Зарубіжні фахівці вважають, що характерною рисою ділового життя стало загальне зростання нестабільності як основної причини виникнення і розвитку кризових ситуацій. Термін "ситуація" у перекладі з латинської означає: становище, сукупність обставин.
Починаючи з 50-х років неухильно зростає кількість нових завдань, зумовлених зміною середовища. Деякі з тих принципово нові і не можуть бути розв'язані традиційними методами.
Для того, щоб організація досягла успіху, керівник повинен уміти передбачати можливість, імовірність появи тих чи інших виробничих ситуацій, бути готовим до них і діяти адекватно до сформованих обставин [2, с.24-25].
Тобто, розкриваючи сутність цього питання, доцільно акцентувати увагу на категоріях "ситуація", що характеризує сформований стан справ на певний момент часу, та "криза" - максимальному загостренні протиріч в соціально - економічній системі, що загрожує її життєдіяльності в оточуючому середовищі.
Різноманітність існуючих ситуацій обумовила необхідність їх інтегральної класифікації, яка носить авторський характер. 1. За ступенем кризи виділяють:
o звичайну виробничу ситуацію,
o кризову;
o надзвичайну.
На думку В.О. Василенка, можна обмежитися трьома цими видами ситуацій: звичайною виробничою ситуацією і двома проблемними - кризовою і надзвичайною.
Звичайна виробнича ситуація - це такий стан справ в організації на будь-який момент часу, коли виробничі й економічні показники підприємства чи його підрозділів, а також мікроклімат у колективі знаходяться на належному рівні, тобто цілком відповідають наміченим планам чи мають допустимі відхилення, встановлені стандартами підприємства. Інакше, підприємство (підрозділ) працює в зоні допустимого ризику, управління здійснюються за звичайною функціональною схемою, в результаті чого розрахунковий прибуток має бути отриманий.
Кризова ситуація - одна із форм проблемної, характеризується можливістю втрат через відхилення, що виходять за рамки обмежень. Величина втрат може перевищити очікуваний прибуток, підприємство не одержує ніякого доходу, але несе збитки в сумі всіх своїх марних витрат. І виявляється в зоні критичного ризику.
Надзвичайна ситуація - проблемна ситуація, яка виявилася в зоні катастрофічного ризику, межа втрат якої перевищує критичний рівень, очікувану виручку і в максимумі може досягати величини власному капіталу чи його перевищити. Як наслідок - крах, банкрутство [2, с.91].
Разом з тим, на нашу думку, доцільно розглянути наступні класифікаційні ознаки ситуацій:
2. За причиною виникнення:
o об'єктивні і суб'єктивні;
o зовнішні і внутрішні;
o випадкові й закономірні;
o природні і неприродні.
3. За змістом:
o суспільні;
o природні;
o екологічні.
4. За наслідками:
o оновлення або руйнування організації;
o оздоровлення або виникнення нової ситуації;
o загострення відносин або вирішення проблеми;
o перетворення організації або вирішення проблеми;
o якісні або кількісні зміни.
5. За масштабами розширення та проблематикою:
o загальні;
o локальні.
6. За рівнем:
o глобальний;
o макро-
o мезо-
o мікрорівень
7. За структурою відносин в соціально-економічній системі:
o економічні;
o соціальні;
o організаційні;
o психологічні;
o технологічні.
8. За передбачуваністю:
o передбачені;
o непередбачені.
Таким чином, використання сформованої класифікації дозволить упорядкувати різноманіття ситуацій та допомогти керівнику в процесі управління організацією. При цьому слід пам"ятати, що вагоме місце в розглянутій класифікації належить економічним кризам, які мають місце як на мікро-, так і макро рівнях.
3. Керовані та некеровані процеси. розвиток процесів управління в процесі розвитку виробництва
ТЕМА 3. Диверсифікація ситуаційного менеджменту: типологія та вибір альтернатив. Механізми менеджменту
1. Поняття динаміки та статики менеджменту
2. Поняття диверсифікації та типології управління. типи управління
3.Тенденції циклічного розвитку організації
4. Механізми менеджменту: методи та засоби впливу
Довідкова інформація життєвий цикл організації
ТЕМА 4. Діагностика в ситуаційному менеджменті
1. Сутність та поняття діагностики в ситуаційному менеджменті