програми навчання, що розробляються з урахуванням рівня фахової підготовки працівника [59].
У практичній діяльності для правильної організації навчання працівників необхідно:
1. докладно досліджувати розроблений стратегічний план і поточні завдання. Будь-яке навчання має бути пов'язане з реалізацією мети організації. Необхідно чітко уявляти кінцевий результат навчання;
2. організовувати навчання, спрямоване тільки на досягнення мети. У жодному разі не можна влаштовувати навчання тільки тому, що воно стало модним;
3. проаналізувати правильність роботи співробітників і відповідність їх кваліфікації;
4. докладно досліджувати основні недоліки, яким надається велике значення при оцінюванні виконання роботи. Навчальна програма має бути спрямована на усунення їх і набуття працівниками таких навичок, яких вони не мають;
5. проводити аналіз причин звільнення працівників. При цьому причини, через які відбувалися звільнення і які можуть бути розв'язані за допомогою навчання, обов'язково мають бути враховані в програмі навчання працівників;
6. провести анкетування працівників і виявити найслабші напрямки в рівні їхньої підготовки; включити їх до програми навчання;
7. обов'язково включити до програми питання особистого характеру (подолання конфліктів, керування стресом, планування особистих фінансових засобів тощо);
8. провести дослідження відносин між співробітниками.
Робота керівника на цьому не закінчується. Після вироблення плану навчання слід вжити таких заходів:
— виробити план саморозвитку;
— включити в нього план із підвищення кваліфікації працівників організації;
— обов'язково врахувати, що короткочасні періодичні семінари більш ефективні за тривалі;
— звернути увагу лекторів як на загальні проблемні питання, так і на питання, що стосуються особливостей роботи організації;
— забезпечити працівників матеріалами, що допомагають у навчанні. Це можуть бути нормативні матеріали, книги, посібники, аудіо- і відеозаписи та ін.;
— стимулювати бажання тих, хто навчається, консультуватися з викладачем. Для цього необхідно передбачити перерви, зустрічі в неформальній обстановці й т. ін.;
— у процесі навчання поєднувати теоретичні й практичні модулі;
— організувати зустрічі начальників з підлеглими;
— реалізувати набуті кожним працівником теоретичні знання в розробці плану спільної роботи колективу, у створенні команди однодумців.
7.2. Формування кадрового резерву
7.3. Проведення співбесід з персоналом
7.4. Атестація персоналу
7.5. Організація контролю
Розділ 8 ПРОБЛЕМИ УПРАВЛІННЯ ПЕРСОНАЛОМ
8.1. Конфлікти
8.2. Управління конфліктами
Як попередити конфлікт на роботі
8.3. Проведення службового розслідування