5.1. Принцип стратегічних кривих в теорії стратегічного управління
Поняття "глобальної стратегії конкуренції", що розглядається в цій темі, застосовується до конкретних сфер бізнесу (стратегічних зон господарювання). Для того, щоб зрозуміти сутність глобальних стратегій конкуренції організації в якій-небудь сфері бізнесу, необхідно зіставити два факти. Перший: функція залежності питомої собівартості виробленої продукції від обсягу випуску до певного значення величини обсягу випуску зменшується, а потім - зростає, тобто має мінімум. Ця залежність називається виробничим ефектом масштабу (рис. 24).
Окрім цього, питома собівартість може зменшуватися по мірі збільшення обсягу виробленої продукції. Це - так званий виробничий ефект освоєння. Для його опису використовують "коефіцієнт освоєння", що показує на скільки відсотків знижується питома собівартість при кожному подвоєнні обсягу виробленої продукції (рис.25). Даний ефект виникає унаслідок процесу навчання персоналу, доробки технологічних процесів і інших чинників. Значення коефіцієнта освоєння зменшується при збільшенні обсяг випуску.
Функція залежності питомих витрат на просування і збут від обсягу реалізації в загальному випадку до певного значення величини обсягу реалізації зменшується, потім - зростає. Такий вид функції визначається фактом існування так званого маркетингового ефекту масштабу. Існує також маркетинговий ефект освоєння, по своїй природі аналогічний виробничому ефекту освоєння.
Сукупні питомі виробничі витрати і витрати на просування і збут, далі - сукупні питомі витрати, як функція обсягу реалізованої продукції визначаються за допомогою підсумовування відповідної статі витрат (рис. 26).
В таблиці 26 приведена класифікація ефектів масштабу і освоєння. Другий факт: кожний ринок товару з певним функціональним призначенням може бути сегментований При цьому для більшої частини сегментів справедливе твердження: місткість сегменту зворотно пропорційна ціні (корелює з якістю) товару сегменту (рис. 27).
Рис. 27. Графічна інтерпретація залежності місткості сегменту від ціни товару в сегменті (стратегічна крива 2-го порядку)
Таблиця 26
КЛАСИФІКАЦІЯ ЕФЕКТІВ МАСШТАБУ І ОСВОЄННЯ
Назва ефекту | Прояв ефекту |
1. Виробничий ефект масштабу | питома собівартість проведеної продукції до певного значення величини обсягу випуску убуває, потім - зростає, тобто функціональна залежність має мінімум |
2. Виробничий ефект освоєння | питома собівартість проведеної продукції знижується із збільшенням кумулятивного обсягу виробленої продукції у зв'язку з навчанням персоналу, доробкою технологічних процесів і іншими чинниками |
3. Маркетинговий ефект масштабу | питомі витрати на просування і збут продукції до певного значення величини обсягу убувають, потім - зростають, тобто функціональна залежність має мінімум |
4. Маркетинговий ефект освоєння | питома собівартість реалізованої продукції знижується із збільшенням кумулятивного обсягу реалізованої продукції у зв'язку з навчанням персоналу, вдосконаленням процесів просування і збуту |
На межах сегменту можуть мати місце так звані "краєві ефекти", що виявляються в зміні знаку похідної місткості сегменту за ціною на межах інтервалу. їх економічне значення полягає в тому, що є товари, цінність яких знижується для споживачів при зростанні їх доходів, або навпаки, може різко зростати на межах цінових інтервалів. Можна помітити, що функція залежності сукупних питомих витрат від обсягу реалізації і функція залежності місткості сегменту від ціни товару сегменту мають схожий вигляд.
В теорії СУ ці функції називаються стратегічними кривими 1-го і 2-го порядків відповідно (табл. 27). З одного боку, їх аргументи між собою не корелюють, з іншого - вони забезпечують внутрішню логіку функціонування ринків. У зв'язку з цим, а також у зв'язку з їх винятковою важливістю для теорії і практики СУ, дані емпіричні закономірності, що характеризують криві 1-го і 2-го порядків, називаються принципом стратегічних кривих.
Таблиця 27
КЛАСИФІКАЦІЯ СТРАТЕГІЧНИХ КРИВИХ
Параметри кривої | Стратегічна крива 1-го порядку | Стратегічна крива 2-го порядку |
відбивана залежність | залежність сукупних питомих витрат від обсягу реалізації | залежність місткості сегменту від ціни товару сегменту |
складові | залежність питомих виробничих витрат від обсягу виробництва (виробничий ефект масштабу і освоєння); залежність питомих витрат на просування і збут від обсягу реалізації (маркетинговий ефект масштабу і освоєння) | емпірична залежність місткості сегменту від ціни товару сегменту |
теоретичне значення в стратегічному управлінні | є теоретичною базою для класифікації глобальних стратегій конкуренції, опису окремих функціональних стратегій | є теоретичною базою для класифікації глобальних стратегій конкуренції, опису окремих функціональних стратегій |
практичне значення | знання галузевих кривих 1-го порядку є основою галузевого прогнозування | знання галузевих кривих 2-го порядку є основою галузевого прогнозування |
Вживання принципу стратегічних кривих дозволяє провести класифікацію глобальних стратегій конкуренції. Стратегія мінімізації витрат припускає вибір такої "робочої точки" на кривій галузі 1-го порядку, в якій значення функції мінімальне. Стратегія фокусування припускає роботу в такій "робочій точці" на кривій галузі 2-го порядку, в якій: не працюють інші галузеві організації або їх число мало; місткість сегменту має достатньо велике значення.
Стратегія диференціації припускає вибір таких "робочих точок", які близько розташовані одна до одної на галузевій кривій 2-го порядку. Стратегія інновацій припускає зміну параметрів стратегічних кривих і далі - вибір робочих точок. Стратегія оперативного реагування припускає оперативну зміну положень "робочих точок" при зміні параметрів стратегічних кривих 1-го і 2-го порядків [7, с. 38-43].
5.2. Загальні характеристики глобальних стратегій
5.3. Характеристика та особливі умови використання портфельних стратегій
Стратегії відкачування капіталу і ліквідації
Стратегії зміни курсу і реструктуризації
5.4. Характеристика функціональних стратегій. Умови використання
Наступальні і оборонні стратегії
Стратегія вертикальної інтеграції
Стратегії організацій, що займають різні галузеві позиції
Стратегії для організацій, що переслідують лідера