Менеджмент у сфері послуг - Моргулець О.Б. - 6.3. Місія та цілі сервісного підприємства

Функція планування забезпечує реалізацію встановлених цілей, саме тому, початковим етапом процесу планування є вибір цілей. Слід виділяти дві складові поняття "визначення цілей підприємства" - місію та цілі, кожна з яких відіграє свою роль в процесі планування.

Місія підприємства в широкому розумінні - це констатація філософії і призначення, змісту існування організації; у вузькому розумінні

- це ствердження відносно того, для чого і з яких причин існує організація, чим вона відрізняється від інших. З визначення місії розпочинається як процес створення і проектування організації так і стратегічне планування її діяльності. Основні групи людей, чиї інтереси впливають на діяльність організації і безумовно повинні враховуватись при визначенні її місії представлені в табл. 6.1.

Таблиця 6.1

ГРУПИ ЛЮДЕЙ І ЇХ ІНТЕРЕСИ, ЯКІ ВПЛИВАЮТЬ НА ПІДПРИЄМСТВО

Групи людей

Вплив їх інтересів на діяльність підприємства

Власники

Створюють і розвивають організацію і за її рахунок вирішують свої життєві проблеми

Співробітники

Своєю працею забезпечують діяльність організації і отримують від неї компенсацію за свою працю і за допомогою цієї компенсації вирішують свої життєві проблеми

Споживачі (покупці) продукту підприємства

Віддають свої ресурси (гроші) за продукт, що пропонує підприємство і задовольняють свої потреби за допомогою цього продукту

Ділові партнери підприємства

Знаходяться з нею у формальних і неформальних взаємостосунках, надають підприємству різні послуги і отримують аналогічні послуги від підприємства

Місцеве суспільство

Знаходиться з підприємством у взаємодії, має певний зміст і впливає на формування соціального і екологічного середовища існування підприємства

Суспільство в цілому

В особі державних інститутів, що взаємодіють з організацією в політичній, правовій, економічній і інших сферах, отримують від неї частину створеного багатства для забезпечення суспільного благоустрою і розвитку, яким користується і саме підприємство

Саме тому місія підприємства повинна відображати інтереси цих шести суб'єктів.

Теорія і практика менеджменту ще не виробили універсальних правил формулювання місії, тому існує безліч різноманітних підходів до її змісту. Однак на сучасному етапі розвитку менеджменту найважливішим, особливо для підприємств сфери послуг, є вимога - орієнтуватися на інтереси, очікування й цінності клієнта. В формулюванні місії підприємства, що працює в сфері послуг, можуть лежати наступні відомості: цільові орієнтири, сфери діяльності, філософія, можливості і способи здійснення діяльності, імідж підприємства (рис. 6.3).

Місія сервісного підприємства

Рис. 6.3. Місія сервісного підприємства

Як правило, місія конкретного підприємства включає не всі перераховані вище компоненти, а лише найзначніші для існуючої ситуації. Наприклад, місія мережі ресторанів швидкого харчування може бути наступною: надання жителям і гостям міста високоякісних блюд і напоїв за доступними цінами з швидким обслуговуванням.

Місія підприємства виконується, якщо підприємство успішно реалізує власні плани, основу яких складають його цілі. Під ціллю розуміють кінцевий стан або результат на який спрямована діяльність підприємства. Будь-який вид організованої групової діяльності має, або принаймні повинен мати цілі.

У системі управління підприємством сфери обслуговування цілі виконують кілька важливих функцій [18].

1. Цілі відбивають філософію підприємства, концепцію його діяльності і розвитку, місце і значення на ринку послуг.

2. Цілі зменшують невизначеність поточної діяльності з надання послуг, стають орієнтирами для підприємства в цілому й для окремих людей, вимагають зосереджуватися на найважливіші діях, тим самим збільшуючи обсяг і якість послуг, що надаються і знижуючи зайві витрати на них.

3. Цілі становлять основу критеріїв для виділення проблем, прийняття рішень, контролю і оцінки результатів діяльності по наданню послуг.

Цілі діяльності, що встановлюються на підприємствах сфери послуг і є основою для підготовки різноманітних планів, можуть класифікуватися за декільком ознакам (рис. 6.4).

Класифікація цілей сервісного підприємства

Рис. 6.4. Класифікація цілей сервісного підприємства

Найрозповсюдженіші напрями встановлення цілей наведені в таблиці 6.2.

Таблиця 6.2

НАПРЯМИ ВСТАНОВЛЕННЯ ЦІЛЕЙ СЕРВІСНОГО ПІДПРИЄМСТВА

Напрям

Показники

Прибутковість

розмір прибутку, рентабельність, доход на акцію тощо.

Положення на ринку

частка ринку, обсяг продажу тощо.

Продуктивність

витрати на обслуговування одного клієнта, обсяг наданих послуг за одиницю часу, матеріалоємність тощо.

Фінансові ресурси

структура капіталу, рух грошей, розмір оборотного капіталу тощо.

Потужності підприємства

розмір площ, кількість одиниць техніки тощо.

Організація надання послуг і оновлення технології

витрати на виконання проекту, термін впровадження нового обладнання, нової послуги тощо.

Людські ресурси

плинність кадрів, підвищення кваліфікації, культура поведінки з клієнтом тощо.

Робота з клієнтами

швидкість та якість обслуговування, кількість скарг тощо.

Надання допомоги суспільству

обсяг доброчинності, термін проведення доброчинних акцій тощо.

Процес встановлення цілей на будь-якому підприємстві здійснюється в чотири етапи (рис. 6.5).

Процес розробки цілей підприємства сфери обслуговування

Рис. 6.5. Процес розробки цілей підприємства сфери обслуговування

При встановленні цілей необхідно щоб вони відповідали таким вимогам:

досяжність і реальність - ціль повинна бути такою, щоб її можна було б досягти, крім того, ціль повинна сприяти підвищенню ефективності підприємства. Встановлення цілей, що перевищують можливості підприємства, наприклад, через нестачу ресурсів чи інших чинників, може призвести до катастрофи, а намагання робітників досягти таких цілей будуть марними і негативно впливатимуть на їх мотивацію;

вимірність і конкретність - встановлювати цілі необхідно в конкретних вимірних формах, таким чином створюється основа відліку для наступних управлінських рішень та забезпечується можливість ефективного контролю та оцінки ходу виконання послуг;

сумісність і відповідність - кожна ціль повинна підтримувати одна одну, тобто дії і рішення, необхідні для досягнення однієї цілі, не повинні бути перешкодою в досягненні інших цілей;

гнучкість - цілі не повинні бути категоричними. Оточуюче середовища сьогодні характеризується високою мінливістю, тому, особливо довгострокові цілі, повинні зберігати можливість видозмінюватися, сприяючи тим самим своєчасній адаптації підприємства до змін середовища, при цьому зберігаючи цільову направленість.

6.4. Аналіз оточуючого середовища сервісного підприємства
6.5. Принципи планування у сфері послуг
Розділ 7. Стратегічне планування у сфері послуг
7.1. Концепція стратегічного планування
7.2. Поняття стратегії та її класифікація
7.3. Основні види стратегій
7.3.1. Корпоративні стратегії
7.3.1.1. Стратегії концентрованого росту
7.3.1.2. Стратегії інтегрованого росту
7.3.1.3. Стратегії диверсифікованого росту
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru