1. Оберіть один із запропонованих варіантів відповіді або вкажіть свій. Відповідь обгрунтуйте.
На уроці учень несподівано запитує: "Ольго Петрівно, а яка у Вас зарплата? ". Що відповісти:
а) пожартувати: "Це комерційна таємниця";
б) відповісти чесно: "Невелика";
в) відповісти з гідністю: "Не велика і не маленька, але мені вистачає";
г) відповісти питанням на питання: "А чому це тебе цікавить?";
ґ) розіграти здивування: "Ну і запитання у тебе! Запитай що-небудь простіше!";
д) сміливо й відверто назвати суму - нехай діти знають і, можливо, вам поспівчувають;
е) вдати, що ви не почули запитання; є) ваш варіант відповіді?
Що означає для педагога гідно вийти із ситуації?
2. Оберіть один із запропонованих варіантів відповіді або вкажіть свій. Відповідь обгрунтуйте.
Молода вчителька організувала у школі гурток біології. Учні з різних класів потягнулись до неї. Одного разу на занятті гуртка одна учениця несподівано сказала: "Приходьте у наш клас вести уроки біології, будь ласка! А то вчителька у нас - просто жах".
Що відповісти:
а) сухо сказати: "Марійко, я була про тебе кращої думки";
б) сказати: "Ось вивчите мене краще, і будете так само критикувати перед іншими вчителями";
в) скромно пояснити: "Не можу, кожен з нас робить свою справу; у мене й так велике навантаження";
г) розтлумачити дітям: "Заняття в гуртку для вас - за бажанням, тому цікаві, а обов'язкові уроки, хто б їх не проводив, такими бути не можуть";
ґ) висловити невдоволення: "У яке становище ви мене ставите перед колегою? Будемо вважати, що я цього не чула";
д) весело відгукнутися: "Чудова ідея, треба буде поговорити із завучем";
е) вдати, що ви не почули або не зрозуміли, а згодом обов'язково розповісти колезі, що говорять про неї учні;
є) ваш варіант відповіді? Що таке професійна етика?
Чи можна з учнями обговорювати іншого вчителя, його діяльність? Чи можна возвеличувати себе за рахунок приниження іншого? Чому?
3. Оберіть один із запропонованих варіантів відповіді або вкажіть свій. Відповідь обгрунтуйте.
На уроці учениця нагадує вчительці: "Ірино Петрівно, на попередньому уроці Ви обіцяли, що розкажете нам...". Учителька зовсім забула про свою обіцянку і виконати її не готова.
Як бути:
а) упевнено сказати: "Звичайно, звичайно, тільки сьогодні у нас на це не вистачить часу. Давайте я вам розповім на наступному уроці";
б) рішуче заявити: "Поговоримо про це після контрольної - тоді у нас і часу буде більше";
в) сказати здивовано: "Розповісти? Ні, сьогодні ви не настільки добре працюєте на уроці, щоб я робила вам такі подарунки!";
г) здивуватися: "Щось не пам'ятаю, щоб я вам таке обіцяла, але, якщо вам цікаво, то на наступному уроці поговоримо про це";
ґ) чесно зізнатися, що забула про свою обіцянку, попросити вибачення і сказати, що наступного разу обов'язково її виконаєте;
д) ваш варіант відповіді?
Чи допустимо педагогові визнавати свої помилки перед учнями? А може, варто вдатися до хитрощів? Відповідь обгрунтуйте. Як педагогу відновити втрачене довір'я учнів?
Тести і методики для самопізнання
1. Методика "Мотиви вибору професії".
Інструкція. Нижче наведено твердження (табл. 1), що характеризують будь-яку професію. Прочитайте та оцініть за поданою шкалою, якою мірою кожне з них вплинуло на ваш вибір професії.
Шкала оцінювання: 5 - дуже визначально вплинуло; 4 - дуже вплинуло; 3 - здійснило середній вплив; 2 - слабо вплинуло; 1 - ніяк не вплинуло.
Таблиця і
Твердження "Моя майбутня професія"." | Оцінка | Тип мотивації | |
1 | 2 | 3 | 4 |
1 | Передбачає спілкування з різними людьми | і | |
2 | Подобається батькам | - | |
3 | Передбачає високе почуття відповідальності | С | |
4 | Передбачає переїзд на нове місце проживання | + | |
5 | .Відповідає моїм здібностям | і | |
6 | Дає змогу обмежитись наявним обладнанням | - | |
7 | Дає змогу давати користь людям | с | |
00 | Сприяє розумовому чи фізичному розвитку | і | |
9 | Є високооплачуваною | + | |
10 | Дає змогу працювати близько від дому | + | |
11 | Є престижною | - | |
12 | Сприяє зростанню професійної майстерності | с | |
13 | Єдино можлива в обставинах, що склалися |
Закінчення таблиці 1
1 | 2 | 3 | 4 |
14 | Дає змогу реалізувати здібності до управлінської діяльності | с | |
15 | Є привабливою | і | |
16 | Близька до улюбленого шкільного предмета | + | |
17 | Дає змогу відразу отримати хороший результат праці для інших | с | |
18 | Обрана моїми друзями | - | |
19 | Дає змогу використовувати професійні вміння поза роботою | + | |
20 | Дає великі можливості виявити творчість | і | |
"с" = "і" = "+" = |
Умовні позначення типу мотивації, "і" -внутрішні індивідуально значущі мотиви; "с" - внутрішні соціально значущі мотиви; "+" - зовнішні позитивні мотиви; "-" - зовнішні негативні мотиви.
Максимальна сума вказує на переважаючий вид мотивації вибору професії. |
2. Методика "Професійна спрямованість особистості вчителя".
Методика дає змогу вчителю виявити значущість деяких аспектів педагогічної діяльності (схильність до організаційної діяльності, спрямованість на предмет), свою потребу в спілкуванні, схваленні, а також важливість інтелігентності своєї поведінки.
Інструкція. Прочитайте твердження, що відображають певні характеристики, які можуть бути притаманні вам більшою чи меншою мірою. Укажіть цю міру. При цьому можливі два варіанти відповідей:
а) правильно, описана якість типова для моєї поведінки або властива мені більшою мірою;
б) неправильно, описана якість нетипова для моєї поведінки або властива мені мінімально.
Обравши один із варіантів відповіді, зазначте його в бланку відповідей, обвівши кружечком букву "а" чи "б" біля номера відповідного твердження.
Текст питальника
1. Я б міг жити один, подалі від людей.
2. Я часто пригнічую інших своєю самовпевненістю.
3. Міцні знання з мого предмета можуть істотно полегшити життя людини.
4. Сьогодні люди повинні більше дотримуватися законів моралі.
5. Я уважно читаю кожну книгу, перш ніж повернути її до бібліотеки.
6. Мій ідеал робочої обстановки - тиха кімната з робочим столом.
7. Люди кажуть, що мені подобається робити усе своїм оригінальним способом.
8. Серед моїх ідеалів чільне місце посідають особистості вчених, які зробили істотний внесок у дисципліну, яку я викладаю.
9. Усі вважають, що на брутальність я просто не здатний.
10. Я завжди уважно стежу за тим, як я одягнений.
11. Трапляється, що весь ранок я ні з ким не хочу розмовляти.
12. Мені важливо, щоб в усьому, що мене оточує, не було безладу.
13. Більшість моїх друзів - люди, інтереси яких мають багато спільного з моєю професією.
14. Я часто аналізую свою поведінку.
15. Удома я поводжуся за столом так само, як у ресторані.
16. У компанії я надаю іншим можливість жартувати і розповідати всілякі історії.
17. Мене дратують люди, які не можуть швидко прийняти рішення.
18. Якщо в мене є трохи вільного часу, то я намагаюся прочитати що-небудь із моєї дисципліни.
19. Мені не подобається розважатися в компанії, навіть якщо інші це роблять.
20. Іноді я люблю позлословити про відсутніх.
21. Мені дуже подобається запрошувати гостей і розважати їх.
22. Моя думка рідко суперечить думці колективу.
23. Мені більше подобаються люди, які добре знають свою професію, незалежно від їхніх особистісних якостей.
24. Я не можу бути байдужим до проблем інших.
25. Я завжди охоче визнаю свої помилки.
26. Найгірше покарання для мене - самотність.
27. Зусилля, витрачені на складання планів, не варті того.
28. У шкільні роки я поповнював свої знання зі спеціальної літератури.
29. Я не засуджую людину за обман тих, хто дозволяє себе обманювати.
30. У мене не виникає внутрішнього протесту, коли мене просять зробити послугу.
31. Можливо, деякі люди вважають, що я занадто багато говорю.
32. Я уникаю суспільної роботи і пов'язаної з нею відповідальності.
33. Наука - це те, що найбільше цікавить мене в житті.
34. Усі мої знайомі вважають мою родину інтелігентною.
35. Перед тривалою поїздкою я завжди ретельно обмірковую, що із собою взяти.
36. Я живу сьогоднішнім днем більшою мірою, ніж інші люди.
37. Якщо є вибір, то я оберу позакласний захід, а не розповідь учням якогось матеріалу з предмета.
38. Основне завдання вчителя - передати учневі знання з предмета.
39. Я люблю читати книги і статті на теми моральності, моралі, етики.
40. Іноді мене дратують люди, які звертаються до мене з якимись питаннями.
41. Більшість людей, з якими я буваю в компаніях, безперечно, раді мене бачити.
42. Думаю, мені сподобалася б робота, пов'язана з відповідальною адміністративно-господарською діяльністю.
43. Я навряд чи пошкодую, якщо доведеться провести свою відпустку на курсах підвищення кваліфікації.
44. Моя люб'язність часто не подобається іншим людям.
45. Були випадки, коли я заздрив успіху інших.
46. Якщо мені хто-небудь нагрубіянить, то я можу швидко забути про це.
47. Як правило, люди прислухаються до моїх пропозицій.
48. Якби мені вдалося перенестися на короткий час у майбутнє, то я насамперед набрав би книг із мого предмета.
49. Я виявляю велику цікавість до долі інших.
50. Я ніколи з посмішкою не говорив неприємних речей.'
Опрацювання результатів. Кожна відповідь оцінюється одним балом (табл. 2). Залежно від спрямованості педагогічної діяльності усі твердження питальника (з урахуванням можливої відповіді- "а" або "б") розбиті на шкали. За кожною шкалою можна набрати максимум 10 балів. Нижче перелічено шкали і відповідні їм позиції питальника:
- "Комунікативність" - 16, 66, 116,166, 21а, 26а, 31а, 36а, 41а, 46а;
- "Організованість" - 2а, 7а, 12а, 17а, 226, 276, 326, 37а, 42а, 47а;
- "Спрямованість на предмет" - За, 8а, 13а, 18а, 23а, 28а, 33а, 39а, 43а, 48а;
- "Інтелігентність" - 4а, 9а, 14а, 19а, 24а, 296, 34а, 39а, 44а, 49а.
- "Мотивація схвалення" - 5а, 10а, 15а, 206, 25а, 30а, 35а, 406, 456, 50а.
Таблиця 2
Номер твердження та обраний варіант відповіді | Сума балів | |||||||||
1 а б | баб | 11 а б | 16 а б | 21 а б | 26 а б | 31 а б | 36 а б | 41 а б | 46 а б | |
2 а б | 7 а б | 12 а б | 17 а б | 22 а б | 27 а б | 32 а б | 37 а б | 42 а б | 47 а б | |
3 аб | 8 а б | 13 а б | 18 а б | 23 а б | 28 а б | 33 а б | 38 а б | 43 а б | 48 а б | |
4 а б | 9 а б | 14 а б | 19 а б | 24 а б | 29 а б | 34 а б | 39 а б | 44 а б | 49 а б | |
5 а б | 10 а б | 15 а б | 20 а б | 25 а б | 30 а б | 35 а б | 40 а б | 45 а б | 50 а б |
Інтерпретація результатів. Перш ніж приступити до визначення типу спрямованості, зверніть увагу на оцінку за шкалою "Мотивація схвалення". Якщо вона вище 7 балів, ваші відповіді на питання є сумнівними.
Ви надто намагалися виглядати добре, деколи були нещирі. У цьому випадку той тип, за яким у вас вийшла максимальна оцінка, - не ваш реальний портрет, а радше портрет ідеального вчителя у вашому розумінні, такого, яким ви хотіли б бути. Якщо хочете одержати більш об'єктивний результат, поверніться до цього тесту через деякий час і намагайтеся відповідати щиро.
Максимальна оцінка, отримана за шкалою "Комунікабельність": тип "учитель-комунікатор". Ви відрізняєтесь екстравертністю, низькою конфліктністю, доброзичливістю, здатністю до емпатії, любов'ю до дітей, реалізуєте свої виховні впливи через пошук механізмів сумісності з учнем, через знаходження точок дотику в неформальному спілкуванні, і природно, що ці впливи забезпечать найбільші зміни саме в такому аспекті поведінки учня.
Максимальна оцінка, отримана за шкалою "Організованість": тип "учитель-організатор". Ви нерідко є лідером не тільки у дітей, а й у всьому педагогічному колективі, транслюєте свої особистісні особливості переважно в процесі різних позакласних заходів, тому результат ваших педагогічних впливів, швидше за все, виявиться у сфері ділового співробітництва, колективної зацікавленості, дисципліни.
Максимальна оцінка, отримана за шкалою "Спрямованість на предмет": тип "учитель-предметник". Ви твердо впевнені в необхідності знань та їх значущості в житті. Для вас характерне виховання учня засобами досліджуваного предмета, шляхом зміни його сприйняття наукової картини світу, залучення до роботи в гуртку тощо.
Максимальна оцінка, отримана за шкалою "Інтелігентність": тип "учитель-інтелігент", або "просвітитель". Ви відрізняєтеся принциповістю, дотриманням моральних норм, реалізуєте себе за допомогою високо-інтелектуальної просвітительської діяльності, несучи учням моральність, духовність, відчуття свободи.
Якщо ваші оцінки за двома напрямами однакові або майже однакові, то можливе існування комбінованих типів. Найпоширеніші з них такі: "предметник-органі-затор", "предметник-комунікатор", "предметник-просвітитель".
3. Методика "Педагогічні ситуації" для визначення рівня сформованості педагогічних здібностей.
Інструкція. Перед вами - складні педагогічні ситуації. Необхідно вибрати із запропонованих варіантів реагування у кожній ситуації такий, який, на вашу думку, з педагогічного погляду найправильніший. Оберіть тільки один варіант відповіді і зазначте його у бланку відповідей (табл. 3).
Таблиця З
ситуації | Обраний варіант відповіді | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
1 | ||||||
2 | ||||||
со | ||||||
4 | ||||||
5 | ||||||
6 | ||||||
7 | ||||||
8 | ||||||
9 | ||||||
10 | ||||||
11 | ||||||
12 |
Ситуація 1. Почався урок. Учні заспокоїлися, настала тиша, і раптом у класі хтось голосно засміявся. Коли вчитель, не встигнувши нічого сказати, здивовано глянули на учня, який засміявся, він, дивлячись прямо у вічі, заявив: "Мені завжди смішно дивитися на Вас і хочеться сміятися, коли Ви починаєте урок".
Як учитель має відреагувати на це:
1) "От тобі й на!";
2) "А що, тобі смішно?";
3) "Ну й заради Бога!";
4) "Ти що, дурний?";
5) "Люблю веселих людей";
6) "Я радий(а), що створюю веселий настрій"? Ситуація 2. На першому уроці або вже після того,
як учитель провів кілька уроків, учень йому заявив:
"Я не думаю, що Ви як педагог зможете нас чогось навчити".
Якою має бути реакція вчителя:
1) "Твоя справа - вчитися, а не вчити вчителя";
2) "Таких, як ти, я, звичайно, нічого не зможу навчити";
3) "Можливо, тобі краще перейти в інший клас або навчатися в іншого вчителя?";
4) "Тобі просто не хочеться вчитися";
5) "Мені цікаво знати, чому ти так думаєш";
в) "Давай поговоримо про це докладніше. У моїй поведінці, напевно, є щось таке, що викликає у тебе подібну думку"?
Ситуація 3. Учитель дає учневі завдання, а той не хоче його виконувати і заявляє: "Я не хочу цього робити!".
Якою має бути реакція вчителя:
1) "Не хочеш - змусимо!";
2) "Для чого ж ти тоді прийшов учитися?";
3) "Тим гірше для тебе, залишайся неуком";
4) "Ти усвідомлюєш, чим це може для тебе закінчитися?";
5) "Може, поясниш, чому?";
6) "Давай сядемо та обговоримо - можливо, ти маєш рацію"?
Ситуація 4. Учень, розчарований своїми оцінками, сумнівається у своїх здібностях і в тому, що йому коли-небудь удасться зрозуміти та засвоїти матеріал, і говорить учителеві: "Як Ви вважаєте, чи зможу я вчитися на "відмінно" і не відставати від інших дітей у класі? ".
Яку відповідь має дати вчитель:
1) "Якщо чесно сказати, - сумніваюся";
2) "Так, звичайно, у цьому ти можеш не сумніватися";
3) "У тебе хороші здібності, і я покладаю на тебе надії";
4) "Чому ти сумніваєшся в собі?";
5) "Давай поговоримо і з'ясуємо проблеми";
6) "Багато чого залежить від того, як ми з тобою працюватимемо " ?
Ситуація 5. Учень, побачивши вчителя, каже йому: "У Вас дуже втомлений вигляд".
Як на це має відреагувати вчитель:
1) "Я думаю, що тобі не варто робити такі зауваження вчителю";
2) "Так, я погано себе почуваю";
3) "Не хвилюйся за мене, краще на себе подивися";
4) "Я сьогодні погано спав, у мене багато роботи";
5) "Не турбуйся, це не зашкодить нашим заняттям";
6) "Ти дуже уважний, дякую за турботу!"? Ситуація 6. "Я відчуваю, що заняття, які Ви ведете,
нічого меті не дадуть, - каже учень вчителеві і додає: - "Я взагалі не хочу ходити на ваші уроки". Як відреагувати вчителеві:
1) "Перестань говорити дурниці!";
2) "Нічогособі, додумався!";
3) "Можливо, тобі знайти іншого вчителя?";
4) "Я хотів би докладніше знати, чому в тебе виникло таке бажання? ";
5) "А якщо нам попрацювати разом над твоєю проблемою?";
6) "Можливо, твою проблему можна подолати якось
інакше"?
Ситуація 7. Демонструючи самовпевненість, учень говорить учителеві: "Не існує нічого такого, чого б я не зумів зробити, якби захотів. Наприклад, я без особливих зусиль можу освоїти Ваш предмет".
Як має відреагувати вчитель:
1) "Ти занадто добре думаєш про себе";
2) "Із твоїми здібностями? Сумніваюся!";
3) "Ти, напевно, почуваєшся досить упевнено, якщо заявляєш так?";
4) Не сумніваюся в цьому, бо знаю, що якщо ти захочеш, то в тебе все вийде";
5) "Це, напевно, буде вимагати від тебе значних зусиль";
6) "Зайва самовпевненість шкодить справі"? Ситуація 8. У відповідь на зауваження вчителя учень
каже, що йому для освоєння предмета багато працювати не потрібно, бо його вважають здібною людиною. Що має відповісти йому на це вчитель:
1) "Навряд чи ти відповідаєш цій думці";
2) "Труднощі, які ти дотепер відчував, і твої знання аж ніяк не свідчать про це";
3) "Багато людей вважають себе здібними, але не всі насправді є такими";
4) "Я радий, що ти такої високої думки про себе";
5) "У такому разі ти маєш докладати більше зусиль у навчанні";
6) "Це звучить так, начебто ти сам не дуже віриш у свої здібності"?
Ситуація 9. Учень говорить учителеві: "Я знову забув принести зошит із домашнім завданням".
Як на це відреагувати вчителеві:
1) "Ну от, зновуї";
2) "Чи не здається тобі, що ти безвідповідальний?";
3) "Думаю, що настав час серйознішати";
4) "Я хотів би знати, чому?";
5) "У тебе, мабуть, не було для цього можливості?";
6) "Як ти думаєш, чому я щоразу нагадую про це?" Ситуація 10. Учень каже вчителю: "Я хотів би, щоб
Ви ставилися до мене краще, ніж до інших учнів". Якою має бути реакція вчителя:
1) "Чому я маю ставитися до тебе краще, ніж до всіх інших?";
2) "Я не збираюся грати в улюбленців і фаворитів!";
3) "Мені не подобаються люди, які заявляють так, як ти";
4) "Я хотів би знати, чому я маю виділяти тебе серед інших? ";
5) "Якби я тобі сказав, що ставлюся до тебе краще, ніж до інших, ти почував би себе комфортніше?";
6) "А як я насправді до тебе ставлюся? " Ситуація 11. Учень, поділившись з учителем своїми
сумнівами з приводу можливості глибшого засвоєння предмета, говорить: "Я сказав Вам проте, що мене турбує. Тепер Ви скажіть, у чому причина цього і як мені діяти далі?".
Що має відповісти вчитель:
1) "Ти, мені здається, комплексуєш";
2) "У тебе немає жодних підстав для занепокоєння";
3) "Перш ніж висловити обґрунтовану думку, мені необхідно розібратися в суті проблеми";
4) "Давай почекаємо, попрацюємо і повернемося до цього питання через певний час. Я думаю, що нам удасться його вирішити";
5) "Я не готовий зараз дати тобі точну відповідь, мені треба подумати";
6) "Не хвилюйся, і в мене свого часу нічого не виходило"?
Ситуація 12. Учень, явно демонструючи погане ставлення до свого однокласника, говорить: "Я не хочу працювати разом із ним".
Як на це має відреагувати вчитель:
1) "Ну то й що?";
2) "Все одно доведеться";
3) "Це нерозумно з твого боку";
4) "Але він теж не захоче після цього працювати з тобою";
5) "Чому?";
6) "Ти даремно так"?
Опрацювання результатів. Кожну відповідь - вибір одного із запропонованих варіантів - оцініть у балах відповідно до ключа, поданого у табл. 4. Ліворуч по вертикалі зазначено порядкові номери педагогічних ситуацій, а праворуч угорі представлено номери альтернативних відповідей. У самій таблиці наведено бали, якими оцінюють різні варіанти відповідей на різні педагогічні ситуації.
Порахуйте загальну суму набраних вами балів.
Таблиця 4
ситуації | Обраний варіант відповіді | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
1 | 4 | 3 | 4 | 2 | 5 | 5 |
2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 5 | 5 |
3 | 2 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 |
4 | 2 | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 |
5 | 2 | 3 | 2 | 4 | 5 | 5 |
6 | 2 | 2 | 3 | 4 | 5 | 5 |
7 | 2 | 2 | 4 | 5 | 4 | 3 |
00 | 2 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 |
9 | 2 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 |
10 | 2 | 2 | 3 | 4 | 5 | 5 |
11 | 2 | 3 | 4 | 5 | 4 | 5 |
12 | 2 | 2 | 3 | 4 | 4 | 5 |
Інтерпретація результатів. Здатність правильно розв'язувати педагогічні проблеми визначається за сумою балів, набраною за всіма 12 педагогічними ситуаціями, поділеною на 12.
Середня оцінка 4,5-5 балів - свідчення високого рівня розвитку педагогічних здібностей; 3,5-4,4 бала - середнього; 2-3,4 бала - низького.
2. Професійне спілкування у структурі діяльності педагога
Педагогічні задачі
Педагогічні ситуації
Тести і методики для самопізнання
3. Підготовка вчителя у вищому педагогічному навчальному закладі
Педагогічні задачі
Тести і методики для самопізнання
4. Професійне самовиховання майбутнього педагога
Педагогічні задачі