9.1. Імідж керівника
Однією зі сфер діяльності керівника, здатною передавати інформацію про нього тим, хто його оточує, є створення його іміджу. Через створення свого іміджу людина показує, яке місце в суспільстві вона відводить сама собі. Образ, представлений навколишньому світові, нерідко сприймається і як відображення рівня самооцінки.
Як стверджує Ф. Девіс, для того, щоб уміти добре подавати себе, необхідно з гідністю оцінити свої позитивні сторони, і, що особливо важливо, розуміти в чому полягають вузькі місця, а також робити кроки з усунення їх.
Психолог А. Мехрабян стверджує, що 55 % вражень, які ми справляємо на інших людей, визначаються тим, що вони бачать (як правило, це стосується кольору шкіри і волосся, зовнішнього вигляду, пози, міміки і жестів, виразу обличчя тощо); 38 % — тим, що вони чують (тобто тоном і висотою голосу, темпом і ясністю мови та ін.); 7 % — тими словами, які вони чують. Тобто на нас значно більший вплив справляє те, як людина виглядає і як говорить, ніж те, що саме вона говорить.
Як правило, люди мають потребу у співпричетності й ототожненні з подібними собі, а також, поряд із цим, — в утвердженні своєї індивідуальності.
Співпричетність і ототожнення з іншими людьми можна показати такими засобами: зовнішнім виглядом, поставою і мовою рухів тіла, манерою розмовної мови, мовою, аксесуарами, оточенням.
За допомогою одягу, що більше підходить тій або іншій групі людей, можна швидше налагодити з ними контакт. Цьому служать певна постава і жести, а також інші форми ототожнення.
Утвердження індивідуальності здійснюється за допомогою тих самих засобів, що і при виробленні співпричетності, з тією лише різницею, що вони мають нести і демонструвати індивідуальні особливості.
Презентація іміджу
"Керманич має правити човном, використовуючи хвилі, інакше вони його захлеснуть" (Китайське прислів'я).
Важливим напрямом у діяльності зі створення іміджу є його презентація. До неї входять такі основні компоненти, як імідж подачі й імідж сприйняття.
Імідж подачі — це комплекс параметрів, у яких, на вашу думку, вас бачить оточення. Чим ближчими вони є до характеристик вашого самоіміджу, тим упевненіше ви будете почуватися в цій сфері.
Імідж сприйняття — це реальні параметри вашого іміджу, в яких вас бачать навколишні.
Усім подобаються контакти з людьми, які підходять під вислів "такі, як ми". Для формування позитивного першого враження можна використовувати такий шаблон поведінки.
Якщо ви молоді і необхідно справити враження на людину літнього віку, то потрібно враховувати, що контактер може поставитися до вашого віку добродушно або поблажливо. Щоб використати фактор "такі, як ми", необхідно одягтися з певною часткою консерватизму, розмову вести коротко, не зловживаючи часом, а також уникати манер, що діють на нерви, наприклад хихикання.
Навпаки, якщо ви маєте солідний вік і хочете справити враження на людину, котра набагато молодша за вас, то слід вибрати модний одяг і зачіску, показуючи своїм виглядом, що вам не далекі сучасні тенденції, але ви користуєтеся ними в міру. При безпосередньому контакті необхідно постаратися не опускатися важко в крісло і розташовувати тіло так, щоб підкреслювати підібраність і гарну фізичну форму, говорити чітко й у відповідному темпі.
Водночас потрібно відчувати міру й уникати крайнощів. Адже одяг 20-річного чоловіка в поєднанні з манерами 40-річного виглядає безглуздо.
Ще декілька порад. Коли ви підходите дуже близько до високої людини, підкреслюється мініатюрність вашої постаті. І навпаки, у високої людини зворотна реакція. З невисокими людьми їй рекомендується спілкуватися за можливості сидячи. Тому ви, сильно відрізняючись від співрозмовника фізично, можете за допомогою одягу й аксесуарів демонструвати співпричетність до нього.
Разом з тим надто велика подібність може перетворити характер "таких, як ми" на проблему. Наприклад, якщо ви прийдете на співбесіду, наймаючись на роботу, в такому самому костюмі, що й особа, котра вас запросила, це може лише зашкодити. Тому в усьому потрібно відчувати міру і ступінь застосовності до конкретної ситуації.
Постава і мова рухів тіла
9.2. Особистісні риси керівника
Основні риси керівника
Фактори, що перешкоджають повній реалізації особистих можливостей керівника
Риси, які мають бути властиві заступникові
9.3. Спілкування з персоналом
Як поводитися з "важкими" людьми
9.4. Методи маніпулятивного впливу
Тактика використання чуток у діловому спілкуванні