При здійсненні функції управління організацією важливе значення має дотримання встановлених параметрів. Це досягається шляхом організації контролю. Контроль — це процес оцінювання й інформування про наявні відхилення дійсних значень від заданих або їхній збіг.
Організація контролю є не самоціллю, а економічним процесом, доцільність якого можна оцінити за ступенем виконання завдань і обмежень організації. Предметом контролю може бути як виконавча робота, так і робота керівника (менеджера). До системи контрольної діяльності звичайно входять:
— внутрішня система контролю;
— зовнішній контроль.
До внутрішніх видів контролю організації належать:
— внутрішня ревізія;
— перевірка річного балансу;
— перевірка ведення діловодства;
— проведення розслідування недозволених дій і т. ін.
Контроль має виконувати такі функції:
— попереджувальні;
— запобігання недолікам;
— документування недоліків;
— розкриття недоліків.
При виборі системи організації контролю необхідно враховувати такі критерії:
— ефективність контролю;
— ефект впливу на людей;
— завдання контролю;
— межі контролю.
Ефективність контролю полягає в порівнянні корисності контролю з витратами на його проведення.
Об'єктом контролю для керівника мають бути люди, які інформують його про ситуацію.
Ефект впливу контролю на людей оцінюється за такими результатами: чи є він додатковим стимулом до роботи, задоволення, набуття знань, а також довіри чи недовіри. Завдання контролю мають полягати у виявленні і кількісній оцінці недоліків, мінімізації їх, одержанні даних про потенційні можливості та вироблення висновку.
При проведенні контролю необхідно визначити критерії обмежень, пов'язані як із чинним законодавством, так і з етичними нормами.
Процес контролю може розвиватися за такою схемою:
— визначення загальної концепції контролю;
— вибір виду контролю;
— визначення завдань перевірки;
— планування процесу перевірки (об'єктів і суб'єктів перевірки, и обсягу й засобів, термінів і тривалості);
— проведення певних дій з визначення дійсних і наданих значень, параметрів і норм;
— встановлення ідентичності й розбіжностей;
— вироблення остаточних результатів;
— повторний огляд рішення;
— документування рішення;
— повідомлення рішення;
— аналіз і ступінь відповідальності;
— пропозиції щодо усунення недоліків.
Для правильної оцінки виконання в практичній діяльності керівникові необхідно дотримуватися таких принципів:
— дати час підлеглому все підготувати. При цьому за тиждень до закінчення терміну роботи можна сказати підлеглому, щоб він підготувався до ретельного аналізу проробленої ним роботи;
— на початку обговорення дати підлеглому час для того, щоб він зміг зібратися з думками. Оцінка виконаної роботи завжди потенційно загрожує виконавцю, тому необхідно зводити до мінімуму загрозу і необхідність захищатися;
— необхідно приготуватися слухати співробітника і не переривати його. Це допоможе йому швидше заспокоїтися;
— наприкінці обговорення потрібно дати оцінку виконанню, але в жодному разі не особистості виконавця;
— не можна давати конкретну оцінку виконанню. Необхідно лише зводити розмову до змісту оцінки, а не до неї самої;
— потрібно дізнатися про думку підлеглого щодо виконаної роботи і зіставити її зі своєю. У разі розбіжності необхідно спробувати з'ясувати причину;
— після виконання роботи її необхідно порівняти зі стандартом або очікуваними результатами;
— за наявності незадовільного результату необхідно разом зі співробітником розробити план дій, спрямованих на його виправлення;
— необхідно закінчувати обговорення тільки в тому разі, якщо розв'язано всі проблеми.
Такі дії сприятимуть тому, що працівник сам запропонує метод реалізації наміченого плану усунення недоліків.
8.1. Конфлікти
8.2. Управління конфліктами
Як попередити конфлікт на роботі
8.3. Проведення службового розслідування
Розділ 9 ПРАКТИЧНІ ПОРАДИ З МЕНЕДЖМЕНТУ ПЕРСОНАЛУ
9.1. Імідж керівника
Презентація іміджу
Зовнішній вигляд
Постава і мова рухів тіла