Визначення цілей є основним завданням для успішного ведення будь-якого бізнесу, але особливо важливе для підприємців, які можуть відволіктися, не маючи чіткої і конкретної мети. Цілі визначають дії, дають вам щось на зразок орієнтира, відповідно до якого вам необхідно рухатися в бізнесі, а також можуть служити критерієм для оцінки успішності вашого бізнесу (табл.6.7).
Таблиця 6.7. Поняття цілі фірми
і. | Цілі - це конкретний стан окремих характеристик організації, досягнення яких є для неї бажаним і на це націлена її діяльність |
2. | Ціль - це бажаний стан об'єкту в майбутньому |
3. | Ціль - це вихідна точка планування діяльності фірми |
4. | Ціль - це кінцевий стан, якого фірма сподівається досягти в певний момент майбутнього, це ідеальне уявлення про майбутні рубежі фірми |
Підхід, який Ви використовуєте у визначенні цілей, підкаже, наскільки Ви здатні досягти їх. Сфери встановлення цілей у бізнесі наведені в табл. 6.8.
Ще Аристотель підкреслив: "Благо всюди залежить від дотримання двох умов:
І). Вірного встановлення кінцевих цілей та
2). Пошуку відповідних засобів, що ведуть до кінцевої мети ", тобто актуальність проблеми стратегічного управління існувала завжди, змінювалися лише методологічні і методичні підходи до неї,
Таблиця 6.8. Сфери встановлення цілей
Розглянемо правила для встановлення цілей та основні помилки й цьому процесі (табл. 6.9., 6.10).
Таблиця 6.9. Правила для встановлення цілей
1. Якщо цілі не сформульовані або не зрозумілі - існує небезпека І здійснення дій, що не відповідають цілям фірми |
2. Якщо цілі чітко визначені, то можливі конфлікти між ними можуть бути усунені в процесі узгодження цілей (досягнення консенсусу) |
3. Чітке визначення критеріїв оцінки діяльності фірми необхідно в усіх випадках, окрім ситуації, коли формальне їх делегування робиться для пропаганди, що приховує істинні цілі |
4. Основною ціллю фірми є отримання установчого прибутку |
5. Встановлення не вірних цілей означає вирішення невірно сформульованих проблем, що може призвести до більшого марнотратства ресурсів, ніж неефективне вирішення вірно сформульованої проблеми |
6. Результативність процесу встановлення цілей залежить від того: |
6.1. Наскільки вірно сформульовані цілі? |
6.2. Наскільки широко про них інформовано персонал? |
6.3. Як стимулюється їх досягнення? |
Таблиця 6.10. Основні помилки при встановленні цілей і причини їх виникнення
№ | Основні помилки в процесі цілевиявлення | Причини виникнення помилок |
1 | Встановлення І невідповідних 1 цілей | 1.1. Обирається ціль, що виходить за межі місії фірми, або така, що не забезпечує її реалізації 1.2.Перетворення засобу досягнення цілі в саму ціль |
2 | [ Встановлення недосяжних цілей | 2.1. Оцінка реальних можливостей фірми з точки зору її ресурсів 2.2. Неадекватна оцінка фірмою свого зовнішнього середовища |
3 | Встановлення суперечливих цілей | 3.1. Недостатня компетентність керівника 3.2. Невміле використання методу управління за цілями |
4. | Вибір неадекватної системи винагород за досягнення цілі | 4.1. Перед виконавцем поставлено не конкретні цілі 4.2. Завчасно не узгоджено систему винагород і ступінь досягнення цілі |
Більшість людей погоджуються з тим. що цілі є важливими, але менше п'яти відсотків цих людей схильні записувати їх або складати плани дій для їхнього досягнення. У цьому найчастіше винний страх. Люди не бажають записувати на папері свої цілі в бізнесі (основна річ у справі визначення цілей),тому що вони бояться не домогтися їхнього втілення. Якщо у вас така ж проблема, спробуйте запам'ятати, що ціль може бути змінена в будь-який момент після того, як ви виклали її на папері. Також варто пам'ятати, що визначення цілей стає тим легшим, чим більше ви цим займаєтесь. Процес встановлення цілей наведено в табл. 6.11.
Таблиця 6.11. Процес встановлення цілей
№ | Ф А 3 А |
1. | Виявлення і аналіз тенденцій і змін в оточенні |
2. | Встановлення цілей для фірми в цілому |
3. | Побудова ієрархії цілей |
4. | Встановлення індивідуальних цілей |
Після того, як ви визначили цілі для вашого бізнесу і досягли їх, перевага постановки ділових цілей перед собою змусить вас надалі ставити перед собою серйозніші та важливіші завдання.
Якщо Ви все-таки схильні уникати постановки ділових цілей перед собою, то наступні підказки та роз'яснення мають допомогти Вам.
1. У вас повинні бути короткострокові та довгострокові цілі.
Можливо, ви схочете визначити свої цілі на тиждень, на квартал, на рік, або навіть на 3 - 5 років. Єдиним способом для визначення і вироблення короткострокових цілей є розгляд і опрацювання ваших довгострокових цілей, чи то щодо визначеної суми грошей, яку ви хочете заробити, або визначеної кількості клієнтів, яких ви хотіли б залучити до визначеного часу. Якщо нічого подібного не спадає вам на думку відразу, зачекайте якийсь час і подумайте, яку професійну мету ви хотіли б реалізувати. Якщо ви вже визначили довгострокові цілі, ви можете виробити короткострокові цілі. Якщо ваша мета полягає в тому, щоб заробити $100.000 у поточному році, ви повинні скласти список заходів, необхідних для того, щоб заробити цю суму. Якщо ж ви стикнулися з певними труднощами при складанні даного списку, зверніться до ваших колег або друзів за допомогою. Коли ваш список буде складено, розбийте ці маленькі кроки на цілі.
2. Ваші цілі мають бути конкретними і реальними щодо термінів.
"Збільшити свій збут" - гарна мета, але вона настільки невизначена, що не має універсальної одиниці виміру своєї успішності. Модифікуйте ваші цілі, зробивши їх конкретними. Всі цілі мають бути конкретними (наприклад: залучити нових клієнтів), мати чисельний показник (наприклад: залучити трьох нових клієнтів), і часові рамки (наприклад: залучити трьох нових клієнтів до листопаду).
3. Не настроюйте себе на невдачу.
Ви маєте впевнитися, що ваші цілі досяжні. Якщо ваші цілі мають занадто високу планку в плані їхнього досягнення, то ви прирікаєте себе на поразку.
4. Не лінуйтеся
З іншого боку, деякі підприємці ставлять перед собою цілі, які надто легко досягти. Якщо ви схильні до цього, шукайте шляхи, щоб ставити собі складні завдання. Якщо ви зазвичай ставите собі за мету на квартал залучити одного клієнта, змусьте себе запланувати залучення двох або трьох.
5. Ставте доречні цілі.
Цілі мають допомагати вам у досягненні чогось конкретного. Остерігайтеся цілей, які мають на увазі постійну зайнятість, але не гарантують загального успіху в бізнесі. Якщо ви не впевнені в тому, що ваші цілі виправдані, то ви навряд чи будете докладати зусиль для їхнього досягнення.
Загальновідомі вимоги до самих цілей наведені в табл. 6.12.
Таблиця 6.12. Вимоги до цілей
1. Досяжність | 2. Гнучкість | 3. Вимірюваність | 4. Зорієнтованість V часі |
5. Конкретність | 6. Сумісність (несуперечливість) | 7. Прийнятність (в т.ч. морально-етична) | 8. Письмове формулювання |
6. Будьте терплячі і наполегливі.
Якщо вам здається, що ваша система визначення і постановки цілі не спрацьовує через те, що ви не домагаєтесь багато чого з того, що запланували, не здавайтеся. Продовжуйте виробляти цілі протягом декількох місяців, і, в результаті, ви побачите, що ваше вміння чітко і вірно визначати цілі для бізнесу помітно покращиться.
7. Постійно переглядайте свої цілі.
Перелік ваших щотижневих і короткострокових цілей має увесь час бути перед очима - на робочому столі, або прикріпленим на комп'ютерній підставці для паперів, наприклад, так, щоб ви постійно пам'ятали про свій наступний крок. Щомісяця заглядайте в перелік своїх цілей на поточний рік, щоб бути впевненим, що ви знаходитеся на вірному шляху до досягнення основної мети. Якщо фокус вашої діяльності змінюється, не бійтеся змінити свої поточні цілі. Гнучкість - основний компонент у справі вірної постановки цілей для вашого бізнесу.
Пам'ятайте, що стратегічне управління (табл. 6.13) передбачає встановлення стратегічних цілей (і тактичних, що направлені на вирішення стратегічних), які щільно пов'язані із станом зовнішнього середовища організації (рис. 6.4), оскільки вона безперервно взаємодіє з ним (рис. 6.5).
Таблиця 6.13. Три види стратегічного управління в залежності від ступеня нестабільності зовнішнього середовища (за І. Ансофом)
При цьому необхідно враховувати макро- і мікросередовище фірми (рис. 6.6), вплив прямих і побічних його чинників (рис. 6.7).
Фактори, що впливають на результати діяльності підприємства, представлені на рис. 6.8.
Модель взаємодії організації із зовнішнім середовищем подана на рис. 6.9.
Рис. 6.4. Взаємозв'язок елементів зовнішнього і внутрішнього середовища фірми
Рис. 6.5. Взаємодія підприємств з зовнішнім середовищем
Рис. 6.5. Мікро- і макросередовище функціонування фірми
Рис. 6.7. Фактори зовнішнього середовища прямої та непрямої дії
Рис. 6.8. Фактори, що вшивають на результати діяльності підприємства
Рис. 6.9. Модель взаємодії організації із зовнішнім середовищем
6.2.1. Як розробити успішну комерційну ідею
6.2.1.1. Визначіть "бачення" бізнесу
6.2.1.2. Визначіть ваші сильні сторони і чим ви б хотіли займатися.
6.2.1.3. Прорахуйте попит ринку
6.2.2. Як оцінити бізнес-ідею
6.2.3. Попередження розповсюджених помилок
Помилки впровадження бізнес-ідеї
Помилки початківців
6.3. Форми й принципи створення власної справи